name | autoweek.cz

Další krok k převedení automobilky Volvo ke Geely

Další krok k převedení automobilky Volvo ke Geely

30.03.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výkonný vicepresident Ford Motor Lewis Booth a president Geely Li Shu Fu v Götteborgu oznámili uzavření dohody o prodeji 100 % akcií Volva čínské automobilce. Je to zásadní krok k proměně čínského automobilového průmyslu v dominantní světovou sílu.

Vedení Ford Motor potvrdilo, že byla podepsána definitivní dohoda o prodeji švédské automobilky Volvo čínské společnosti Zhejiang Geely Holding Group. Prodej ale nebude završen dříve, než ve třetím čtvrtletí 2010 a stále ještě musí projít celou řadou schvalovacích procedur. Nicméně čínská vláda už tuto investici předběžně schválila a je pravděpodobné, že ji brzy oficiálně posvětí. Podpisu dohody totiž byl spolu s Boothem, Lim Shu Fu a švédskou ministryní podnikání a energetiky Maud Olofssonovou přítomen i čínský ministr průmyslu a informatiky Li Yizhong.

Právě odmítnutí čínské vlády investovat do zahraničí dolary nedávno způsobilo, že neúspěchem skončilo jednání o prodeji Hummeru. Zde ale dochází k průlomu, který může otevřít čínskému automobilovému průmyslu dveře do světa.

Cena za automobilku Volvo a související majetek, především jde o práva na duševní vlastnictví, je stanovena na 1,8 miliardy USD. Podle smlouvy bude Ford i nadále s Volvem spolupracovat v zájmu hladkého přesunu majetkových práv. Ford si nicméně neponechá žádné akcie Volva. Ford bude i nadále Volvu dodávat pohonné jednotky, lisovací nástroje a komponenty po dosud neomezenou dobu. Stejně tak umožní přístup k informačním technologiím.

Smlouva rovněž umožňuje Volvu poskytovat třetím stranám (včetně Geely) duševní práva na technologie vyvinuté společně s Fordem. Týká se to především bezpečnostních systémů Volva využívajících radar, dvojspojkové převodovky PowerShift či některých poznatků technologií pohonných jednotek.

 

Číňané v podstatě pro vlastní produkci nepotřebují kupovat západní technologie, protože ty v rámci mnoha společných podniků do země proudí samy už řadu let. Jenže to vše je určeno jen pro čínský trh. Přes špatnou pověst u neznalých je mnoho čínských automobilek vybaveno mnohem pokrokověji než například americké továrny, protože zde modernizaci nestojí v cestě odbory.

„Pokrok po stránce technologií, inovací i kontroly jakosti zde je opravdu velký. Značně podceňujeme technický pokrok, kterého dosahují. Rozdíl se rychle stírá. Je jen desetinou toho, co býval a čtvrtinou toho, co si většinou představujeme. Řekl bych, že do 10 až 15 let bude Čína plně konkurenceschopná,“ tvrdí o čínském automobilovém průmyslu dlouholetý úspěšný šéf GM China Nick Reilly.

Spojení se zavedenou značkou je skutečnou vstupenkou na významné exportní trhy. Přitom není tajemstvím, že čínská vláda tlačí na domácí automobilky, aby začaly ve velkém exportovat, což se jim zatím vůbec nedaří. Přispívá k tomu i skutečnost, že společným podnikům v tom brání smlouvy s evropskými, japonskými a americkými automobilkami.

 

Geely s Volvem získává vysoce ceněnou značku pověstnou mimořádnou péčí o bezpečnost a velkou spolehlivostí svých vozů, tedy právě tím, co je slabinou čínských aut. Geely nekoupilo vyběhlou výrobu, jako tomu bylo v případě Roveru či Saabu, ale moderní továrny v Evropě.

Smlouva je výhodná i pro Ford, který, na rozdíl od GM, nemá v Číně silné zastoupení, takže nemá o co přijít. Naopak prostřednictvím Volva a Geely může být čínský trh pro Ford důležitým zákazníkem alespoň po stránce komponent.

 

V posledních měsících Volvo představilo nový crossover XC60, modernizovaný kabriolet C70 a nový sedan S60. Zatím není jasné, jak se spojení projeví na výrobním programu Volva. Prakticky současně s uzavřením smlouvy vedení švédské automobilky zveřejnilo vlastní plány pro nejbližší budoucnost. Hodlá se zaměřit především na velkoobjemově vyráběné modely či varianty. V důsledku toho má z nabídky zmizet málo prodávané kombi V70. Jeho roli částečně převezme menší V50. Ještě letos se ale představí také varianta crossoveru XC70 jen s pohonem předních kol, což v podstatě není nic jiného, než V70 ozdobené plastovými díly a se zvýšenou světlostí. Skončit by měl i nejluxusnější sedan S80 poháněný motorem V8 4,4 l, vyvinutým Yamahou a instalovaným nezvykle napříč. Velmi pravděpodobné proto je, že motor V8 ztratí i velký crossover XC90. O tento motor je mezi kupujícími malý zájem a navíc působí problémy z hlediska emisní bilance. U modelů S80 a XC90 osmiválec vystřídá šestiválec s turbodmychadlem.

Podle čínského tisku Geely hodlá naopak rozšířit nabídku Volva během čtyř let o další dva velké luxusní modely s cílem dosáhnout do pěti let hranici milionu prodaných aut ročně ze současných 400 000 kusů. To se může zdát přehnané, jenže Geely věří, že z tohoto množství se nejméně 200 000 kusů uplatní na rychle rostoucím a výnosném čínském trhu. Proto by se vozy Volvo měly začít vyrábět v novém závodě v provincii Guandong a možná je i výroba v závodech Geely.

Ve Švédsku by i nadále mělo být zachováno ústředí se základním vývojem vozů a marketingem. Číňané ale hodlají dosáhnout až 30 % úspor proti drahé výrobě ve Švédsku. Cílem vedení Geely ale je uchovat vysokou reputaci značky Volvo ve světě a doplnit ji vlastní nízkonákladovou technikou a výrobou v Číně.

 

Geely Automobile je desátou největší čínskou automobilkou, ovšem největší zcela privátní, v níž nemá podíl stát ani regionální vláda. Zakladatel holdingu Geely Li Shu Fu (47) je jedním z nejbohatších občanů Číny. Vystudoval strojařinu, ale po studiích si otevřel fotografické studio. Vše, co vydělal, investoval do získávání zlata z vyřazených přístrojů.  Dalším krokem bylo obchodování s komponenty ledniček, se kterým začal v roce 1984. Z toho v roce 1992 přešel na výrobu dílů motocyklů. V roce 1994 odkoupil od státu továrnu na motocykly. Už v roce 1996 jich vyráběl 200 000 ročně a stal se nejvýznamnějším čínským výrobcem. Od roku 1998 firma Geely vyrábí i auta, převážně kopie japonských vozů. Od roku 2003 je také vyváží, nicméně pokusy prosadit se v Evropě či USA vzhledem ke špatné kvalitě neuspěly. Auta pod několika různými značkami vyrábí 12 000 zaměstnanců. V roce 2009 to bylo celkem 329 000 kusů.

S akciemi Geely se obchoduje na burze v Hongkongu a od jejich uvedení v roce 2006 zvýšily svou hodnotu 12x. Jenom vloni to bylo šestinásobně díky informacím o jednání ohledně koupě Volva a rozsáhlé investici Goldman Sachs. Geely je rovněž významným akcionářem ztrátového výrobce londýnských taxíků LTI (Manganese Bronze), které nyní vyrábí i v Číně.