name | autoweek.cz

Elektromobil Škoda do konce desetiletí

Elektromobil Škoda do konce desetiletí

18.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výroční tisková konference Škoda Auto přinesla nejen k ohlédnutí, ale i pohled do blízké budoucnosti. Nová Strategie 2025 je ve shodě s tím, co nám nedávno sdělil nový předseda představenstva Bernhard Maier. Škoda také připravuje svolávací akci v souvislosti s řešením aféry Dieselgate.
Blíží se svolávací akce
Prvním zásadním úkolem, který značku Škoda čeká v nejbližší době, bude rozsáhlá svolávací akce pro úpravy vznětových motorů v rámci tzv. „Diesel problematik“, jak se v rámci koncernu označuje aféra Dieselgate se softwarem umožňujícím manipulaci s měřením emisí NOx.
 
Škoda Auto ve spolupráci s koncernem Volkswagen a britskou homologační agenturou VCA, která už několik desetiletí homologuje vozy Škoda, pracuje na doladění technického řešení tak, aby byly splněny všechny požadavky z hlediska emisí a současně nebyly ovlivněny parametry motoru z hlediska uživatele. Po dokončení těchto prací a prověření všech potřebných parametrů bude Škoda Auto informovat veřejnost o této svolávací akci a podrobně technické řešení vysvětlí.
 
Strategie 2025
Škoda Auto si vybudovala pevnou pozici na světových trzích, ale to do budoucna nestačí. Proto byla vytvořena Strategie 2025, reagující na nejnovější vývoj ekonomiky i techniky. Pokračující digitalizace směřuje k razantnímu využití nových technologií v inovativním prostředí.

Podle Bernharda Maiera vývoj směřuje k novému pojetí života s automobily, které budou autonomní a využívající regenerativní energii. Budeme v autě trávit více času než dosud, a to zcela novým způsobem. Proto roste význam infotainmentu. Současně ale bude zachován význam auta jako symbolu postavení. Maier zdůraznil, že právě taková auta Škoda Auto chce v budoucnosti vyrábět - s takovou výbavou, jakou budou zákazníci požadovat.
 
SUV-ofenziva
Hlavním strategickým cílem pro nejbližší budoucnost je rozšíření modelové palety o vozy SUV. Tato tzv. SUV-ofenziva začne příchodem velkého modelu, zatím označovaného jako A Plus. Ten vzejde z už vystavované studie VisionS. Jeho výroba začne koncem letošního roku a prodávat se bude od počátku roku 2017, přičemž první čeští zákazníci jej budou moci objednávat už na podzim.
 
Novinka se bude vyrábět v Kvasinách, kde proto bude přijato okolo 2000 nových zaměstnanců. Současně s tímto vozem začne v Kvasinách i výroba menšího SUV Seat Ateca. Je proto jasné, že se v nabídce značky Škoda brzy objeví i ekvivalent tohoto vozu, tedy kompaktní SUV na bázi modulární platformy MQB. Je to logické už proto, že do přípravy výroby vozů SUV v Kvasinách směřovaly v posledním období rozsáhlé investice.
 
Soustředění sil na ofenzívu s vozy SUV současně znamenalo přijmout nelehké rozhodnutí nerealizovat plán výroby nástupce modelu Roomster, což současně znamená, že značka Škoda opouští segment lehkých užitkových vozidel. Pro zájemce o tento typ vozů velikosti Roomsteru by měly být plnohodnotnou náhradou modely Fabia Combi a Rapid Spaceback.
 
Elektrifikace, komunikace a zábava
V připravovaném velkém SUV se objeví i plug-in hybridní pohon, který Škoda prezentuje ve studii VisionS. Ještě před uvedením vozu A Plus na trh se ale hybridní pohon s možností dobíjení ze zásuvky dostane do nabídky reprezentačního modelu Superb.
 
Významnou informací, kterou nám Bernhard Maier sdělil, bylo ohlášení přípravy uvedení na trh vozu Škoda s čistě elektrickým pohonem s akumulátory. Ten by se podle Maiera měl představit do konce desetiletí. Lze předpokládat, že půjde o menší vůz, než byla malá série zkušebních vozů Octavia Green E-Line. Pravděpodobně půjde o vůz vycházející z úspěšného modelu Volkswagen e-Golf.
 
Ve vozech Škoda se bude rozšiřovat nabídka konektivity a inovativního infotainmentu, který by měl vycházet z už nabízeného systému propojení vozu se smartphony systémem MirrorLink. Škoda chce nabízet zjednodušené ovládání, přičemž na vývoji inovativních řešení spolupracuje se svými technickými partnery, kteří tyto systémy dodávají.
 
Podle Maiera bude i nadále u vozů Škoda významné působení na emoce. Proto si značka Škoda vytváří vlastní designérský jazyk, jehož vrcholným představitelem je model Superb.
 
„Dokud se bude používat individuální doprava, do té doby vidíme velký potenciál pro moderní koncepty mobility,“ řekl nám Bernhard Maier.
 
V hledáčku je Írán
Škoda Auto ale není jen výrobcem automobilů. Velké investice v poslední době směřovaly i do rozšiřování výroby převodovek ve Vrchlabí a do nového motorářského centra. O tom, že Škoda Auto je skutečně ekonomicky silnou společností, přitom svědčí to, že veškeré investice financuje z vlastních zdrojů.
 
Škoda Auto se kromě nových modelů poohlíží i po nových trzích. „Vstup na nové trhy ale musí jít ruku v ruce s modelovou paletou značky. Proto má cenu vstupovat jen tam, kde se mohou uplatnit stávající modely,“ zdůraznil Bernhard Maier nepochybně na nesmyslné, nicméně stále opakované úvahy některých českých médií o možném vstupu značky Škoda na severoamerický trh. Nejenže by něco takového bylo velmi drahé, ale značka Škoda tam ze svého současného výrobního programu nemá co nabídnout.
 
Mnohem smysluplnější je posilování pozic tam, kde stávající modely mají šanci se uplatnit. Bernhard Maier zmínil rozšiřování aktivit značky v Africe, posílení prodeje na Tchaj-wanu a možnost vstupu na trh v Jižní Koreji. Samozřejmě se také zvažuje možnost vstupu značky Škoda na světovým automobilkám znovu otevřený vysoce perspektivní trh v Íránu. V rámci Strategie 2025 se podle Maiera ale zvažují i další možnosti.