name | autoweek.cz

Čtyřkolky Škoda v akci

Čtyřkolky Škoda v akci

28.01.2011 | Antonín Matějka | Aktuality

Během testovacích jízd v okolí Barcelony jsme si vyzkoušeli kompletní program vozů s pohonem všech kol, který v současné době vyrábí mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.

K dispozici jsme měli celkem pět různých vozů tří modelových řad – konkrétně se jednalo o modely Octavia Combi 4x4, Octavia Scout, Yeti 4x4, Superb 4x4 a Superb Combi 4x4, vybavené systémem pohonu s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou Haldex čtvrté generace (ta první se představila v programu Škoda Auto v roce 1999 u modelu Octavia Combi). Největší pozornost jsme samozřejmě věnovali nově nabízené kombinaci turbodieselu  2,0 TDI CR o výkonu 103 kW s automatickou dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG, jež se nyní objevuje u všech výše uvedených verzí. Pod dohledem zkušených instruktorů a firemních techniků jsme v průběhu dne absolvovali hned několik poměrně náročných speciálních testů, které měly demonstrovat přednosti jednotlivých modelů a zejména pak výhody pohonu 4x4 ve ztížených provozních podmínkách. Vozy jsme zkoušeli v běžném silničním provozu, v extrémních situacích na suché i kluzké vozovce, ve středně těžkém terénu a na extrémně náročné, uměle vybudované off-roadové trati. Testy jsme zahájili s modelem Superb Combi 4x4 2,0 TDI CR na horské trase ke klášteru Monastir de Montserat. Prudké stoupání do výšky přes 1000 metrů nad mořem zvládal motor vybavený vysokotlakým vstřikováním common-rail (elektromagnetické vstřikovače, vstřikovací tlak až 1800 barů) a turbodmychadlem s nastavitelnou geometrií lopatek poměrně lehce a cestu nám ztěžovaly jen občasné námrazy v zastíněných pasážích. Na zledovatělé vozovce jsme si alespoň mohli dobře vyzkoušet funkci spojky Haldex, která v tomto případě rozděluje hnací moment na obě nápravy v poměru 50:50. Podařilo se nám také simulovat situaci, kdy při rozjezdu s prokluzujícími předními koly spojka sepne a pohon vozu se takřka okamžitě přenese na kola zadní nápravy. Ve spojení s převodovkou DSG, která umožňuje i manuální režim řazení, zajišťuje motor vozu optimální výkonnost při rozumné spotřebě paliva. Ta se v kombinovaném provozu pohybuje pod hranicí 6,5 l/100 km. Motor samozřejmě není tak agilní jako alternativní šestiválec 3,6 l FSI, přesto je jeho projev, zvláště pak ve středních a vyšších otáčkách, velmi přesvědčivý. Výrobcem udávaná největší rychlost 201 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 s jsou hodnoty, za něž se Superb Combi 4x4  rozhodně nemusí stydět. Stejnou pohonnou jednotku měl i druhý Superb 4x4, tentokrát v provedení liftback, s nímž jsme absolvovali krátkou jízdu na asfaltovém vozovce posypané jemným, drceným mramorem, jenž na jejím povrchu vytvořil velmi kluzké prostředí, podobné mokré až zledovatělé silnici. Tentokrát jsme jeli co nejrychleji, na samé mezi stability vozidla, abychom zjistili výhody systému pohonu všech kol oproti modelu s pohonem pouze předních kol. V součinnosti s asistenčními systémy ESP a ABS poskytuje systém pohonu 4x4 na kluzkém povrchu prokazatelně lepší ovladatelnost a větší stabilitu vozu, nehledě na to, že umožňuje daleko bezpečnější a rychlejší průjezdy zatáček. Další disciplínou byl test s modely Octavia Combi 4x4 na krátkém členitém asfaltovém okruhu. V podstatě se jednalo o jízdu za instruktorem, který nám přes vysílačku udával rady pro volbu ideální stopy v zatáčkách. S každým okruhem jsme zvyšovali rychlost a postupně jsme zjišťovali trakční možnosti vozu při velmi razantní jízdě na hranici smyku. Nutno říci, že i v tomto testu obstály modely Škoda na jedničku. Octavia Combi 4x4 snese na silnici opravdu „drsné“ zacházení, aniž by řidič ztratil kontrolu nad vozem. Nejvíce nás ovšem nadchly jízdy v terénu. S modely Octavia Scout jsme se lehce rozcvičili na prašných a kamenitých cestách a hned jsme se pustili do pravého „off-roadového pekla“. To již jsme seděli za volantem modelu Yeti 4x4 s nám dobře známým dvoulitrovým turbodieselem a automatickou převodovkou DSG. Ve srovnání s modelem Octavia Scout je Yeti opravdovým terénním vozem, je neuvěřitelně obratný a schopný překonávat i na první pohled děsivé přírodní překážky. Samozřejmě jsme si vyzkoušeli i brutální boční náklony, prudké výjezdy a průchodnost vozu v hlubokých kolejích. Jízda v terénu je s motorem 2,0 TDI CR vysoce komfortní, a to i díky příznivému průběhu točivého momentu, který dosahuje svého maxima 320 N.m mezi 1750 až 2500 otáčkami. Velkou zásluhu na tom má ovšem i volitelný režim Off-road, aktivovaný tlačítkem ve spodní části středového panelu, který dle potřeby a momentálních trakčních podmínek upravuje charakteristiky pohonné jednotky, brzdových a protiprokluzových asistenčních systémů. Režim Off-road mimo jiné „zastřešuje“ funkci rozjezdového asistenta (usnadňuje rozjezd nejen do kopce, ale i při rozjezdu s těžkým přívěsem), činnost systému ABS v terénu či asistent pro jízdu z kopce konstantní rychlostí v rozmezí 2 až 30 km/h. Škoda Yeti 4x4 nás ve Španělsku znovu přesvědčila o svých nesporných technických kvalitách a již se vůbec nedivím tomu, že si ji v loňském roce pořídilo téměř 40 % všech nových majitelů modelů Yeti.