name | autoweek.cz

Elektromobilita: Roger Penske je skeptický

Elektromobilita: Roger Penske je skeptický

20.06.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Roger Penske je známý především jako majitel veleúspěšných závodních týmů sbírajících úspěchy takřka ve všech disciplínách motoristického sportu. Je ale také majitelem mnoha prodejců automobilů a logistických společností.
Roger Penske je jedním z nejvýznamnějších vlastníků závodních týmů a podnikatelů v automobilovém průmyslu a autodopravě v USA, kde zaměstnává kolem 56 000 lidí, takže jeho slovo má váhu. Po bouřlivém kovidem poznamenaném roce, kdy došlo k zastavení automobilového průmyslu, se při příležitosti závodu IndyCar v padoku Chevrolet Detroit Grand Prix setkal s novináři Detroit News.
 
Automobilové závody jsou středobodem Penskeho automobilové říše, která zahrnuje obchodní zastoupení, závodní týmy, půjčovny nákladních vozidel i logistické společnosti. Krátce před propuknutím pandemie koronaviru, v listopadu 2019, koupila společnost Penske Entertainment Corporation celý seriál IndyCar včetně jeho největšího klenotu, závodního areálu Indianapolis Motor Speedway. Roger Penske do své obchodní činnosti neúnavně přenáší technologie ze závodů.
 
Už 84letý Roger Penske, jehož společnosti mají ústředí právě v Detroitu v Bloomfield Hills, vyjádřil velký optimismus ohledně budoucnosti automobilového průmyslu, nicméně nevěří tomu, že by do roku 2030 zmizely spalovací motory. Nemyslí si, že by trh do roku 2030 následoval tlaku vlád nutících k elektromobilitě a stejně tak nevěří v brzký přechod automobilových závodů k elektrickému pohonu.
 
„Bude ještě chvíli trvat, než spalovací motory zmizí. Zdá se, že dnešní rozmanitá nabídka automobilů trhu vyhovuje, protože kupující mají po měsících spoustu hotovosti a nákupní náladu. Po Covid-19 a při pohledu na současnou nabídku právě teď můžeme prodat cokoli,“ řekl Penske, který vlastní obchodní zastoupení po celých Spojených státech prostřednictvím svých dceřiných společností Penske Automotive Group a Penske Motor Group.
 
„Nemyslím si, že náš svět bude plně elektrický. Myslím, že ve všech druzích dopravy uvidíme hybridní řešení. V některých městech a hustě osídlených oblastech dochází k nucené elektrifikaci, ale určitě to nebude stoprocentní. Poptávka po elektricky poháněných autech v USA není tak vysoká jako v Evropě, kde ji podporují donucovací opatření. Jsem k této technologii docela otevřený. Díváme se na to přes naše podnikání s kamiony, sledujeme současnou nabídku a pečlivě analyzujeme dojezd. Jsem ovšem skeptický a nedokáži si představit, že by nastal obrat a podíl elektromobilů v USA přes noc vzrostl na 10 - 15 %. Tesla byla lídrem a existují skvělé produkty od Detroitské velké trojky i od některých evropských značek. Jsem zvědavý, jak se tyto modely prosadí na americkém trhu. V současné době ale považuji elektromobilitu za malý doplněk. Nicméně ji sledujeme ze strategického hlediska a připravujeme na ni naše obchodní zastoupení po stránce dílů a servisu,“ konstatoval Penske.
 
Roger Penske nevěří, že by se motoristický sport měl do roku 2030 stát plně elektrickým aby pro automobilky zůstal relevantní: „IndyCar nebude následovat příklad formule E, představující závodní vozy s akumulátory, která přilákala evropské výrobce jako jsou Porsche, Mercedes, Audi a Jaguar, protože vlády na tomto kontinentu nařizují dopravu pouze s akumulátory. Namísto toho výrobci motorů pro IndyCar Chevrolet a Honda, přesto, že se zavázali k ukončení výroby spalovacích motorů v příštích dvou desetiletích, vyvíjejí novou generaci spalovacích motorů s elektrickým hybridním posílením. Také závodní série NASCAR a IMSA přecházejí na hybridní pohon ale ne na plně elektrický.“
 
„Formule E ze své investice nezískala žádné peníze. Výrobci se zaměřují na disciplíny motoristického sportu v nichž mohou vyhrávat. IndyCar jedná s dalšími dvěma výrobci automobilů o poskytnutí hybridních pohonných jednotek pro IndyCar a vyhlídky výrobců v prototypech nové třídy LMDh v závodech sportovních vozů IMSA od roku 2023 jsou ještě jasnější, protože o vývoj hybridních pohonných jednotek má zájem sedm až osm výrobců automobilů,“ říká 84 letý „Captain“, jehož tým zde připravuje vůz ve spojení s Porsche.
 
Na rozdíl od jiných sportovních sérií nebyly IndyCar a IMSA v posledním roce zapleteny do politických kontroverzí. Po měsících nejistoty Penske, který jako závodník v letech 1961 a 1962absolvoval i dvě velké ceny formule 1, před sebou vidí jasnou cestu: „IndyCar je v lepší pozici než kdy dřív. Bylo vzrušující sledovat reakci davu když při Memorial Day 135 000 diváků očekávalo zelenou vlajku pro start 500 v Indianapolisu a mohl jsem říci: „Pánové, nastartujte své motory,“ třásl jsem se jako osika.“