name | autoweek.cz

Electric Odyssey navštívila TPCA

Electric Odyssey navštívila TPCA

20.09.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Citroën C- Zéro na své cestě kolem světa v rámci Electric Odyssey zavítal do areálu TPCA v Kolíně.

 

Antonin Guy a Xavier Degon se letos v únoru vydali na cestu kolem světa - jako první v historii s elektromobilem. Akci Electric Odyssey si vymysleli před dvěma roky a získali pro ni vedení automobilky Citroën. Cílem jejich cesty je vylepšit pověst elektromobilů v očích široké veřejnosti a dodat lidem důvěru v jeho využití s ohledem na jeho dojezd, bezpečnost a možnosti dobíjení. Proto použili zcela sériový automobil Citroën C-Zéro bez jakýchkoliv úprav.

Vyjeli 11. února ze Štrasburku. Učinili tak 80 let po té, co polopásová vozidla Žluté expedice, vedené Andrém Citroënem, dojela do Pekingu. Před sebou měli 25 000 km v 17 zemích za osm měsíců cesty. Heslem posádky Elektrické Odysey je: „Pokud my můžeme objet svět v sériovém elektromobilu, pak vy ho můžete používat pro většinu svých běžných cest!“

Elektrická Odysea po startu ve Štrasburgu projela Evropou. Poté projela Spojené státy a zamířila do Asie, kde projela Japonskem, jihovýchodní Asii a Čínou. Dále směřovala přes Kazachstán a Rusko do východní a střední Evropy. Česká republika se stala 16. navštívenou zemí.

Kolínská továrna TPCA patří k celosvětově nejšetrnějším automobilovým výrobcům s ohledem na ochranu životního prostředí. Proto se pro posádku stala důležitou zastávkou v době, kdy je čeká posledních asi 600 km.

"Česká republika je šestnáctou zemí, do které jsme během naší osmiměsíční cesty zavítali. TPCA, kde se také vyrábí model značky Citroën C1, byla důležitou volbou pro dobití našeho automobilu. Jsme velice rádi, že jsme měli příležitost si továrnu důkladně prohlédnout a obohatit tak naše zážitky z různých koutů světa," říká Xavier Degon jeden z členů posádky Electric Odyssey.

Při návštěvě TPCA si prohlédli montážní linku, kde se vyrábějí vozy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Našli si i chvilku, aby se s námi podělili s dojmy z cesty a zároveň.

Svou cestu naplánovali tak, aby vždy po 100 km projížděli městem nebo nějakou osadou. Místa pro dobíjení, stejně jako ubytování, nebyla předen zajišťována. Vůz byl dobíjen jednou až dvakrát denně tak, aby se každý den najelo 200-250 km. Akumulátor se dobíjel asi 300x a nikdy nenastal problém se zajištěním zdroje elektrické energie.

Problémy s rozdílnými zásuvkami se řešily prostě - adaptéry, kterých použili pět. Mnohem složitější bylo mít k dispozici dostatečně dlouhý kabel. Vyjížděli se 30 m dlouhým, ale museli si pořídit kabel o délce 60 m.

Potíže s dobíjením nebyly ani na poušti Gobi. Jako největší problém se zdál přejezd solné pláně u Salt Lake City, dlouhé 180 km, ale naštěstí se ukázalo, že uprostřed je budova. Největší spotřebu energie vůz vykazoval v táhlých stoupáních Skalistých hor a v Tibetu, naopak nejmenší byla po rovinatých cestách jihovýchodní Asie, kde byla ideální teplota, žádný protivítr a nebylo potřeba zrychlovat ani zpomalovat. Tam bylo bez problémů dosažitelných 160 km na jedno dobití.

V hodnocení Citroënu C-Zéro oba připustili, že jde o automobil určený pro městský provoz a ne pro cestu kolem světa, nicméně až na nemožnost v něm přespat jej chválili. "Nejvíc se mi líbila hladká jízda bez hluku," řekl nám Antonin Guy a Xavier Degon dodal: "Velmi praktický je ukazatel spotřeby energie a samozřejmě jízda bez jakéhokoliv hluku." Ocenili i jeho praktičnost, protože všechna svá zavazadla vezli ve voze.

Jejich cesta kolem světa by v přepočtu na cenu elektřiny u společnosti Electricité de France přišla jen na 250 €. Ve skutečnosti svůj vůz dobíjeli výhradně zdarma. Odměnou za pomoc při dobití bylo svezení ve voze, což byl pro všechny jedinečný zážitek, protože 99 % z nich se nikdy s elektromobilem nesetkalo. Stovky dobití se staly stovkami příležitostí pro setkání s lidmi po celé trase, seznámení se s těmito lidmi na jedné straně a prezentací elektromobility na straně druhé. Zájem o cestovatele a vůz byl všude velký, překvapivě největší ve Spojených státech. Právě setkávání s lidmi označil Antonin Guy za největší zážitek z cesty.

Během cesty se na voze neobjevily žádné problémy, ač stav vozovek byl na některých úsecích hodně špatný. Setkali se i s nezpevněným povrchem plným výmolů, prašným i blátivým. Preventivně byly zajištěny tři servisní prohlídky - v Japonsku, Číně a Rusku, při nichž byly jen preventivně vyměněny pneumatiky, protože vůz jel kvůli úspoře hmotnosti bez rezervy. Nebylo nutné měnit brzdové obložení, protože brzdy se vzhledem k rekuperaci energie používají méně než u normálních aut.

Cesty přes oceán z Rotterdamu do New Yorku a ze San Francisca do Tokia, stejně jako přesun z Japonska do Singapuru zabezpečila společnost Gefco, která byla jedním z partnerů projektu. Její pomoc byla neocenitelná i při vyřizování celních formalit. Gefco cestu využilo ke sběru informací. Na základě jejich analýz budou upřesněny plány na připravovanou elektrifikaci dopravy.