name | autoweek.cz

Dieselgate na webu České televize

Dieselgate na webu České televize

24.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

1)
Jaký bude mít aféra Volkswagenu dopad na český automobilový průmysl, když Česko je ve velké míře na tomto sektoru závislé? Jaký bude dopad na spotřebitele – budou se méně kupovat golfy, passaty apod. a tím pádem Škoda na tom bude lépe? Jaký to může mít dopad na sektory závislé na autech? 


„Český automobilový průmysl je hodně provázán s německým. V této chvíli je ale zatím předčasné cokoliv hodnotit. Zatím jde „jen“ o problém 482 000 aut ve Spojených státech, který se nás do značné míry netýká. Co vzejde z následného šetření v rámci EU, je těžké odhadovat. Osobně si myslím, že v Evropě nakonec nebude moc ochoty zjišťovat věci, které leckdo nechce vědět.

Dopad na spotřebitele, a to nejen u nás, ale v celé Evropě, podle mne nebude žádný. Běžní spotřebitelé se o ekologii aut zajímají jen v případě, že jim přinese nějaké úlevy (na daních, při parkování nebo vjezdech do center měst - proto se elektromobily a hybridy prodávají jen v Nizozemsku, Norsku a kolem Londýna).

Pokud nedojde k dramatickému poklesu prodeje aut, což je velmi nepravděpodobné, tak se celá aféra nedotkne ani českých subdodavatelů. I v případě, že by byl dopad na koncern Volkswagen větší, než se nyní dá odhadovat, auta se prodávat nepřestanou a budou mít šanci najít jiné obchodní partnery.“
 
2)
Proč se vlastně podvádí v emisích - jasné je, že jde o peníze, kolik na tom mohou ušetřit výrobci? A kolik je naopak bude nyní stát uvedení věci do pořádku – tj. náklady na nápravu, nepočítáme-li pokuty?


„Ta otázka je poměrně složitá. Emisní limity se stanovují na základě metodiky měření vytvořené před mnoha lety za úplně jiného stavu techniky a pro sledování jiných parametrů.  Zpřísňování emisních limitů je politická záležitost a mnohdy naráží na reálné možnosti techniky resp. na to, co jsou zákazníci ochotni přijímat.

Tento konkrétní případ je daný tím, že zpřísnění limitů emisí NOx už v této míře nelze splnit jen technickými úpravami motoru, ale je potřeba přidávat další zařízení pro zachycování oxidů dusíku, většinou jde o tzv. katalytickou selektivní redukci, která ale vyžaduje mít ve voze kapalinu AdBlue (tj. roztok močoviny) používanou k rozložení oxidů dusíku na neškodné látky. To je drahé, složité a motoristé se tím cítí omezeni. Proto se u menších motorů hledají cesty, jak limit splnit bez SCR. Volkswagen zde ukázal jednu z možných cest…

Samotné náklady na opravu nebudou v porovnání s pokutou tak velké. Jenže pokud se přeladí software do režimu, kdy motor splní emisní limity i v reálném provozu, pak auto ztratí své dynamické parametry, což se jeho majiteli nebude líbit. Ztratí tím i svou zůstatkovou hodnotu, protože jej nikdo nekoupí ani jako ojeté. Důsledkem toho budou následovat žaloby nespokojených zákazníků a ty budou stát určitě mnohonásobně víc, než úprava softwaru. Druhá varianta, tedy doplnit motor dodatečným systémem pro snížení emisí NOx, je technicky těžko řešitelná.“
 
3)
Jaký to bude mít dopad celosvětově na automobilový sektor? Akcie VW nyní padají, ale až se to zastaví, pak se to vrátí do normálu, auta se budou vyrábět dále, akciový trh se oklepe a jede se dále?


„To, co uvádíte, je nejpravděpodobnější možnost. Nemyslím, že by v EU byla ochota způsobit evropskému automobilovému průmyslu takové škody, které by znamenaly ztráty desítek tisíc pracovních příležitostí (jen v Německu je v autoprůmyslu zaměstnán každý sedmý pracující). Zejména je to nemyslitelné v době, kdy německý automobilový průmysl podporuje příchod uprchlíků, protože v nich vidí potenciál budoucích zaměstnanců (viz http://www.autoweek.cz/cs-aktuality-utecenci_nadeji_nemeckeho_autoprumyslu-4763).

Skutečnost, že se v důsledku aféry zřejmě v USA definitivně přestanou prodávat turbodiesely, nebude mít zase tak velký dopad.

Myslím, že i Volkswagen se postupně s celou aférou vyrovná. Bude ho to stát hodně peněz, ale nemělo by to být likvidační. To, že ještě víc oslabí na severoamerickém trhu, kde se mu dlouhodobě nedaří, způsobí jen to, že se nestane světovou jedničkou.“
 
4)
Jaký to může mít dopad z hlediska emisních norem? Je to skutečně takový problém? V Česku se emisemi (dopady na životní prostředí) moc lidí netrápí. Trápila by je ale vyšší cena. Je možné, že auta díky tomu podraží?


„Zavádění opatření pro splnění emisních standardů EU stojí automobilky velké peníze, které kvůli krizi a nyní i kvůli snaze udržet si zákazníky nemohou tak docela promítnout do vyšších cen aut. Pokud tato aféra způsobí nutnost zavádět další opatření pro splnění emisních limitů, tak už automobilky budou nuceny promítnout tyto investice do prodejních cen, což bude mít dopad především na relativně levnější auta prodávaná běžným motoristům. Je také pravděpodobné, že bude nutné opustit jednodušší a levnější technická řešení a vybavovat auta složitější technikou pro splnění emisních standardů, což samozřejmě bude drahé a musí se projevit na ceně.“
 
5)
Má smysl nyní, aby majitelé škodovek jezdili do servisu? Motory jsou v pořádku a emise je přece nemusí zajímat, nebo jen do té míry, aby prošli na měření emisí při STK.


„V současné době nemá pro české motoristy vůbec smysl se celou aférou zabývat. Pokud bude Volkswagen (případně jiné značky) nucen učinit nějaká opatření a úpravy na autech, pak bude motoristy včas informovat jako při každé svolávací akci.

Připomínám, že zatím byla prokázána jen úprava software pro splnění amerických limitů pro NOx. Podobné hodnoty v Evropě platí až pro motory Euro 6, tedy o auta prodávaná většinou až od loňského roku a vybavovaná jinou technologií než „podvádějící“ Volkswageny v USA. Z hlediska požadavků pro měření emisí u STK není třeba si dělat starosti. Změnit by se to mohlo až v případě, že by šetření EU prokázalo podobně podvodné jednání i při měření jiných emisí.“

Výsledný článek je na http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1590044-cesi-emise-neresi-dieselgate-je-v-podstate-mine-tvrdi-analytici.