name | autoweek.cz

ebuggy slibuje elektromobilům neomezený dojezd

ebuggy slibuje elektromobilům neomezený dojezd

28.09.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Projekt ebuggy vyvíjí přívěsy na akumulátory prodlužující dojezd. Ty by elektromobily táhly za sebou při dlouhých jízdách po dálnici.

 

Dokud nedojde k obrovské revoluci v technologii akumulátorů, elektromobily zůstanou městskými vozidly a nikdy se nevydají na dlouhý výlet po dálnici. Taková je skutečnost - pokud do hry nevstoupí německý projekt ebuggy. V jeho rámci vyvíjí malé přívěsy pro akumulátory prodlužující dojezd. Tyto přívěsy by vozidla s elektrickým pohonem táhla za sebou aby jim poskytovaly energii na delší výlet.

Jakmile by v přívěsu docházela energie, jednoduše by jej řidič u výměnné stanice u silnice odpojil a vyměnil za plně nabitý. Plán spočívá v tom, že uživatelé by ebuggy připojili ke svému vozu v okamžiku, když budou chtít opustit domovské město. Přívěs by si vyzvedli ve výměnné stanici při cestě z města. Zapřažení přívěsu a jeho zapojení do elektrického systému vozu by trvalo asi dvě minuty.

Během cesty by se přívěsy podle potřeby vyměňovaly. Poslední z nich by řidič odevzdal ve stanici před cílovým městem. Pro jízdu po městech by se používal jen akumulátor zabudovaný ve voze.

Za využívání akumulátorů by uživatelé platili prostřednictvím speciální karty, kterou by dostali při podpisu smlouvy na tuto službu. Poplatky by se automaticky vypočítávaly a účtovaly, přičemž údajně by vždy byly nižší než při jízdě na benzin nebo naftu. Tito uživatelé by si nejprve do svého vozu museli nainstalovat soupravu ebuggy zahrnující standardní závěs pro přívěs, elektrickou zástrčku a uživatelské rozhraní na přístrojové desce.

Prototyp přívěsu byl postaven a otestován díky zapojení německého Ministerstva hospodářství a techniky do projektu. Partnery projektu jsou i Fraunhoferův institut IPA a universita ve Stuttgartu.

Prototyp funguje dokonale. Optimální kapacita akumulátoru dosud nebyla uvedena. Skupina nyní navrhuje konstrukci pro výrobu ve velkém a hledá možnosti zavedení sítě výměnných stanic v Německu i v dalších zemích.

Systém skutečně umožní cestování elektromobilem na delší vzdálenosti, avšak případně může vést i k větší dostupnosti elektrických vozidel. Výkonný ředitel skupiny dr. Manfred Baumgärtner k tomu řekl: „ebuggy automobilovému průmyslu umožní vyrábět elektrické automobily za přiměřenou cenu s menším akumulátorem, neboť překonání větších vzdáleností jim umožní ebuggy. V důsledku toho budou elektrické vozy levnější než vozy se spalovacím motorem a elektrická mobilita se bude moci uplatňovat rychle a dynamicky.“

Pokud by se systém ebuggy měl stát skutečností, bude mít konkurenci. Švýcarská firma Rinspeed vyvíjí podobný koncept Dock+Go, u něhož se na záď současného elektrického vozu smart připojí dvoukolové moduly prodlužující dojezd. Vůz tak dočasně získá šest kol.