name | autoweek.cz

Ekologické auto podle Ferrari

Ekologické auto podle Ferrari

30.05.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ferrari v Maranellu představilo luxusní hypersport SF90 Stradale s plug-in hybridním pohonem, který dosáhne rychlost 340 km/h a přitom může bez problémů jezdit městskými ulicemi na elektrický pohon.
Do Maranella bylo pozváno kolem 2000 vybraných zákazníků z celého světa, aby si prohlédli a případně rezervovali nové auto, které jim může být dodáno do 12 měsíců. Jeho cena ale teprve bude oznámena, a to ještě tento týden. Ostatní kupující si budou muset čekat déle než rok. Ferrari prodává více než 65 % svých automobilů těm zákazníkům, kteří již vůz této značky vlastní!
 
Nový hypersport SF90 Stradale s pohonem všech kol pohání zážehový motor V8 4,0 l Trubo o výkonu 574 kW (780 k) s točivým momentem 800 N.m. DS ním spolupracují hned tři elektromotory - jeden je integrovaný do motoru V8 a je s ním propojen přes osmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Další dva elektromotory jsou na přední nápravě. Elektromotory, napájené li-ion akumulátorem s kapacitou 7,9 kWh, mají kombinovaný výkon 162 kW (220 k). Díky tomu má SF90 Stradale poháněná všechna kola s maximálním systémovým výkonem 735 kW (986 k).
 
Systém hybridního pohonu vychází ze zkušeností získaných s vývojem hybridní pohonné jednotky, kterou Ferrari od roku 2014 používá ve formuli 1. Mimochodem - SF90 je označení letošního monopostu formule 1. Kromě toho, že nový vůz nabízí, jako každé Ferrari, vzrušení z vysoké rychlosti a výkonu, umožňuje absolvovat 25 km na čistě elektrický pohon, což řidičům dává možnost tiše projíždět městskými centry.
 
SF90 Stradale dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,5 s a největší rychlost 340 km/h. Dojezd na čistě elektrický pohon (v tom případě jsou poháněna jen přední kola!) je 25 km/h. Řidič může ovladačem na volantu eManettino volit jeden ze čtyř pracovních režimů pohonné jednotky - eDrive pro jízdu ve městech, Hybrid pro optimální účinnost pohonné jednotky, Performance udržující motor V8 neustále v chodu, aby byl vždy k dispozici potřebný výkon, a Qualify, který klade důraz na maximální výkon spalovacího motoru i všech tří elektromotorů. O dohled nad jízdní dynamikou se stará nový elektronický systém eSSC (electronic Side Slip Control) zahrnující systém kontroly trakce, systém řídící výkonnost všech motorů, rozdělení točivého momentu (Torque Vectoring) od předních elektromotorů a vyspělý brzdový systém rozdělující brzdný moment podle potřeby mezi hydraulický systém a elektromotory.
 
Systém hybridního pohonu má hmotnost 270 kg. Aby se dosáhla pohotovostní hmotnost vozu 1570 kg, jsou karoserie i nosná struktura vyrobeny z kompozitních materiálů kombinujících tkaniny z uhlíkových vláken a hliníkové slitiny.
 
Ferrari již jeden hybridní model vyrobilo - limitovanou sérii vozu LaFerrari, ale SF90 Stradale bude první, které se bude vyrábět ve větším množství.
 
Představení Ferrari s hybridním pohonem přichází ve stejném týdnu, kdy Fiat Chrysler nabídl dohodu o spojení francouzskému Renaultu, mj. i proto, aby dohnal svůj deficit ve vývoji elektromobility. Ferrari ovšem už není součástí Fiat Chrysler. Obě společnosti spojuje jen jejich největší akcionář, kterým je holding Exor patřící rodině Agnelliů.