name | autoweek.cz

Další průšvih Volva

Další průšvih Volva

28.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Další bezpečnostní systém automobilky Volvo znovu selhal při veřejné demonstraci.

Nový systém detekce chodců automobilky Volvo spojený s úplným zabrzděním vozu se pečlivě prověřuje. Nyní tento systém selhal v okamžiku, kdy byl předváděn novinářům v Austrálii.

Vůz přejel nafukovací figurínu, neboť systém nezjistil její přítomnost dostatečně včas, aby dokázal vozidlo zastavit. Stalo se tak i přesto, že technologie byla předváděna za přísně kontrolovaných podmínek.

Hardware, poprvé použité u modelů S60 a kombi V60 pro modelový rok 2011, využívá radar a kameru za účelem zabránění nárazu do chodce nebo zmírnění následků takové nehody. Systém má samočinně zpomalit vůz aby buď úplně zastavil nebo alespoň iniciovat brždění, aby se zmírnila prudkost nárazu. Podle automobilky Volvo lze zcela zabránit nehodám při jízdě rychlostí nepřekračující 35 km/h. Při větší rychlosti se systém zaměří na maximální snížení rychlosti před nárazem.

Novináři se při nezdařené demonstraci se od mluvčího Volva dozvěděli, že systém „zmátl“ přívěs od traktoru zaparkovaný asi 30 metrů za figurínou. Avšak i po odstranění přívěsu byli novináři svědky dalších dvou selhání systému, která vedla k nárazu.

Volvo podle internetové stránky Car Advice uvedlo, že týden trvající demonstrace systému, které se účastnilo 650 zástupců médií, byla z 99,7 % úspěšná. Příčina nezdařených 0,3 % jízd podle všeho zůstane bez vysvětlení. Američtí novináři měli příležitost vyzkoušet stejný systém z první ruky při představení modelu S60 v Oregonu na začátku září. Testy probíhaly na podobném parkovišti, avšak s odlišnými figurínami. Systém fungoval tak jak měl, třebaže zástupci Volva novináře předem upozornili, že systém pokaždé nemusí zjistit přítomnost figuríny, neboť ta nedokáže věrně napodobit chování člověka.

Systém zjištění chodců je naprogramován tak, aby si všiml lidských pohybů jako je mávání pažemi, pohyb nohou, atd. Na dotaz, zda systém zjistí a aktivuje se při pohybu zvířat po silnici, se novináři dozvěděli, že na to nebyl naprogramován. Je schopen zjistit pouze přítomnost dvounohých postav.

Možná si vzpomenete, že se nejedná o první nezdar Volva při prezentaci nového systému automatického zastavení ve snaze zabránit nárazu. V květnu jsme vás informovali, že test automatického systému brzdění City Safety skončil před desítkami televizních kamer a fotoaparátů nárazem vozu S60 do zadní části nákladního automobilu. Volvo později uvedlo, že kolizi způsobilo nízké napětí v elektrickém systému vozu, které vyřadilo systém zabraňující nárazu zezadu. Tento nedostatek však již byl odstraněn.