name | autoweek.cz

Čínské automobily z exotického Čerkeska

Čínské automobily z exotického Čerkeska

15.12.2010 | Peter Homola | Aktuality

Ruská automobilka Derways, která se specializuje na čínské automobily, nedávno začala montáž další čínské značky Haima. Je to poprvé, kdy jsou automobily Haima montovány mimo čínského území.

Haima 3, první model této značky montovaný v Rusku, nápadně připomíná vůz Mazda3 předchozí generace. Není to ani náhoda, ani nekalé kopírování. Čínská automobilka FAW Haima Automobile totiž dříve vyráběla vozy značky Mazda a modely jako Haima 3 jsou legálními potomky této spolupráce.

Letos chce Derways smontovat prvních 900 sedanů a hathbacků Haima 3. Na jaře 2011 má začít montáž menšího hatchbacku Haima 2.

Pro rok 2011 Derways počítá s montáží 10 000 až 15 000 vozu Haima, prohlásil Haji-Murat Derev, prezident skupiny firem Merkurij, která dosud automobilku kontrolovala, při slavnostním zahájení montáže značky Haima.

V roce 2014 by se Derways a FAW Haima chtěly dostat na 40 000 automobilů ročně.

Derways se sídlem v Čerkesku, hlavním městě Karačajevsko-čerkeské republiky na jihu Ruska, patří mezi nejpodivnější evropské automobilky. Její zakladatel, skupina firem Merkurij, se totiž zabývá hlavně výrobou minerální vody.

Derways se objevil na scéně v roce 2003, kdy firma představila terénní automobil Derways 3131 Cowboy s pohonem všech kol. Jako technickou bázi si v Čerkesku zvolili rumunské ARO. Poté, co se rumunská automobilka dostala do vážných problémů, byl model Cowboy adaptován na použití čínských podvozků.

Po zakončení výroby modelu Cowboy začala automobilka Derways montovat čínská SUV systémem SKD a prodávat je pod vlastní značkou. V roce 2007 se k tomu přidala montáž čínských osobních automobilů Lifan 520, na ruském trhu nabízených jako Lifan Breez.

Ruská vláda vsak není příliš nakloněna montáži čínských automobilu, a tak v roce 2008 zavedla určitý minimální celní poplatek na kompletní lakovanou karoserii. Tím pádem montážní projekty čínských automobilů systémem SKD které nepoužívají žádné ekonomické pobídky ruské vlády ztratily smysl.

Derways proto urychlil přípravu svářecích linek a lakovny potřebných pro montáž metodou CKD. Poté, co byly v roce 2009 vyčerpány montážní sady Lifanu Breez dovezené ještě za předchozího celního režimu, rozběhla se na podzim 2009  v Čerkesku montáž CKD.

V letošním roce Derways rozšířil své montážní portfolio. K Lifanu 520 alias Breez, montovanému jak se splývavou tak stupňovitou zádí, se v prvních měsících tohoto roku přidal větší sedan Lifan 620, který na ruském trhu slyší na jméno Solano. Vedle Lifanu se rozběhla také montáž automobilu Geely MK.

Zároveň v březnu 2010 začala spolupráce s moskevskou firmou Irito, ruským importérem značky Great Wall. V minulosti Irito montovalo některé automobily Great Wall systémem SKD ve Gželu nedaleko Moskvy. Po změně celních předpisů začala spolupráce mezi Iritem a firmou Derways. To znamená, že v Čerkesku svařují a lakují karosérie modelu SUV Great Wall Hover H3, jehož finální montáž pak probíhá v továrně IMS ve Gželu.

I po náběhu montáže automobilu Haima plánuje Derways další projekty. Tak již v příštích týdnech by měla začít montáž Lifanu 320, který opticky připomíná automobily Mini. Tento vůz se bude v Rusku prodávat jako Lifan Smily.

Ve druhé polovině roku 2011 by se mohla rozběhnout montáž nového cross/utility vehicle značky Lifan.

Alexander Romanov, generální ředitel automobilky Derways, pro rok 2011 počítá s montáží přibližně 35 000 automobilů Lifan. A továrna, která má v současnosti na 1200 zaměstnanců a v polovině roku 2011 chce zaměstnávat 2000 lidí, by mohla montovat i dalších automobily.

“Vedeme rozhovory o montáží dalších značek,” říká Romanov. “Díky naším pozitivním výsledku jsme dostali návrhy na spolupráci od rady čínských firem”.

Ekonomická krize se vsak nevyhnula ani Čerkesku, a tak bylo nedávno domluveno, že Sberbank Kapital, dceřinná společnost banky Sberbank, největšího věřitele firmy Derways, dočasně převezme 51 % čerkeské automobilky. Po zaplacení dluhu se tyto podíly mají vrátit původnímu majiteli.