name | autoweek.cz

Elektromobilita mění kapitalismus

Elektromobilita mění kapitalismus

22.06.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Počátek éry elektromobilů je podivnou směsicí svérázného kapitalismu, chaosu a pokrucování zásad volného trhu.

Jednou v daleké budoucnosti se budou studenti ekonomie marně snažit pochopit, co se to tenkrát v roce 2010 na úsvitu éry elektromobilismu vlastně odehrávalo. Již nyní je to pěkně zamotaný příběh, a to jsme teprve na začátku, protože o elektromobilech se sice hodně mluví, ale ve skutečnosti jich zatím moc nejezdí.

 

Toyota nedávno investovala 50 milionů dolarů do dosud nijak neprověřené společnosti Tesla Motors v zájmu spolupráce v oblasti výroby elektrických automobilů. Tesla za to na oplátku obdržela nepříliš jasný kontrakt na získání kalifornské továrny NUMMI od Toyoty. Tesla chce od roku 2012 v automobilce NUMMI vyrábět sedan Model S, který zatím byl k vidění jen jako model. Výrobní plocha továrny je přitom desetkrát větší než Tesla potřebuje. Tesla Model S na elektrický pohon se má prodávat za 58 000 dolarů. Tesla Motors předpokládá, že díky smlouvě s Toyotou vydělá prodejem svých akcií na burze dalších 185 milionů dolarů.

Ač je dosavadní podnikání Tesly Motors přes prodej 1063 vozů Roadster v ceně od 109 000 dolarů za kus vysoce ztrátové (od založení firmy v roce 2003 až dodnes vykázala účetní ztrátu ve výši 290 milionů dolarů), dostala od americké vlády bezúročnou půjčku na rozvoj elektromobility ve výši 465 milionů dolarů. Přitom se její vozy vyvíjejí a dosud také vyrábějí v Anglii (u Lotusu patřícího malajsijskému Protonu) a Francii (odkud dodává plastové díly firma Sotira).

Když Toyota oznámila, že se bude podílet na transakci s továrnou NUMMI s Teslou, zelení se zaradovali a skeptici prohlásili, že je to jen elegantní způsob, jak se zbavit NUMMI. Vypadalo to, že Toyota má o Teslu jen povrchní zájem, něco na způsob: tady jsou peníze a továrna, kterou nepotřebujeme. Nyní se ale zdá, že obě firmy nakonec budou stavět společně automobil. Nikoli Model S, jak si mnozí mysleli. Toyota oznámila, že bude s Teslou stavět prototyp elektrického automobilu. Návrh by měl být hotov letos a nemá to být žádná pomíjivá fantazie. Prototyp má vycházet ze současného modelu Toyoty a bude využívat systém lithio-ionového akumulátoru od Tesly. Jestliže to bude fungovat, vítězem bude Toyota. Použitím technologie Tesly by Toyota mohla snížit náklady na vývoj a výrobu svých budoucích elektrických automobilů. Tak si to alespoň představují výkonní představitelé automobilky.

 

V kontraktu s Toyotou se ovšem vůbec nezmiňuje fakt, že přesně před rokem získala v Tesle Motors podíl 10 % společnost Daimler. O několik týdnů později Daimler 40 % tohoto svého podílu v Tesle prodal společnosti Aabar Investment. Jedná se o investiční pobočku vlády z Abu Dhabí, která také získala 9 % podílu v Daimleru. Daimler hodlá využívat technologii pohonu s lithio-ionovými akumulátory Tesly pro své minivozy smart.

Daimler později oznámil rovněž uzavření nového partnerství s hlavním japonským konkurentem Toyoty Nissanem. K tomu se dostal prostřednictvím smlouvy o spolupráci spojené s výměnou akcií s aliančním partnerem Nissanu Renaultem. Partnerství se týká sdílení automobilů, motorů a zelených technologií, tedy i systémů elektrického pohonu.

Samotný Nissan rychle rozpracovává svou strategii elektrických automobilů v naději, že v této oblasti předstihne Toyotu. Přesto je nový partner Nissanu, tedy Daimler, partnerem Tesly, která je zase novým partnerm Toyoty.

Daimler také uzavřel smlouvu o spolupráci s čínskou automobilkou BYD, do níž investuje americký miliardář Warren Buffett. Daimler oznámil, že toto partnerství mu zpřístupní čínský trh s elektromobily. Na tento trh se chce se svými elektromobily samozřejmě dostat také Nissan i jeho partner Renault.

 

Mezitím se BYD chystá v oblasti elektromobilů na čínském trhu uzavřít partnerství s konkurentem Daimleru v Číně, Volkswagenem.

A abychom nezapomněli, společnost BYD uvedla, že ještě letos sama vstoupí na americký trh s elektromobily. Takže tam bude konkurovat partnerům svého partnera Daimleru, tedy Nissanu i Tesle.

 

A mimochodem - také Nissan dostal od americké vlády půjčku na rozvoj elektromobility, a to dokonce 1,6 miliardy dolarů.

A aby to vše nebylo tak jednoduché, jediné peníze, které dosud Tesla Motors vydělala, nepřišly z prodeje aut, ale z prodeje emisních kreditů v Kalifornii. Tam předpisy po automobilkách vyžadují určitý podíl prodeje bezemisních aut. Tesla zde prodává jen Roadstery na elektrický pohon, takže těchto kredity má přebytek a proto je prodává. Dosud za ně utržila 31 milionů dolarů. Koupily je od ní Honda a... Nissan.

 

Ať žije volný trh poháněný elektrickým proudem.