name | autoweek.cz

DKV nabízí státu miliardy

DKV nabízí státu miliardy

22.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Od zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty stát přichází každoročně o mnoho miliard korun. V Evropě se osvědčil model profesionální nafty. DKV uvádí, že v České republice by ulevil dopravcům a přinesl zvýšený výběr daní.

Ředitel české pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík konstatuje: \"Pokud by český stát zavedl tzv. profesionální naftu, mohl by na dodatečném výběru daní získat tři až deset miliard korun.\"

Znamenalo by to po vzoru jiných evropských zemí zavést vratku části spotřební daně, která by českým dopravcům snížila vysokou cenu nafty v ČR a v mezinárodní dopravě by je motivovala aby omezili tankování v zahraničí.

Po zvýšení spotřební daně k 1. lednu 2010 začali zahraniční a velká část českých dopravců tankovat naftu v zahraničí a český stát tak podle odhadů DKV v roce 2010 přišel na výběru daně nejméně o 8 miliard korun.

\"Po navýšení spotřební daně z 9,95 na 10,95 koruny za litr motorové nafty k 1. lednu 2010 jsme upozorňovali, že dojde k výraznému odlivu čerpání našich dopravců ve prospěch levnějších zemí Evropské unie,\" uvádí Ondřej Pavlík a dodává: \"Tento předpoklad se potvrdil a v současné době až 35 % našich zákazníků přesunulo tankování do zemí s levnější naftou.\" Stát tak podle propočtů DKV loni přišel o 8 miliard korun, což potvrzuje součet výměrů spotřební daně za dvanáct měsíců roku 2010.

DKV je největším nadnárodním zpracovatelem tankovacích karet. V roce 2010 měl u více než 90 000 klientů přes milion tankovacích karet. DKV zpracovává statistiky spojené s pohybem plateb za tankování, výběry mýta a další služby, takže disponuje mnohem lepšími podklady než vládní úředníci. Dokáže proto vysledovat přeliv nákupu nafty z jedné země do druhé i přesun směrování transportu.

Celkový objem prodané motorové nafty na českém trhu za rok 2010 byl 4,5 miliardy litrů, přičemž podle odhadů DKV nákladní doprava nad 7,5 t (na kterou by se po vzoru jiných států aplikovala profesionální nafta) představuje 2 miliardy litrů.

\"Něco jsme zkazili, tak to pojďme napravit aby to moc nebolelo,\" říká Pavlík a nabízí řešení v tzv. profesionální naftě. Česká republika je typickou tranzitní zemí, ale nedokáže toho využívat. Se zvýšením spotřební daně došlo k odlivu spotřeby. Všichni zahraniční přepravci začali tankovat jinde, ale totéž platí i o českých. Podle statistik DKV třetina našich přepravců tankuje z více než 90 % v zahraničí a polovina nakupuje více než 60 % nafty v cizině. Doma doplňují naftu jen když musí a naopak v cizině natankovanou naftu používají i ve vozidlech provozovaných jen u nás.

Podle analýz DKV by v případě České republiky za každých 100 milionů litrů motorové nafty, o které by se v důsledku refundace spotřební daně zvýšilo tankování v ČR, stát inkasoval na daních 1,8 miliardy Kč. Podle odhadu DKV je pravděpodobné, že s ohledem na zvolenou sazbu a situaci v jiných zemích by stát mohl inkasovat nejméně 3 až 10 miliard Kč, tedy částku, kterou vláda hledá pro splnění požadavků ministra dopravy. Přitom v České republice je jedna z nejvyšších spotřebních daní v Evropě.

V Evropě jsou v současné době čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jsou to Španělsko, Francii, Belgii a Slovinsko. Model profesionální nafty je vyzkoušený a osvědčil se jako vhodný nástroj, jak přitáhnout tankování do dané země.

\"Např. Slovinsko se po navýšení spotřební daně v Rakousku o 5 eurocentů stalo hlavní tankovací zemí pro trasy směrem z Turecka a Balkánu do západní Evropy,\" uvádí Ondřej Pavlík. Na vracení části spotřební daně ve velkém profituje i Španělsko.

Jak model profesionální nafty funguje v praxi? Pokud například dopravce požádá o refundaci spotřební daně ve Španělsku, čtvrtletně dostane zpátky značnou částku. Konkrétně z 1 litru nafty získá zpět 2,9 centu. Jestliže tedy např. dopravce nakoupí 30 000 l nafty, vrátí se mu za čtvrtletí až 2700 eur. To je v dnešní době mimořádně silná finanční injekce pro danou firmu. Pro zabránění zneužívání je roční limit 50 000 l na vozidlo, resp. SPZ. O vrácení spotřební daně může dopravce žádat u nákladních aut o celkové hmotnosti minimálně 7,5 t a autobusů s nejméně osmi místy k sezení.

Dopravci s vratkami spotřební daně běžně pracují a organizace jako je DKV dokáží zprostředkovat vše co s nimi souvisí. Zavedení by proto bylo snadné s rychlým efektem. Přitom se jedná o opatření, které by se týkalo jen nákladní dopravy a nemělo by vliv na cenu nafty u čerpadel ani na výši daně.

DKV svým zákazníkům nově nabízí kromě refundace DPH možnost vratky spotřební daně ve Španělsku prostřednictvím karty DKV, což je jednoduché a komfortní. Pokud by dopravce chtěl nárok na refundaci spotřební daně uplatnit jako fyzická nebo právnická osoba přímo, znamenalo by to nechat se ve Španělsku zaregistrovat a dát si přidělit daňové identifikační číslo plátce daně, dále se starat o to, aby i jeho dodavatelé byli registrováni, předávat průběžně úřadům údaje nutné pro vrácení daně z minerálních olejů a konečně vést a spravovat ve Španělsku účet. DKV nabízí zásadní zjednodušení celého procesu.