name | autoweek.cz

Elektromobily mohou obcím ušetřit peníze

Elektromobily mohou obcím ušetřit peníze

01.12.2016 | | Aktuality

Obce mohou díky elektromobilu ušetřit na provozních nákladech až 250 000 Kč za pět let. Při ročním nájezdu 30 000 km jsou provozní náklady elektromobilu včetně servisu jen 0,40 Kč na km a jsou o 1,60 Kč nižší než u dieselu. Nabíjecí stanici pro elektromobily lze pořídit již od 20 000 Kč.
Elektromobil mohou obce využít pro poskytování různých typů sociálních služeb, hodí se také pro městskou policii. Největší efektivity dosahují elektromobily při nočním nabíjení a pravidelném nájezdu od 100 do 200 km denně.
 
Dotace od MŽP a provozní úspory
Města a obce mohou díky dotacím, které 10. 11. 2016 vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí na nákup vozů s alternativními pohony, nakoupit některé elektromobily levněji než srovnatelné vozy s klasickým spalovacím motorem. Například pořizovací náklady elektromobilu Kia Soul EV jsou po započtení dotace o 70 000 Kč nižší než u verze s turbodieselem a srovnatelnou výbavou. Výše dotace na nákup elektromobilu dosahuje 220 000 korun.
 
Elektromobily mají výrazně nižší provozní náklady a města a obce díky nim mohu během pěti let provozu ušetřit v některých případech až 250 000 korun. Podle výpočtů společnosti Kia Motors Czech se průměrné náklady na pohonné hmoty pohybují u dieselového motoru zhruba na úrovni 1,80 Kč/km, zatímco u elektromobilu 0,30 Kč/km. Výpočty vycházejí z porovnání provozních nákladů modelu Kia Soul 1,6 CRDI a elektromobilu Kia Soul EV v reálném provozu a počítají s průměrnou cenou nafty 32 Kč/l, což je průměrná cena za poslední tři roky, a s cenou nočního tarifu elektřiny 2 Kč/kWh.
 
Při ročním nájezdu 30 000 km činí celkové provozní náklady včetně výrobcem předepsaného pravidelného servisu u vozu s turbodieselem 2,00 Kč/km, zatímco u elektromobilu 0,40 Kč/km.
 
„Elektromobil ušetří 1,60 Kč na ujetý kilometr. Pokud tedy obecní elektromobil najede v pracovní dny přibližně 120 km denně, ušetří na provozních nákladech za pět let čtvrt milionu korun,“ shrnuje Michal Tolar, technický specialista Kia Motors Czech.
 
Pro koho jsou elektromobily vhodné?
„Elektromobily jsou nejlépe využitelné v situacích, kdy můžeme plánovat nebo alespoň předem odhadovat denní nájezdy kilometrů a kdy je můžeme nabíjet přes noc. Může jít například o rozvoz jídla pro seniory nebo o dopravu samotných seniorů. Tyto činnosti často provozují příspěvkové organizace zřizované městem či obcí, které mohou mít v některých případech velmi napjatý provozní rozpočet. V takovém případě je pořízení elektromobilu s využitím dotace ideálním řešením, neboť jeho následné provozní náklady jsou výrazně nižší než u běžného automobilu,“ říká Kateřina Jouglíčková, PR Manager Kia Motors Czech.
 
Dalším příkladem je obecní policie, která může elektromobil využívat k pravidelným obhlídkovým trasám a k příležitostným výjezdům. Elektromobily mohou využít také společnosti alespoň z poloviny vlastněné obcí, například zdravotnická zařízení či městské plynárny či vodárny.
 
„Současné elektromobily mají normovaný dojezd okolo 200 km, přičemž reálně nižší je při cestě po dálnici a mimo obec a vyšší naopak v obci, kde elektromobil častěji využívá rekuperace energie při brzdění,“ vysvětluje Michal Tolar.
 
Elektromobil jako dopravní prostředek, který neprodukuje během své jízdy žádné lokální emise, mohou také využít obce, které mají problémy se znečištěným ovzduším, čímž mohou jít příkladem firmám a občanům ve svém regionu.
 
Dobíjecí stanice
Při provozu elektromobilu je potřeba zajistit také infrastrukturu pro jejich dobíjení. Podle Josefa Lichtenberga, jednatele společnosti Voltdrive, která se zabývá vývojem a výrobou nabíjecích stanic pro elektromobily, by každý elektromobil měl v ideálním případě mít svoji vlastní nabíjecí stanici, v níž se bude moci nabíjet přes noc za využití levnějšího tarifu.
 
„Jde o jednu z důležitých podmínek při generování úspor provozních nákladů, jelikož cena elektřiny při využití veřejné sítě budou pravděpodobně vyšší než cena elektřiny, na které může obec dosáhnout při energetické aukci, zvlášť u nízkého tarifu,“ upozorňuje Josef Lichtenberg. Při využití vlastní neveřejné stanice mohou obce vybírat ty nejjednodušší varianty, které lze pořídit již od 20 000 korun.