name | autoweek.cz

Elektromobily a hybridy nikdo nechce

Elektromobily a hybridy nikdo nechce

18.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

John McElroy z agentury WardsAuto analyzoval situaci s používáním vozidel využívajících alternativní pohony. Konstatuje, že tyto technologie se, navzdory vysokým cenám pohonných hmot a státním dotacím, nikde na světě moc neprodávají.

Prodej elektromobilů nikde na světě nedosahuje objemu předpovídaného ještě nedávno a totéž v podstatě platí i o vozech s hybridním pohonem. Zastánci alternativních technologií sice stále tvrdí, že je to jen otázka času, kdy zákazníci objeví jejich předností, jenže skutečnost je úplně jiná.

Ve Spojených státech je v prodeji více než 40 modelů s elektrifikovaným pohonem, což zahrnuje elektromobily a všechny typy hybridů i vozů s elektrickou asistencí pohonu. V prodeji jsou vozy všech kategorií - od malých aut přes střední, velká, luxusní, SUV, crossovery, dokonce i pick-upy. Elektrický nebo hybridní pohon je už k mání pro veškeré způsoby použití. Jenže jejich podíl na trhu nepřekračuje 3 %. S výjimkou hybridní Toyoty Prius se žádné z těchto vozidel nemůže pochlubit prodejními čísly blížícími se předpokládaným hodnotám. A to i přesto, že ceny pohonných hmot se během nedávné doby takřka zdvojnásobily a koupi elektromobilů zlevňuje státní podpora. Zlepšení přitom nelze očekávat vzhledem k opětovnému poklesu cen pohonných hmot. Před dvěma lety Lincoln nabídl hybridní verzi MKZ za stejnou cenu jako s motorem V6, ale zákazníci o něj přesto neprojevili zájem.

Zastánci elektromobility proto kritizují americké kupující za to, že nerozumějí přednostem nové techniky. Přitom situace je stejná všude po světě. V současné době v USA opět roste prodej nových aut, ale neroste prodej elektromobilů.

S nechutí kupujících k nové technice to také nebude tak zlé. Každá nová generace smartphonů, iPadů, Blackberry a jiných komunikačních přístrojů je přijímána s nadšením a zákazníci je nakupují v obrovských množstvích dokonce i když ještě ani neznají jejich přednosti. Pokud by tedy elektromobily a hybridy skutečně přinášely něco nového, tito zájemci o nové technologie by je nepochybně nakupovali také.

Nissan v Tennessee vybudoval továrnu, kde se má vyrábět 150 000 elektromobilů Leaf ročně v očekávání měsíčního prodeje 12 500 vozů. Jenže zájemců je sotva o 500 Leafů měsíčně. Chevrolet v květnu prodal 1680 vozů Volt a pro nedostatečný prodej musel na čas zastavit jeho výrobu. O tom, že by se mohly vrátit náklady vynaložené na jeho vývoj už u GM nikdo ani neuvažuje.