name | autoweek.cz

Další špatný měsíc v Evropě (aktualizováno 2.)

Další špatný měsíc v Evropě (aktualizováno 2.)

07.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej nových osobních aut v Evropě během listopadu byl nadále pod vlivem ekonomických problémů a ukončení šrotovacích prémií. Vše nasvědčuje tomu, že podobně tomu bude i na začátku roku 2011. V USA se vrátil zájem o velká auta.

Všeobecná snaha šetřit kde se dá a přetrvávající hospodářská nejistota u potenciálních zákazníků ovlivňují nepříznivě prodej nových aut v Evropě. K tomu se přidávají pokračující důsledky ukončení státních podpor trhu ve formě šrotovacích prémií. Svědčí o tom předběžné údaje o prvních registracích nových aut v Itálii, Francii a Španělsku. Naopak v Belgii, kdy žádné šrotovné nebylo, prodej aut vzrostl o 15,4 %.

V porovnání s loňským listopadem poklesl prodej aut v Itálii o 21 %. Sdružení dovozců automobilů UNRAE ohlásilo pokles objednávek během listopadu o 20 %. To vedlo společnost Promotor k předpovědi, že se v zemi nedosáhne předkrizové úrovně prodeje před rokem 2014. Je ale třeba připomenout, že srovnání s loňským listopadem je poněkud zkreslené tím, že před rokem kupující vzali prodejny útokem v očekávání ukončení šrotovného (to bylo nakonec prodlouženo až do jara), takže loňský listopad byl výjimečně úspěšný. UNRAE předpokládá letošní prodej v Itálii na úrovni 1,95 milionu vozů (pro porovnání - v roce 2009 to bylo 2,16 milionu aut), přičemž pro příští rok neočekává zlepšení.

Ve Španělsku státní podpora skončila počátkem července, kdy současně vstoupilo v platnost zvýšení DPH. To logicky vedlo k poklesu zájmu o nová auta. Podle španělské asociace ANFAC v listopadu počet registrací klesl o 26 %. Podle AFAC dojde ke změně až se zlepší hospodářská situace v zemi a vrátí se důvěra zákazníků ve spojení s poklesem nezaměstnanosti a návratu normální situace v poskytování úvěrů.

Podle francouzské asociace CCFA poklesl v listopadu prodej nových aut o 10,8 %, což bylo mnohem méně, než se předpokládalo. Je třeba ale připomenout, že ve Francii nadále platí šrotovné, ovšem s pobídkou sníženou na polovinu, tedy 500 eur. K tomu se přidávají výrazné slevy poskytované jak PSA tak Renaultem. Loňský listopadový prodej byl ve Francii vysoký vzhledem k právě zaváděné šrotovací prémii ve výši 1000 eur. V důsledku toho prodej proti listopadu 2008 vzrostl o 48,4 %. Podle vedoucího automobilového výzkumu zákaznické organizace Cetelem Flaviena Neuvyho zákazníci nyní spěchají s koupí či objednáním nových aut, protože veškerá podpora skončí s koncem letošního roku. \"Hlavním ekonomickým faktorem ovlivňujícím prodej aut v následujících měsících bude obava ze ztráty zaměstnání. Teprve až míra nezaměstnanosti začne klesat, vrátí se sebedůvěra kupujících,\" dodal Neuvy.

Německo jako největší evropský trh vykázalo během listopadu pokles registrací jen o 6 %, což vede k optimistickému odhadu, že by v prosinci mohlo být letos poprvé prodáno více aut než před rokem. Nezapomínejme ale, že vloni v listopadu a prosinci už v Německu došlo k propadu registrací vzhledem k předchozímu ukončení šrotovného. Pokles registrací za 11 měsíců činí 25 %, což je ve shodě s předběžnými odhady. Vzhledem k postupné normalizaci trhu vlivem očekávaného poklesu nezaměstnanosti se pro rok 2011 odhaduje mírný růst o 6,9 % směrem k úrovni roku 2008.

Během listopadu ohlásily největší nárůst prodeje Porsche, BMW, Mercedes-Benz a Audi, naopak nadále klesal prodej u Volkswagenu, Fordu a především Opelu. Růstu zájmu o dražší auta odpovídá i větší prodej terénních vozů (+46,4 %), vyšší střední třídy (+35,5 %) a sportovních aut (+16,1 %), v menší míře i střední třídy a minivanů.

Německému automobilovému průmyslu se daří vzhledem k úspěšnému exportu. Posilování čínského trhu pomáhá německým automobilkám dosahovat zisku především koncernu Volkswagen, Daimleru a BMW. V podstatě jedinou německou ztrátovou automobilkou a současně jedinou ztrátovou součástí GM je v současné době Opel/Vauxhall.

Sdružení VDI předpokládá růst výroby i exportu v roce 2011 o 5 %, což vychází z odhadu, že se po celém světě v roce 2011 prodá o 8 % aut více než letos, tedy 64,5 milionu kus.

Předběžné údaje o registracích nových aut ve Velké Británii jako obvykle dorazily o pár dní později. Také zde byl zaznamenán meziroční pokles, nicméně analytici jeho výši 11,5 % pokládají za příznivý signál, protože je mnohem menší než se předpokládalo. Ač i říjen zůstal daleko za loňským výsledkem, dosavadní výsledky slibují, že za celý rok bude překonán loňský počet prodaných aut. Dosud totiž je prodej o 3,4 % vyšší než vloni. Společnost SMMT předpokládá, že v prosinci prodej naroste vzhledem ke zvýšení DPH, které přijde v lednu 2011. I v této souvislosti se předpokládá, že teprve rok 2011 bude skutečně kritický.

 

Ve Spojených státech prodej osobních aut a lehkých osobních vozů v listopadu vzrostl o 17 %, což vyvolává naděje na opravdu silný konec letošního roku. Celkový prodej lehkých aut v USA už za 11 měsíců překročil loňský výsledek za celý rok. Analytici zaznamenali velký příliv kupujících do prodejen především na konci měsíce, přičemž zájem projevují především o pick-upy, crossovery a další velká auta. Nové modely pomohly ke zvýšení prodeje Volkswagenu (+24 %), Nissanu (+27 %), Hyundaie (+46 %) a některých dalších značek. Ford ohlásil zvýšení prodeje o 20 % (pokud se ale z porovnání vyřadí prodaná značka Volvo, pak je to +24 %). GM prodalo jen o 12 % víc, ovšem při porovnání jen čtyř přeživších značek to je zvýšení prodeje o 21 %, přičemž nejvíce získal Buick (+36 %). Chrysler dosáhl zvýšení prodeje o 17 %, ovšem Jeep a nová značka pick-upů Ram zvýšily prodej o 58 %, zatímco automobily Chrysler a Dodge zaznamenaly pokles. Porsche zvýšilo prodej o 49 %, zatímco prodej všech značek Toyoty Motor klesl o 3 %.

V Japonsku nastal podle očekávání během listopadu dramatický pokles prodeje nových aut. Je to důsledek toho, že v září skončila státní podpora pro koupi ekologických vozidel. Prodej osobních aut (tj. se zdvihovým objemem nad 660 cm3) poklesl o 30,7 %. Tento pokles postihl nejvíce Hondu (-37,6 %), méně Nissan Motor (-21,3 %) a nejméně značku Toyota (-4,3 %). Velkým problémem pro japonské automobilky je posilující hodnota jenu vůči dolaru, což výrazně snižuje jejich příjmy z úspěšného exportu do USA.

Z Indie vedoucí automobilka Maruti Suzuki hlásí zvýšení prodeje o 28 % ve spojení s poklesem vývozu o 12 %, což je důsledek klesajícího prodeje v Evropě.

Náznak vývoje trhu v Číně podává výsledek GM v zemi. GM China prodalo o 11 % aut víc než v listopadu 2009. To se nezdá být mnoho, ale připomeňme, že listopad 2009 přinesl meziroční nárůst o 109,5 %! Během října GM meziročně zvýšilo prodej o 19,6 % a od počátku roku 2010 GM China prodalo o 33 % aut více než vloni za 11 měsíců. Znamená to, že GM letos v Číně prodá okolo 2,4 milionu aut. To je mnohem více než prodá v USA. Prodejní výsledek společného podniku SAIC-GM-Wuling poněkud zhoršuje pokles prodeje minivozů Wuling o 5 %.