name | autoweek.cz

Daimler a BMW připravují alianci

Daimler a BMW připravují alianci

18.09.2009 | Ivana Rybecká | Aktuality

Navzdory všem skvělým zprávám, které v minulých dnech z Německa přicházely, není vše tak růžové.
Časopis Der Spiegel uvádí, že se chystá strategická aliance mezi Daimlerem a BMW s cílem udržet si svůj podíl na trhu.

Německé prestižní automobilky Mercedes-Benz a BMW čelí těžkým dobám, neboť hospodářská krize stále více vede zákazníky k nákupu lacinějších automobilů u jejich konkurentů. Mercedes-Benz, patřící společnosti Daimler AG, vykázala 18% pokles prodeje oproti loňskému roku a prodej jejich nákladních automobilů klesl dokonce o 50 %. Ztráty za první čtvrtletí 2009 dosáhly zhruba 3,5 miliardy dolarů. To vyvolává pověsti, že by legendární nejvyšší výkonný šéf Daimleru Dieter Zetsche mohl být v nejbližší době vyměněn. Doposud společnost díky vládním dotacím s obtížemi funguje, nicméně je jasné, že situace se velmi brzy zhorší.
Nyní se objevily informace o chystané strategické alianci mezi Daimlerem a BMW. Sdílení pracovních sil a zdrojů mezi dvěma společnostmi by dávalo smysl a ušetřilo by jim každoročně miliony eur. Podobné diskuse ovšem brzdí hašteření mezi konstrukčními divizemi obou společností a strach rodiny Quandtů z případného převzetí BMW ze strany Daimleru. Uzavření partnerství by však bylo v zájmu obou společností, neboť jinak by úsilí Audi o překonání BMW a Mercedesu-Benz do roku 2015, mohlo přinést své ovoce a také asijská konkurence by mohla získat významnější podíl na trhu na úkor obou prestižních značek. Je špatně skrývaným tajemstvím, že obě společnosti už řadu let koordinují své marketingové strategie tak, aby nepřicházely s konkurenčními modely ve stejné době a tím si udržely mediální zájem na úkor Audi a japonských firem. O technické spolupráci se však nikdy dříve neuvažovalo, byť při vývoji mnoha nových systémů obě firmy spolupracují se stejnými dodavateli.