čtyřleté ojetiny loni zlevnily | Aktuality | autoweek.cz

Čtyřleté ojetiny loni zlevnily

Čtyřleté ojetiny loni zlevnily

24.03.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Informace cenách čtyřletých ojetin vycházející ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou zpracovává společnost Cebia.
V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu cen čtyřletých ojetin o 4,6 %. Největší propad ceny přitom zaznamenala vozidla nižší střední a střední třídy, mezi něž se řadí i Škoda Octavia, a to o 8,1 %. Naopak nejméně se ceny snížily u vozidel vyšší střední třídy a luxusních vozidel, u nichž cena meziročně spadla jen o 0,7 %. Ke snížení cen čtyřletých vozidel došlo ve všech segmentech vyjma MPV. Pokles cen ojetin byl dán jejich zvýšenou nabídkou a poměrně dlouhou dobou prodeje v autobazarech. V loňském roce se ojeté vozy prodávaly průměrně 85 dní.
 
Největší zájem je o SUV
Z pohledu čtyřletých ojetin se zájem kupujících nejvíc soustředil na SUV. Jejich podíl narostl na téměř 37 %. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech více než zdvojnásobil a očekává se, že se bude zvyšovat i v letošním roce. Lidé tyto vozy preferují kvůli pocitu větší bezpečnosti, nikoli kvůli praktickému využití, ke kterému byly původně určeny. Důkazem toho je, že u nich nedominuje pohon 4x4 jako v předchozích letech. Pohon dvou kol je u řady modelů nejprodávanější variantou a u modelů na hranici tohoto segmentu se pohon všech kol ani nabízí. Pohon 4x4 však nadále hraje hlavní roli u vrcholových provedení jednotlivých modelů a u prémiových značek.
 
Zvyšující se zájem o SUV má přímou souvislost se snižujícím se zájmem o vozidla ze segmentu MPV. Některé automobilky proto vozidla MPV ze své nabídky již zcela stáhly, nebo výrazně omezily rozsah nabízených modelů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu tohoto segmentu, který loni u čtyřletých vozidel činil pouhých 10 % trhu. Díky menší nabídce MPV se však loni průměrná cena za tyto vozy zvýšila o 3,55 %.
 
Vzrůstající obliba SUV vloni u čtyřletých ojetin poprvé převýšila zájem o vozy nižší střední a střední třídy, mezi které se řadí i Škoda Octavia. Ta si však stále udržuje svoji pozici nejprodávanějšího vozu na celém trhu. V rámci daného segmentu představoval její podíl loni téměř 30 %. Své prvenství si udržuje především tím, že je nejrozšířenějším vozem ve firemních flotilách a leasingových programech, což zajišťuje velké množství těchto vozů na trhu a má vliv na poměrně příznivou cenu.
 
Na trhu čtyřletých aut je naopak nedostatek mini a malých vozů vyjma Škody Fabia. Tyto vozy kupují fyzické osoby a majitelé většinou je obvykle drží ve vlastnictví déle než čtyři roky.
 
Cena za nové vozy loni prakticky stagnovala
Zatímco průměrná cena čtyřletých vozidel loni klesla, průměrná cena nových osobních aut prakticky stagnovala, respektive narostla jen o 0,1 %. U nových vozů došlo k poklesu jen v nižší střední a střední třídě o 0,1 % a u SUV o 1,8 %, zatímco u ostatních tří hlavních segmentů došlo naopak k růstu - u mini a malých vozů o 3,4 %, u MPV o 2,2 % a u vyšší střední a střední třídy o 1,9 %. Tempo růstu cen nových vozidel je sice pomalé, ale zatím dlouhodobé.
 
Analýza vývoje cen čtyřletých ojetých vozů za rok 2019
Mini a malá vozidla
Meziroční pokles průměrné ceny o 4,33 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 15,88 %
Podíl tří nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 60,72 %
Tři nejprodávanější vozy: Škoda Fabia, Renault Clio, Dacia Sandero
 
Nižší střední a střední třída
Meziroční pokles průměrné ceny o 8,06 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 30,90 %
Podíl tří nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 47,88 %
Tři nejprodávanější vozy: Škoda Octavia, Hyundai i30, Kia cee´d
 
MPV
Meziroční nárůst průměrné ceny o 3,55 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 10,13 %
Podíl tří nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 26,53 %
Tři nejprodávanější vozy: Volkswagen Touran, Volkswagen Caddy, Citroën Berlingo
 
SUV a terénní vozy
Meziroční pokles průměrné ceny o 5,04 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 36,87 %
Podíl tří nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 16,21 %
Tři nejprodávanější vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster, Volkswagen Tiguan
 
Vyšší střední třída a ostatní vozidla
Meziroční pokles průměrné ceny o 0,67 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 6,23 %
Podíl tří nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 61,71%
Tři nejprodávanější vozy: Škoda Superb, Mercedes-Benz třídy E, Audi A6