name | autoweek.cz

Co jsou vlastně americká auta?

Co jsou vlastně americká auta?

27.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Americký president Donald Trump se rozhodl bojovat proti německým automobilkám a Američanům dopřát jen auta vyráběná ve Spojených státech. Co si ale máme představit jako auto vyrobené v USA?
Analýza Center for Automotive Research (CAR) z roku 2015 ukazuje, že v USA pracuje ve výrobě automobilů 322 000 lidí. Jenže to není v rámci automobilového průmyslu největší počet zaměstnanců, protože ve výrobě dílů u subdodavatelů je zaměstnáno dokonce 521 000 lidí. Ještě mnohem víc, 710 000 lidí, je zaměstnáno v prodeji aut v dealerstvích. Uvedený počet navíc nezahrnuje nezávislé servisy a karosárny. Pokud k tomu připočteme nezávislé prodejny autodílů ale i čerpací stanice a další obslužné provozy, pak podle CAR vychází, že americký automobilový průmysl na jednoho člověka zaměstnaného ve výrobě aut generuje práci pro dalších 6,6 lidí.
 
Index výroby v USA, neboli American-Made Index, vyjadřuje podíl výroby ve Spojených státech u jednotlivých aut prodávaných v USA. Index vychází ze statistik podle AALA (American Automobile Labeling Act), které stanoví odkud pocházejí i motory a převodovky, stejně jako další klíčové komponenty. AALA ovšem ne vždy dokáže odlišit díly dodávané k finální montáži z továren v USA od dílů pocházejících z Kanady.
 
Realita o nejvíc americkém autě je trochu překvapující. Rozhodně jím není klasický americký sedan Dodge Challenger, protože ten se vyrábí v Bramptonu v kanadském Ontariu a jeho legendární motor Chrysler V8 Hemi 5,7 l se tam dodává z Mexika!
 
Americkou jedničkou je podle American-Made Indexu Jeep Cherokee. Ten se vyrábí v Belvidere ve státě Illinois a při montáži se dosahuje podíl dílů z domácí produkce 72 %. Další pořadí už je trochu překvapující, protože na druhém a třetím místě jsou vozy Honda Odyssey a Honda Ridgeline, které se včetně pohonných jednotek vyrábějí v Lincolnu v Alabamě.
 
Následuje americká klasika Ford Taurus, montovaný v Chicagu v Illinois, a elektromobil Chevrolet Volt, který se vyrábí v Detroitu v Michiganu. Ačkoliv pro něj GM dováží akumulátory ze zahraničí, stále dosahuje podíl domácí produkce 66 %. Je ale třeba připomenout, že akumulátor je nejdražší částí elektromobilu.
 
Na dalších místech jsou Honda Pilot a Acura MDX, což je rovněž výrobek Hondy, následované další americkou klasikou Fordem Explorer, opět z Chicaga.
 
Zdaleka nejprodávanější automobil v USA, obří pick-up Ford F-150, vyráběný v Dearbornu (Michigan) a Claycomu (Missouri) se umístil až na devátém místě, nicméně díky obrovskému objemu produkce právě tento model dává při výrobě práci největšímu počtu Američanů. V tom se liší od desátého Chevroletu Corvette, jehož objem produkce v Bowling Green ve státě Kentucky je z hlediska amerického automobilového průmyslu zanedbatelný.
 
Pokud se podíváme na desítku aut s největším podílem práce amerických dělníků, pak zjistíme, že zde má Ford tři modely, GM dva, Chrysler jeden ale Honda čtyři! Je ale třeba připomenout, že index hodnotí jen údaje týkající se výroby a nezapočítává to, kde sídlí ústředí společnosti, odkud je řízena její obchodní činnost a především kde se ta auta vyvíjejí.
 
O tom, jak se situace v automobilovém průmyslu mění doslova každý měsíc, svědčí skutečnost, že Jeep Cherokee byl v roce 2015 na nejvyšší příčce, v roce 2016 klesl na druhou pozici a za rok 2018 už se nevešel do první desítky.
 
Průzkum AMI ukazuje i další zajímavou skutečnost - pro 83 % amerických zákazníků je místo výroby jejich vozu velmi důležitým parametrem při výběru, přičemž pro 70 % kupujících je to údajně dokonce důležitější údaj než cena vozu.
 
Průzkum rovněž uvádí, že pouze 53 % osobních aut prodaných v prvním čtvrtletí 2018 ve Spojených státech zde bylo také vyrobeno! Donald Trump tedy uvažuje o zavedení cla pro téměř polovinu aut prodávaných v USA (pokud by nedal výjimku Kanadě a Mexiku).