name | autoweek.cz

Elektřina poprvé porazila naftu

Elektřina poprvé porazila naftu

04.11.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Evropě bylo v září poprvé nově zaregistrováno víc elektrifikovaných aut než turbodieselů. Ukazuje to statistika společnosti JATO Dynamics.
Od skandálu s podvody při měření emisí zájem o vozidla se vznětovými motory stále klesá a někteří výrobci je již zcela opustili. Na druhoué stranu neustále roste poptávka po elektricky poháněných automobilech a hybridních pohonech, což v září vedlo k novému milníku v oblasti elektromobility: automobily s elektrifikovanými systémy pohonu se v Evropě poprvé prodávaly lépe než vozy jezdící na naftu.
 
V září bylo v Evropě nově zaregistrováno 1,3 milionu automobilů, z toho 327 800 mělo nějakou formu elektrického pohonu a 322 400 vznětové motory. Turbodiesely tak měly podíl 24,8 %, zatímco před deseti lety představovaly polovinu všech prodaných automobilů a elektromobily méně než procento. V září 2020 představovaly elektromobily, plug-in hybridy, hybridy a mild-hybridy společně 25,2 % nových registrací, přičemž největší podíl 47 % měly zážehové motory spalující benzin. Vyplývá to z hodnocení pozorovatele trhu JATO Dynamics.
 
Z elektrifikovaných automobilů bylo 53 % hybridních a mild-hybridů. Podíl plug-in hybridů a čistě elektricky poháněných vozidel není v analýze zahrnut. „Konečně dochází k přechodu ze spalovacích motorů na elektromobily, i když je to hlavně díky politice vládních pobídek. Spotřebitelé jsou nicméně nyní už připraveni tyto nové technologie využívat,“ uvedl Felipe Muňoz ze společnosti Jato Dynamics.
 
V Německu měla podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla elektricky poháněná auta podíl 8,0 %, hybridní vozidla představovala 20,4 %, z čehož 7,6 % bylo plug-in hybridních. Mild hybridy se aktuálně samostatně nehodnotí.
 
Vzhledem k klesající poptávce po automobilech se vznětovými motory se všichni významní výrobci automobilů stále více spoléhají na elektrickou mobilitu. S plně nebo lokálně částečně bezemisními automobily chtějí výrobci snížit spotřebu svého vozového parku na cíle flotilových emisí CO2 platné v EU a v dalších regionech. V případě nesplnění stále přísnějších požadavků hrozí v EU přísné sankce. Aby se urychlil přechod k e-mobilitě, mnoho zemí na koupi těchto vozidel poskytuje dotace - v Německu např.  9000 eur (242 000 Kč) na nákup elektromobilu.