name | autoweek.cz

Další reset Fordu v Evropě

Další reset Fordu v Evropě

15.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dlouho očekávaná restrukturalizace Fordu v Evropě se stává realitou. Výsledkem bude omezení počtu prodávaných modelů a snižování počtu zaměstnanců v evropských továrnách. Ještě dnes budou také oznámeny podrobnosti aliance Fordu s VW Group.
Ford Motor celosvětově omezuje svou činnost jen na ziskové oblasti. Snižuje rozsah své modelové nabídky a ještě více se zaměřuje na prodejně nejvýnosnější modelové řady. Proto ve Spojených státech postupně likviduje výrobu osobních automobilů a zaměřuje se jen na pick-upy a SUV s jedinou výjimkou ziskové modelové řady Mustang (v Detroitu se představuje jeho vrcholná verze Shelby GT500).
 
Třetí pokus v jediné dekádě!
Po několika měsících plánování Ford oznámil rámec restrukturalizace své činnosti také v Evropě, spočívající ve snižování výroby a omezování modelové nabídky. Jak připomínají Automotive News, nejde o nic nového - totéž už Ford v Evropě realizoval v roce 2016 a před tím v roce 2012. Poprvé to bylo pod dohledem Alana Mulallyho, podruhé pod vedením Marka Fieldse a třetí pokus je součástí globální restrukturalizace naordinované už třetím generálním ředitelem Ford Motor Stevem Hackettem. Mulally tehdy přes rozsáhlé protesty a pouliční demonstrace prosadil uzavření belgické továrny v Gentu. Fields zase nabídl vysoké odstupné pro 10 000 pracovníků a zahájil snižování modelové nabídky. Sice s nulovým výsledkem, ovšem v roce 2016 Ford v Evropě vykázal zisk 1,2 miliardy dolarů, zatímco vloni skončil se ztrátou.
 
Boj se ztrátami
Ford v Evropě poskytuje zaměstnání 53 000 lidem. Jen v Německu pro Ford pracuje 24 000 lidí (18 000 v Kolíně n. R. a 6190 v Saarlouis). Působení značky Ford v Evropě má dlouhou historii, jenže působení dceřiné společnosti americké skupiny bylo v roce 2018 navzdory úspěšnému prodeji užitkových vozidel ztrátové, byť jeho evropský šéf Steven Armstrong zatím neuvedl konkrétní obchodní výsledky.
 
President Ford of Europe Steven Armstrong prohlásil: „Je důležité, abychom v roce 2019 dosáhli významného pokroku. Naším cílem je návrat k ziskovosti, který by měl být alespoň 6 % z příjmů. To je požadovaná úroveň pro naši společnost v Evropě“. Přitom v rekordním roce 2016 byla úroveň ziskovosti 4,2 %.
 
Omezení počtu zaměstnanců
V rámci striktního snižování nákladů skončí výroba modelů C-Max a Grand C-Max v sárském závodě v Saarlouis v souladu s odchodem Fordu ze segmentu MPV. Společnost a zástupci zaměstnanců stále vyjednávají o podrobnostech, ale podle dostupných informací má být zrušeno 1600 pracovních míst. Rozhodnuto už bylo také o uzavření továrny na výrobu převodovek v Bordeaux, která skončí v srpnu. Podle Armstronga se propouštění dotkne všech obchodních oblastí (příkladem je přičlenění dovozní organizace v České republice pod vedení z Rumunska). Podrobnosti dvouletého plánu restrukturalizace výroby by měly být k dispozici nejpozději do poloviny roku 2019.
 
Hybridy a elektromobily místo turbodieselů
Ford v Evropě postupně opustí výrobu turbodieselů pro menší auta a nahradí je elektromobily a hybridy. Žádný konkrétní plán v tomto ohledu ale zatím nebyl zveřejněn. Na autosalonu v Detroitu bylo oznámeno, že v USA se v tomto ohledu stane průkopníkem značka Lincoln, jenže ta není v Evropě v nabídce a její modelové řady nejsou pro evropské trhy vhodné.
 
Jako další opatření ke snížení nákladů Ford plánuje spojit své sídlo ve Velké Británii a centrálu Ford Credit Europe v technologickém centru Dunton jižně od Londýna. Pokud ale budou důsledky Brexitu větší, škrty v činnosti Fordu ve Spojeném království budou mnohem dramatičtější, než se dosud předpokládalo. Každopádně se Ford podle Armstronga připravuje i na tu nejhorší variantu Brexitu.
 
Spolupráce a aliance
Zároveň Armstrong oznámil, že chce snižovat náklady prostřednictvím spolupráce. V souladu s globálními opatřeními ke zvýšení efektivity bude Ford of Europe usilovat o strategické obchodní vztahy například pro úspěšný společný podnik Ford Otosan v Turecku, kde se vyrábí naprostá většina užitkových vozidel značky Ford určených pro evropské trhy.
 
V úterý 14. ledna ve 14:30 našeho času budou na autosalonu v Detroitu generální ředitel Ford  Motor Jim Hackett a generální ředitel Volkswagen AG Herbert Diess oznámí podrobnosti připravované strategické aliance s koncernem Volkswagen AG, mj. s cílem podpořit růst v sektoru užitkových vozidel. Zde je ovšem poněkud matoucí, že každý z partnerů o této alianci tvrdí rozdílné věci a nepřímo popírá tvrzení druhé strany. Nezvyklé je i to, že ještě pár hodin před dlouho dopředu plánovaným zveřejněním dohody oba partneři tvrdí, že oba nejvyšší představitelé stále usilovně jednají o obsahu.
 
Ford také chce strategicky přehodnotit působení společného podniku Ford Sollers v Rusku se společností Sollers PJSC. Přezkoumávají se různé možnosti restrukturalizace. Rozhodnutí o činnosti v Rusku by mělo padnout nejpozději v polovině roku, nicméně vše nasvědčuje úplnému odchodu Fordu z ruského trhu, byť ten v poslední době významně roste.