name | autoweek.cz

Dieselgate do nové fáze

Dieselgate do nové fáze

19.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V pondělí ráno byl v Mnichově zatčen generální ředitel společnosti Audi AG Rupert Stadler pro podezření z podvodů v souvislosti s vyšetřováním manipulací při měření emisí vznětových motorů. Dosud nikdy nebyl v Německu uvězněn tak vysoce postavený manager.
Rupert Stadler byl do čela Audi jmenován v roce 2007, přičemž do firmy přišel v roce 1990. Nyní byl zadržen německými vyšetřovateli a byla na něj uvalena vazba vzhledem k údajnému riziku, že by mohl uprchnout ze země. Obviněn byl ze zatajování a ničení důkazů týkajících se dlouholetého podvádění při měření emisí v rámci koncernu Volkswagen. Podle mnichovských vyšetřovatelů byl zapojen do spiknutí, které mělo za cíl oklamat kontrolní orgány sledující emise škodlivých látek z automobilových motorů
 
Pokuty i zatčení
Koncern Volkswagen už byl nucen v souvislosti s podváděním při měření emisí zaplatit pokuty a náhrady ve výši kolem 30 milionů eur. Vyšetřování aféry nicméně dál pokračuje jak v USA, tak v Německu. Bylo už obviněno několik osob, především techniků, a několik jich bylo i zadrženo. Seznam podezřelých a obviněných z Audi už čítá 20 zaměstnanců. Dva bývalí zaměstnanci VW už byli odsouzeni a jsou ve vězení v USA. V září 2017 byl v Mnichově zadržen a dosud je ve vyšetřovací vazbě Wolfgang Hatz, dlouholetý šéf vývoje motorů u Porsche a poté v letech 2007 až 2011 vedl vývoj motorů u Volkswagenu. Dosud ovšem němečtí vyšetřovatelé nesáhli při obvinění do nejvyšších pater koncernového vedení.
 
V květnu byla ve Spojených státech podána žaloba proti bývalému generálnímu řediteli koncernu Volkswagen Martinu Winterkornovi. Pokud by Winterkorn vstoupil na území USA, bude zatčen a obviněn ze čtyř trestných činů zahrnujících i spiknutí i spiknutí proti lidu Spojených států. Podle německých úřadů ale jeho vydání do USA nehrozí.
 
Stadler v hledáčku vyšetřovatelů
Dne 1. června němečtí vyšetřovatelé zařadili Stadlera mezi podezřelé poté, co u něj uskutečnili domovní prohlídku a zabavili mu různé materiály. Stadler všechna obvinění popírá.
 
Stadlerova působení ve vedení automobilky Audi se přesně kryje s dobou, kdy se aféra s cíleným podváděním při měření emisí vznětových motorů zrodila. Stadler nastoupil do představenstva společnosti Audi v roce 2003 a generálním ředitelem se stal v roce 2007. Použití motorů vybavených softwarem umožňujícím podvádění při měření emisí přišlo s modelovým rokem 2009. Software vyvinuté pro podvádění při měření emisí v USA se běžně používalo i v motorech prodávaných v Evropě, byť zde tyto motory neměly problém aby testem bez problémů prošly bez potřeby podvádět.
 
Ilegální software pro vznětové motory podle šetření vzešlo od vývojářů motorů Audi. Odtud bylo převzato značkou Volkswagen a ta je začala používat v sériové produkci. To vede k podezření, že Stadler jako generální ředitel o tom musel vědět. Společnost VW Group ovšem ve své výroční zprávě za rok 2017 tvrdí, že vše pochází od techniků pod úrovní představenstva. Vloni Ulrich Weiss, vývojový inženýr vyhozený od Audi, prohlásil, že má k dispozici důkaz o tom, že Stadler o podvádění věděl mnohem dřív, než aféra vyšla najevo. Není známo, zda jeho důkaz nebo svědectví byly důvodem Stadlerova zatčení.
 
Stadler s podporou nejvyšších odolával tlaku
Po propuknutí aféry Dieselgate na podzim 2015 museli odejít do ústraní všichni vedoucí představitelé dotčených značek s výjimkou Stadlera, který je současně i členem představenstva koncernu Volkswagen. O jeho možném odchodu se v médiích mnohokrát diskutovalo, nicméně při dubnové reorganizaci vedení koncernu v čele s novým šéfem VW Herbertem Diessem bylo jeho postavení naopak výrazně posíleno.
 
Skutečnost, že byl Stadler nyní zatčen a obviněn je proto pro Audi, skupinu VW i hlavní akcionáře, tedy rodiny Porsche, Piech a zástupce spolkové země Dolní Sasko, skutečnou katastrofou. Je zarážející, že přes narůstající tlak ze strany vyšetřovatelů - Stadlera poprvé otevřeně obvinili už před týdnem a vyšetřovatelé už delší dobu zabavovali dokumenty v ústředí Audi a VW a dokonce u Stadlera uskutečnili domovní prohlídku - nijak nereagovali. Naopak se za něj opakovaně stavěli a vyjadřovali mu plnou podporu. Dokazuje to, že až doposud vyšetřování vůbec nebrali vážně.
 
Bez šance na dobré řešení
Dokonce i nyní vedení koncernu VW ve stručném komentáři ke Stadlerovu zatčení uvedlo, že je nezbytné respektovat presumpci neviny a Stadlera z funkce neodvolalo, pouze jmenovalo jeho dočasného zástupce, prodejního a marketingového šéfa Nizozemce Brama Schota. Přitom vloni bylo vyměněno pět ze sedmi členů představenstva Audi aniž by byli obviněni. Koncernové vedení se tak samo vmanévrovalo do neřešitelné situace - odvoláním Stadlera by připustilo jeho vinu (a tedy skutečnost, že členové nejvyššího vedení VW o podvodech věděli mnohem dřív, než dosud přiznává) a jeho neodvoláním se společnost Audi ocitá v absurdní situaci s generálním ředitelem ve vazbě.
 
Pokud by se prokázalo, že členové nejvyššího vedení koncernu o podvodech při měření emisí věděli dřív, než je o nich informovala americká agentura pro životní prostředí EPA a včas neinformovali akcionáře, hrozily by společnosti VW AG žaloby o mnohamiliardové odškodné za zmařené investice malých akcionářů.