name | autoweek.cz

De Lorean se vrací do budoucnosti

De Lorean se vrací do budoucnosti

15.10.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost De Lorean Motor plánuje návrat k výrobě automobilů. Projekt Johna de Loreana vyrábět s podporou britské vlády sportovní auta v Severním Irsku sice před lety zkrachoval, nicméně firma nezanikla.

Příběh De Lorean Motor je velmi zvláštní. V nově vybudované továrně u Belfastu se vyráběl dvoumístný sportovní automobil s karoserií navrženou Giorgettem Giugiarem a podvozkem od zakladatele Lotusu Colina Chapmana. Jenže vůz přišel v době poklesu zájmu o tento typ aut a navíc vozy byly poměrně nekvalitně vyrobené a příliš drahé. Po vyrobení 9000 kusů produkce v roce 1982 skončila. Největší věhlas nakonec nešťastnému vozu přinesly tři filmy Návrat do budoucnosti, v nichž DMC12 sehrál roli stroje pro cestování časem.
Projekt skončil zpronevěrou nemalých částek z dotací poskytnutých vládou Margaret Thatcherové, za což několik lidí strávilo pár let ve vězení. Také John de Lorean si za podezření z pašování drog ve snaze získat prostředky na financování firmy poseděl za mřížemi. Nicméně poté učinil nebývalou věc, když se mu spolu s nadále existující firmou podařilo vyrovnat veškeré pohledávky věřitelů.
Firma žije ze zajišťování dodávek náhradních dílů pro vozy DMC12. V roce 2001 John de Lorean zahájil přípravy na výrobu nového vozu. Projekt byl údajně už z 85 % připraven, když de Lorean v roce 2005 zemřel.
Firma ale přežila i smrt svého zakladatele a nyní je připravena se vrátit mezi výrobce aut. Základem by se měla stát platforma GM Kappa s pohonem zadních kol. Její produkce byla v novém GM ukončena poté, co byla zastavena produkce vozu Pontiac Solstice v továrně ve Wilmingtonu ve státě Delaware.
Podle posledních zpráv De Lorean Motor připravuje nový vůz na bázi Solstice. DMC už na svých stránkách zveřejnila skicu nového vozu a plánuje obnovení výroby ve Wilmingtonu. Podle viceprezidenta DMC Jamese Espeye je to symbolické, protože John e Lorean, který řadu let působil ve vedení GM, vždy tvrdil, že nejkrásnější léta prožil právě ve vedení Pontiaku a za záchranu odkazu této historické značky by mu bylo mnoho nadšenců vděčných.