name | autoweek.cz

Daňoví poplatníci dotují firemní automobily

Daňoví poplatníci dotují firemní automobily

13.10.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco Evropský parlament prosazuje striktní snižování emisí, vlády členských zemí dotují prodej firemních automobilů poháněných v drtivé většině spalovacími motory. Upozorňuje na to nevládní organizace Transport & Environment.
Podle nového výzkumu environmentální skupiny Transport & Environment (T&E) evropští daňoví poplatníci každoročně zaplatí 32 miliard eur za subvencování firemních automobilů využívajících fosilní paliva. Na čele v tomto ohledu je Německo se státní podporou ve výši 12 miliard eur. S velkým odstupem je druhá Velká Británii s 5,7 miliardy eur.
 
Šest z deseti nově registrovaných osobních automobilů v Evropě je firemních, přičemž téměř všechny jsou poháněny motory na naftu nebo benzin. Vozidla deseti největších leasingových společností mají na svědomí 8 % emisí CO2 z automobilů v EU, protože najíždějí dvakrát tolik kilometrů než soukromá auta.
 
Jak ukazuje analýza společnosti T&E přechod na elektromobily by společnostem ušetřil 4300 eur na vozidlo, protože celkové náklady na vlastnictví elektromobilu jsou o 9 % nižší než za provoz vozidla poháněného vznětovým motorem.
 
Environmentální skupina Transport & Environment (T&E), která si nechala vypracovat studii u společnosti Dataforce, uvedla, že vlády by měly ukončit různé formy odpočtů DPH u vozidel na fosilní paliva a místo toho směřovat firemní flotily ke zcela bezemisním vozidlům.
 
Podle průzkumu Dataforce bylo v loňském roce 96 % nově registrovaných firemních automobilů poháněno motory na benzin nebo naftu. Vzhledem k tomu, že provoz elektromobilů je levnější a jejich dojezd se stále prodlužuje, neměly by podle T&E společnosti dostávat žádné pobídky k používání automobilů se spalovacími motory.
 
Saul Lopez, manažer pro elektromobilitu v organizaci společnosti T&E, uvedl: „Elektromobily jsou již nyní nejlepší volbou pro firemní flotily, které se starají o celkové náklady a nikoli o pořizovací cenu. Přesto většinu firemních automobilů stále pohánějí ovzduší znečišťující motory. Proč by daňoví poplatníci měli vydatně dotovat firemní automobily produkující emise CO2, když je používání elektřiny levnější?“
 
Vzhledem k tomu, že dnes je šest z deseti prodaných automobilů v Evropě firemních, mají vlády možnost elektrifikovat tento segment aby dosáhly pokroku při plnění svých vnitrostátních cílů v oblasti ochrany klimatu. Rovněž by se tím začaly vytvářet levné elektromobily pro trh ojetých vozidel. T&E uvedla, že nejpozději do roku 2025 by leasingové společnosti měly poskytovat pouze automobily s nulovými emisemi.
 
Společnost T&E uvedla, že vlády zemí EU by měly reformovat zdanění soukromého využití firemních vozidel, odečty DPH a odpisy za automobily s motory na fosilní paliva v korporátních flotilách. EU by při tom měla hrát významnou roli také tím, že svými směrnicemi o infrastruktuře pro alternativní pohony zajistí zavádění nabíjecích míst doma, v práci i na veřejnosti.
 
Saul Lopez dospěl k závěru: „Služební automobily jezdí více, takže více znečišťují ovzduší. Jsou ideálním prostorem pro zahájení řešení kritického množství toxických látek v ovzduší a dopadů silniční dopravy na klima. Vlády, EU a města by si měly vybrat toto snadno dostupné řešení, aby do roku 2025 byly všechny nové firemní vozy elektrické.“