name | autoweek.cz

Dostane Škoda malý crossover z Martorellu?

Dostane Škoda malý crossover z Martorellu?

24.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Seat v roce 2017 rozšíří svou modelovou řadu vozů SUV o malý crossover, který se kompletně vyvíjí a bude se vyrábět v Martorellu. Bude mít tento vůz ekvivalent i se značkou Škoda?
Seat poprvé od roku 2008 vykázal zisk. Společnost uzavřela rok 2015 s hospodářským výsledkem po zdanění ve výši 6 milionů eur v porovnání se ztrátou 66 milionů eur v roce 2014. Seat dosáhl historicky nejvyššího příjmu z prodeje ve výši 8,3 miliardy eur, což je dvojnásobek v porovnání s rokem 2009. Celkové investice a výdaje na výzkum a vývoj značky Seat dosáhly částky 586 milionů eur, což je o 28 % více než v předchozím finančním roce.
 
K nárůstu objemu prodeje i příjmů z prodeje značky Seat, které rostly šestým rokem v řadě, přispěla trvale vysoká úroveň prodeje modelů Leon a Ibiza, jichž bylo v roce 2015 dodáno celkem 160 900 (+4,4 %), resp. 153 600 kusů (+2,4 %), společně s výrazným nárůstem prodeje modelu Alhambra (+17,2 %) a úspěchem modelu Audi Q3, který vyrábí Seat v Martortellu. Seat si letos připomíná 30 let existence plně pod kontrolou VW Group.
 
SUV ofenziva i u Seatu
Seat očekává, že jeho růst bude pokračovat i v roce 2016. Hlavní novinkou letošního roku je model Ateca, první SUV značky, které bylo nedávno představeno na Ženevském autosalonu a které se bude vyrábět v Kvasinách. Nový model vznikl kompletně v Technickém centru Seat a jeho prodej bude zahájen v létě. Pro Seat je tento model důležitý proto, že tento segment umožňuje dosažení vyšší ziskovosti než malé a kompaktní hatchbacky a kombi, na nichž Seat dosud stavěl.
 
Ateca je začátkem ambiciózní produktové ofenzivy značky Seat. Také Seat se totiž intenzivně zaměří na segment SUV. V roce 2017 rozšíří nabídku o nový model uvedením menšího crossoveru, který se vyvíjí a bude se vyrábět v Martorellu. Tam Seat investoval do linky na výrobu vozů na bázi nové platformy MQB-A0. Vstup do nejrychleji rostoucího segmentu evropských trhů (vloni rostl o 36 %) bude pro Seat velkou posilou.
 
„Je to vynikající zpráva jak pro značku, tak pro náš hlavní výrobní závod, protože to je nejrychleji rostoucí segment. Nový model bude velkým krokem vpřed ve snaze o vybudování třetího pilíře naší společnosti, který doplní modelové řady Ibiza a Leon,“ zdůraznil Luca de Meo, předseda představenstva společnosti Seat během prezentace výsledků za rok 2015.
 
Prohloubení spolupráce Škoda-Seat
Spolupráce značek Seat a Škoda samozřejmě vede k úvaze, že by tento malý crossover mohl být základem pro podobně koncipovaný model značky Škoda.
 
Také u značky Škoda se předpokládá nabídka tří SUV - kromě velkého vozu A Plus, který se představí na podzim (o jeho podobě hodně napovídá koncept Škoda VisionS) to bude nástupce modelu Yeti. Toto kompaktní SUV bude mít společný základ v platformě MQB jako Seat Ateca. Oba tyto vozy by se měly vyrábět společně v Kvasinách, stejně jako velký model A Plus.
 
Pro výrobu dalšího modelu už ale Škoda Auto nemá potřebnou kapacitu. Malý crossover se značkou Škoda by tedy mohly vyjíždět z Martorellu jako protiváha české produkce Seatů Toledo a Ateca.
 
Budoucnost Seatu v konektivitě - se Smasungem a SAP
Budoucnost vyžaduje nejvyšší úroveň konektivity a Seat hodlá být v této oblasti průkopníkem. Seat chce být lídrem automobilového průmyslu v oblasti konektivity, a proto uzavřel silná partnerství s technologickými lídry, jako je mobilní gigant Samsung nebo SAP, světový lídr v obchodních aplikacích a sítích a internetu věcí.
 
Společnost Seat činí další kroky v posouvání konceptu propojeného vozu na vyšší úroveň. Seat se zaměřuje na vývoj nejmodernějších technologií v oblasti konektivity a na jejich zařazování do výbavy vozů Seat při zachování nejvyšší bezpečnosti pro řidiče i data spotřebitelů.
 
Seat uvedl první verze Connect s touto výbavou na evropské trhy v létě 2015 u příležitosti zahájení prodeje nového modelu Ibiza. Verze Connect jsou nabízeny pro všechny modelové řady Seat a v současnosti se podílejí 15 % na celkovém prodeji od jejich uvedení v červnu 2015.
 
Dokladem úsilí, které značka Seat vyvíjí v oblasti konektivity, je technologická aliance pro vývoj budoucích projektů v oblasti propojeného automobilu, kterou vytvořily společnosti Seat, Samsung Electronics a SAP SE. Společnosti Seat a Samsung uzavřely už v uplynulém roce smlouvu o realizaci prvních technologických řešení, která jsou v současnosti nabízena v některých modelech značky Seat. Letos se k této smlouvě připojila i společnost SAP, světový lídr v oblastech firemních aplikací a sítí a internetu věcí.