další rány pro saab | Aktuality | autoweek.cz

Další rány pro Saab

Další rány pro Saab

25.06.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Saab si získal výlučné postavení jako výrobce nekonformních automobilů pro zákazníky hledající něco poněkud jiného. Nyní se chce vrátit k těmto kořenům, ale stále více je jasné, že se jedná o marnou snahu.

Saab zastavil výrobu v dubnu, protože jeho subdodavatelé mu přerušili dodávky dokud nedostanou zaplaceno. S pomocí 45 milionů eur od čínské obchodní společnosti PangDa Automobile Trade se produkce opět rozeběhla 27. května. Jenže už 8. června se linky v Trollhättanu opět zastavily.

Automobilka Saab za 63 let své existence takřka vždy produkoval jen ztrátu. Tu hradila nejprve výroba letadel, poté výrobce nákladních vozů Scania a nakonec koncern General Motors. V únoru 2010 získala od General Motors kontrolu na Saabem nizozemská firma Spyker Cars. Ta se nyní proměnila ve společnost Swedish Automobile.

Saab a Swedish Automobile vedou intenzivní jednání ve zase někde získat peníze. Ve hře je stále možnost prodeje pozemků pod továrnou a poté si je opět pronajmout. Vedení Saabu také věří, že získá slíbených 29 milionů eur od Evropské investiční banky.

Saab dluží 800 švédským firmám celkem minimálně 300 milionů švédských korun (33 milionů eur). Pro řadu těchto většinou malých firem je přežití Saabu velmi důležité pro jejich vlastní existenci. Vedení Saabu jim proto nabídlo, aby akceptovaly platbu 10 % dlužné částky s tím, že zbytek dostanou v září. Za nové dodávky Saab slibuje platit obratem - do šesti dnů od doručení do továrny.

Nyní se vynořil další velký problém. Zaplaceno totiž nedostali ani zaměstnanci automobilky a i těm už došla trpělivost. Vedení automobilky jim ale odmítá dát jakékoliv záruky do budoucna. Proto odborové organizace IF Metal a Unionen začaly připravovat právní kroky k vyhlášení bankrotu společnosti.

Mluvčí Saabu Gunilla Gustavsová nedokázala vysvětlit, kdy bude problém nevyplacených mezd vyřešen: "Záleží na tom kdy a zda bude zajištěno krátkodobé financování, například ze smlouvy o nemovitostech. Není to dobrá zpráva, ale intenzivně pracujeme na hledání řešení. Nemůžeme nic garantovat, ale nevzdáváme se."

Navzdory problémům v Trollhättanu čínská obchodní společnost PangDa Automobile Trade tvrdí, že chce získat významný podíl v Saabu. "V našem původním plánu nenastala žádná změna. Saab sice má krátkodobé finanční potíže, ale nejedná se o zásadní problém," tvrdí tajemník představenstva Wang Yin.

PangDa už Saabu vyplatila 45 milionů eur a hodlá do jeho obnovy investovat dalších 109 milionů, za něž získá celkem 24 % podílu ve společnosti Swedish Automobile. Přitom jen málokdo dává Saabu šanci na to, že se z kritické situace může vymanit. To se týká i specialistů na automobilový průmysl v Číně. Například analytik pekingské společnosti China Minzu Securities Fang Ju říká: "Dohoda se Saabem je příliš riskantní. Je zde jen minimální šance, že by čínská vláda kontrakt schválila a umožnila vstup nového subjektu mezi příliš velký počet místních automobilek."

Swedish Automobile nedávno uvedla, že dosáhla dohody o prodeji 29,9 % akcií také čínské automobilce Youngman Lotus Automobile. Jenže její mluvčí Gao Ling informaci odmítla komentovat.

Analytik nizozemské společnosti AEK Martin Crum říká: "Saab se klesá ve spirále. Čím déle to bude trvat, tím horší budou následky."

Saab má okolo 3600 zaměstnanců a odhaduje se, že dalších 1000 až 2000 pracovních míst je na něj přímo vázáno u subdodavatelů.

Je otázkou, jak dlouho může trvat, než všem zainteresovaným dojde, že vyrábět malé množství aut a navíc ve Švédsku, kde jsou mimořádně vysoké náklady na práci, se prostě nemůže vyplatit. Nebo zde jde o něco úplně jiného?