name | autoweek.cz

Elektromobily bez řidiče dojely do Šanghaje

Elektromobily bez řidiče dojely do Šanghaje

29.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výzkumná expedice vozidel VIAC s elektrickým pohonem jedoucích bez řidiče z Itálie dosáhla svého cíle na Expo 2010 v Šanghaji. Úspěšně tak skončila nejdelší jízda vozidel bez řidiče. O expedici jsme již informovali po jejím startu zde.

Expedice VIAC (VisLab Intercontinental Autonomous Challenge) se dvojicí dodávek na elektrický pohon jedoucích bez člověka za volantem, překonala nástrahy Ruska i pouště Gobi a dorazila do svého cíle na Světové výstavě v Šanghaji. Původně plánovaný termín 10. říjen sice nestihla, protože vozy, které se vydaly na cestu z Itálie v červenci, dojely až 28. října, nicméně akce skončila velkým úspěchem.

Během cesty dlouhé více než 15 000 km museli členové expedice jen několikrát usednout za volant experimentálních vozidel aby jim pomohli v dopravním chaosu nebo při placení mýta. Většinu cesty ale oba vozy absolvovaly bez lidské pomoci pouze pomocí navigace a řady systémů pomáhajících udržovat směr jízdy a vyhýbat se překážkám. Z větší části byly tyto pomocné systémy napájeny ze solárních článků na střeše vozu.

Pro dosažení největšího možného dojezdu na jedno nabití akumulátorů byla největší rychlost vozů omezena na 60 km/h. I tak ale musela být vozidla pro dvě hodiny jízdy nabíjena po dobu osmi hodin. Hlavním cílem expedice byl sběr dat nejen týkajících se jízdy na elektrický pohon a vlivů na řidiče během jízdy, ale také znečištění ovzduší v jednotlivých částech světa. Proto byla vozidla vybavena i celou řadou analyzátorů.

Systém ovládání vozidel bez řidiče VisLab je projektem financovaným Evropskou radou pro výzkum ERC. Zastřešuje jej universita v Parmě. Cílem projektu je získávat informace o možnostech samočinného řízení v extrémních podmínkách pro budoucí vývoj inteligentních vozidel. VisLab se výzkumem palubních elektronických systémů napomáhajících zvyšovat bezpečnost silniční dopravy zabývá už 15 let. Nejnovější test ale přinesl dosud největší objem dat. Expedice rovněž odhalila situace, při nichž veškeré elektronické systémy zatím neposkytují uspokojivé výsledky a vyžadují zásah člověka.

Každé vozidlo, postavené na bázi dodávky Piaggio Porter, bylo vybaveno  sedmi kamerami, čtyřmi laserovými snímači, GPS a několika počítači.

Expedice vyrazila z Parmy a největší část absolvovala v Rusku a Kazachstánu. V okolí Moskvy se ocitla v době rozsáhlých požárů a nakonec se setkala i s prvním sněhem. Vozy musely projet i velkými městy jako Moskvou, Omskem, Xianem či Šanghají, ale absolvovala i tisíce kilometrů po takřka neobydlených končinách Sibiře a projela pouští Gobi.

 

Zajímavosti z cesty:

- V Rusku vozy vjely do pěší zóny, kde je zastavila místní milice aby řidičům udělila pokutu. Byla to zřejmě první pokuta v historii udělená neexistujícímu  řidiči.

- Plánovaný test jízdy v noci musel být po prvních zkouškách zrušen, protože pomalá jízda vozidel ve špatné viditelnosti by byla nebezpečná.

- Placení mýta vozidla nezvládají, protože si nedokáží vzít lístek.

- Při předvádění schopností vozidel novinářům v Saratově došlo k nehodě, když jedno z vozidel narazilo do překážky. Ukázalo se, že při prohlídce vozidla některý z novinářů vypnul jeden ze systémů.

- V Moskvě se na dvouproudých silnicích běžně jezdí ve třech proudech. Testovací vozidla se ale pohybovala ve shodě s předpisy uprostřed jízdního pruhu, což působilo chaos.

- Vozidla neměla při jízdě bez řidiče žádnou nehodu (kromě zmíněného incidentu v Saratově), ale při expedici došlo ke dvěma menším kolizím když za jejich volantem seděl řidič.

- Expedice neměla po cestě žádné větší problémy, ale k velkým zdržením docházelo při každém překračování státních hranic - pro takto neobvyklou technologii nebylo možné mít předem připraveny všechny doklady, které byly všude vyžadovány. Tato zdržení byly tak velká, že některé části expedice musely být absolvovány rychlejší jízdou s řidiči za volantem aby bylo možné stihnout dojet do Šanghaje včas.