name | autoweek.cz

Elektrická budoucnost Evropy?

Elektrická budoucnost Evropy?

10.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokud bereme autosalon v Ženevě jako výhled do budoucnosti, pak příznivci elektromobility nemohli být nadšeni. Statistiky o růstu prodeje automobilů s elektrickým pohonem vypadají na první pohled optimističtěji, nicméně i to záleží na úhlu pohledu.
Mediálně zajímavým tématem posledních týdnů jsou možné zákazy vjezdu aut se vznětovými motory do center evropských měst a úvahy o tom, že by to mohlo znamenat konec využívání nafty v osobní dopravě. Jako náhrada se kupodivu nebere relativně dostupné řešení v podobě zemního plynu, ale elektromobily poháněné elektromotory napájenými z akumulátorů (BEV = Battery Electric Vehicle).
 
Elektromobily na závodní tratě a ne do provozu?
Pokud někdo čekal, že se trendy posledních týdnů odrazí na autosalonu v Ženevě, pak musel být zklamaný. Většina expozic se předhání ve snaze představit co největší, nejluxusnější a nejvýkonnější auta, u nichž je hospodárnost a ekologičnost provozu tím posledním, co potenciální kupující zajímá. Vstup do světa elektromobilů zde slavil jen Jaguar s modelem I-Pace a výhledem do blízké budoucnosti byly Porsche Mission E Cross Turismo a Audi e-Tron, s dlouhodobější perspektivou ještě Volkswagen I.D. Vizzion.
 
Mnohem pozoruhodnější byl nástup elektromobility do světa závodů s novou generací monopostů formule E, závodní verzí Jaguaru I-Pace pro připravovanou eTrophy a konceptem Cupra e-Racer jako předobrazem připravovaného šampionátu E-TCR.
 
Boom elektromobility - jen díky Norsku a dotacím
Podívejme se, jaká je realita evropského trhu. Statistiky JATO Dynamics, hodnotící evropský trh s novými osobními auty, ukazují, že elektromobily jsou nejrychleji rostoucím segmentem ze všech - s meziročním růstem o 48,3 %, tedy dokonce vyšším, než SUV. Celoevropské dodávky 163 591 vozidel s bateriemi znamenaly, že byl poprvé v historii překročen jejich podíl na trhu nad celé procento - přesně na 1,1 %.
 
Problémem ale je, že plná čtvrtina (24,8 %) ze všech elektromobilů se prodala v jediné zemi, a to v Norsku. Ve skutečnosti to bylo dokonce ještě víc. Norské statistiky vykazují celkem 41 638 nově registrovaných vozidel poháněných elektromotory, protože dalších 8558 elektromobilů bylo dovezeno ze zahraničí. Tato vozidla se uvádějí jako ojetá, ale ve skutečnosti jde o nové vozy dovezené proto, že u norských prodejců jsou příliš dlouhé čekací doby. Do Norska tedy směřovalo 30 % všech v Evropě dodaných elektromobilů.
 
Díky velkým dotacím na elektromobily (dělí se o ně stát s prodejci) se poprvé na druhou pozici v Evropě propracovalo Německo, které předstihlo Francii. Je třeba dodat, že téměř všechny země EU podporují prodej elektromobilů jak přímými dotacemi nebo daňovými úlevami, tak mnoha dalšími výhodami, jako jsou zvýhodněné parkování nebo možnost využití jízdních pruhů pro městskou dopravu.
 
Význam dotací a daňových úlev pro prodej elektromobilů je jasně patrný na příkladu Dánska. Tam byl vloni ukončen program daňových slev pro elektromobily a jejich prodej rázem poklesl o 46,8 % (ze 1312 na 698 vozidel). Dánsko se tak spolu s marginální Litvou stalo jedinou evropskou zemí, kde byl v roce 2017 zaznamenán pokles prodeje elektromobilů.
 
Stále pod hranicí 1 %
Bližší pohled na statistiky nám ukazuje, že s výjimkou Norska, kde je podíl elektromobilů na celkovém prodeji nových aut 20,8 %, je celkový podíl elektromobilů zanedbatelný. Pouze v Nizozemsku překračuje podíl elektromobilů hranici 2 % z celkového prodeje nových aut. Ve většině zemí i v celé EU nepřekračuje podíl elektromobilů ani 1 %. Česká republika se bez jakékoliv státní podpory řadí na úplný chvost rozvoje elektromobility.
 
BEV v EU a EFTA 2017 2016 změna podíl
1. Norsko 33 025 24 222 +36,3 % 20,8 %
2. Německo 25 056 11 410 +119,6 % 0,7 %
3. Francie 24 910 21 752 +14,5 % 1,2 %
4. Velká Británie 13 597 10 264 +32,5 % 0,5 %
5. Nizozemsko 9 897 4 268 +131,9 % 2,4 %
6. Rakousko 5 433 3 826 +42 % 1,5 %
7. Švýcarsko 4 773 3 295 +44,9 % 1,5 %
8. Švédsko 4 217 2 945 +43,2 % 1,1 %
9. Španělsko 3 920 2 005 +95,5 % 0,3 %
10. Belgie 2 709 2 054 +31,9 % 0,5 %
      Česká republika 307 200 +53,5 % 0,1 %
EU 97 571 63 596 +53,7 % 0,6 %
EU + EFTA 133 004 90 113 +47,6 % 0,8 %
 
Nikoliv Tesla ale Zoe a Ioniq
Pozici nejprodávanějšího elektromobilu v Evropě si dlouhodobě udržuje Renault Zoe. Pro Němce bylo nepříjemným překvapením, že právě tento model nejvíc těží z dotační politiky německé vlády. Zoe po zvýšení dojezdu (podle firemních údajů na 300 km) dále navýšil prodej o 44 %. Skutečným vítězem v bitvě elektromobilů v roce 2017 byl Hyundai s modelem Ioniq, který se rychle posunul už na druhé místo.
 
Abychom si dokázali porovnat prodej elektromobilů s ostatními vozidly, pak celkem 163 591 nově registrovaných elektromobilů je srovnatelných s prodejem vozu Audi A3, který je na 25. místě v žebříčku nejprodávanějších modelů v Evropě a je to mnohem méně, než prodej Škody Fabia.
 
BEV v Evropě  2017 2016 změna
1. Renault Zoe 30 586 21 301 +43,6 %
2. Hyundai Ioniq 22 037 4 005 -
3. Volkswagen e-Golf 21 902 17 608 +24,4 %
4. BMW i3 21 034 15 021 +40,0 %
5. Nissan Leaf 16 918 18 377 -7,9 %
6. Tesla Model S 16 132 12 406 +30,0 %
7. Tesla Model X 12 002 3 702 -
8. Kia Soul EV 5 493 4 444 +23,6 %
9. Smart ForTwo 5 062 364 -
10. Volkswagen e-up 3 011 2 581 +16,7 %
BEV celkem 163 591 110 291 +48,3 %