name | autoweek.cz

Dohodli se, že se dohodnou

Dohodli se, že se dohodnou

26.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jedním z problémů rozvoje elektromobility je chybějící standardizace. Evropské automobilky se v rámci ACEA dohodly, že souhlasí se standardní zásuvkou. Jenže není jasné se kterou.

Evropská unie vymýšlí normy na kde co. Skoro se zdá se, že všechno v Evropě už je znormalizované. Jenže jsou oblasti, kde by byly jednotné standardy velmi potřebné, ale chybějí.

Pokud cestujete po Evropě, tak dobře víte, že v elektrických zásuvkách panuje chaos. Když nechcete skončit s vybitým laptopem či telefonem, pak se vám vyplatí si předem prověřit, jaké zásuvky se v té které zemi používají.

Evropské automobilky se chtějí podobnému zmatku u elektromobilů vyhnout. Dosti je na tom, že budete muset dobíjet často a míst, kde je možné vůz dobíjet, bude zpočátku poskrovnu. Zásuvka by měla vašemu vozu vždy vyhovovat, aby nebylo nutné mít malý zavazadelník plný kabelů.

V případě, že budete cestovat vozidlem s elektrickým pohonem po Evropě, tak chtějí zajistit, že vystačíte s jediným připojovacím kabelem, na jehož konci bude zástrčka, která vždy najde stejného partnera.

Evropská asociace automobilek ACEA tuto záležitost definovala jako „komplexní soubor doporučení ke standardizaci nabíjení elektricky dobíjených vozidel. Společný návrh v rámci odvětví umožní používání jednoho typu zásuvky nezávisle na značce, poskytovateli energie nebo zemi.“

Doporučení ACEA pokrývají vše od veřejné infrastruktury pro dobíjení až po zásuvky ve vozidle. Poté, co bude standardní typ schválen orgány pro standardizaci, automobilky začnou integrovat jednotnou zásuvku do svých výrobků. Evropský automobilový průmysl prosazuje plné začlenění standardního typu zásuvek do nových typů vozidel počínaje rokem 2017.

Co tedy budou automobilky používat? Tak to nikdo neví. Záhadou totiž zůstává to hlavní: jak bude standardní zásuvka vypadat. S největší pravděpodobností to nebude zásuvka SAEJ1772, která je v oblibě v USA, ani CHadeMo, oblíbená v Japonsku, ale odlišná evropská zásuvka. Ta umožní rychlé i pomalé dobíjení střídavým nebo stejnosměrným proudem.

„Jedná se o zásadní krok k širšímu zavedení elektrických dobíjecích vozidel v Evropě, který přispívá k harmonizovanému řešení na celém světě,\" řekl generální sekretář asociace ACEA Ivan Hodač. „Vyzýváme Evropskou komisi, standardizační orgány a poskytovatele infrastruktury, aby přijali tato doporučení a co nejdříve odstranili zbývající problémy.“ Trh po celé Evropě i v zahraničí je rozdělen celou škálou řešení. „Standardizace poskytne jasný výhled investorům, umožní výrobu ve velkém a sníží náklady. Zajistili jsme rovněž řešení, které splňuje nejvyšší bezpečnostní standardy a snadno se používá,“ řekl Hodač.

V červnu manažer pro udržitelný rozvoj u společnosti Ford of Europe Wulf-Peter Schmidt na kongresu ANE řekl, že bez všeobecně rozšířené, spolehlivé infrastruktury dobíjení a obecných standardů bude těžké elektrické automobily prosadit. Schmidt, jenž se často účastní diskusí o standardech elektromobilů, uvedl, že existují protichůdné názory na to, jak rychle postupovat. Některé automobilky požadují jednoduchost, jiné požadují, aby zařízení pro dobíjení elektromobilů bylo navrženo na delší časové období. Obávají se, že zařízení, které se stane součástí standardů, by mohlo být brzdou pro novou technologii ještě předtím, než tato infrastruktura vznikne. „Rozhodnutí potřebujeme ještě letos do konce roku. Ale příliš rychlé rozhodnutí by mohlo způsobit problémy s harmonizací,“ řekl Schmidt.

Jenže zatímco se automobilky dohadují o jednotné zásuvce, dodavatelé elektřiny si už začali vytvářet své vlastní standardy. V tomto ohledu nepostupují tak jednotně jako automobilky, takže se nedokáží shodnout na jednotném systému ani v rámci jediné země natož v rámci Evropy. Přitom právě dodavatelé elektřiny spolu se svými obchodními partnery už začali budovat první sítě dobíjecích stanic. Určitě to nedělají s vidinou, že ti nejaktivnější by je za šest let měli předělávat. V Japonsku a USA jsou v tomto ohledu přece jen rozumnější - jejich zásuvky možná nejsou technicky tak skvělé, jako  bude ta evropská (stejně jako ty, co mají v domácnostech), ale už je mají dávno standardizované.

Domlouvání automobilek by mohla předběhnout také EU. Její obchodní komisař Karel de Gucht totiž ve Washingtonu D. C. před časem jednal o možném sjednocení zásuvek pro elektromobily s těmi americkými. EU chce předejít tomu, aby na trhu vznikla další technická bariéra. Sjednocení zásuvek ještě do konce letošního roku by bylo důležité i proto, aby bylo možné spustit vládní projekty podpory elektromobility, které by měly do této oblasti přinést miliardy eur.

A kolik lidí bude své automobily dobíjet? Podle odhadů asociace ACEA budou dobíjecí vozy v letech 2020 až 2025 tvořit 3 až 10 % trhu v závislosti na tom, jak rychle se podaří prolomit současnou nedůvěru.

O tomto roblému jsme psali mj. zde.