name | autoweek.cz

Elektromobily Peugeot jely na Amper 2012

Elektromobily Peugeot jely na Amper 2012

17.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Peugeot na veletrhu Amper 2012 v Brně předvede 12 elektrických a hybridních vozů. Čtveřice elektromobilů i0n se z Prahy do Brna vydala po ose.

Amper je mezinárodním veletrhem elektroniky a elektrotechniky, který letos slaví jubilejní 20. ročník. Stejně jako vloni se zde koná i přehlídka elektromobility. Už podruhé se jí zúčastní také společnost Peugeot Česká republika.

Elektromobil Peugeot i0n už vloni vzbudil velký zájem u odborníků i veřejnosti. Desítky zájemců využily možnosti vyzkoušet si jej při testovací jízdě. Možnost si jej vyzkoušet budou mít návštěvníci veletrhu i tentokrát.

Celkem se v Brně představí osm vozů Peugeot i0n. Sedm z nich v barvách společného projektu Peugeotu a ČEZ FuturEmotion bude nejen vystaveno na stánku značky Peugeot v pavilonu P, ale některé z nich budou využívány na výstavišti jako oficiální vozy.

Veletrhu Amper předcházela společná jízda čtveřice elektromobilů Peugeotů i0n, které se do Brna vydaly vlastními silami. Jízda z Prahy do Brna je samozřejmě daleko za dosažitelným dojezdem těchto elektromobilů. Navíc dobíjení po cestě z běžné zásuvky by trvalo dlouho. Elegantní řešení se našlo v mobilní rychlonabíjecí stanici Schrack. Tu pražská společnost Schrack Technik v Brně vystavuje jako svého uchazeče o medaili veletrhu.

DC nabíjecí stanice Schrack umožňuje nabíjení elektromobilů všude tam, kde je možnost připojení ke třífázové zásuvce 32 A. Zařízení má jmenovitý výkon na vstupu 20 kVA, výstupní napětí 240-420 V a maximální výstupní proud 30/60 A. Rychlodobíjení akumulátorů vozidla na 80 % kapacity trvá 15 až 40 minut podle stavu vybití akumulátorů.

Přitom rozměry celého zařízení jsou jen 880 x 990 x 380 mm a hmotnost 65 kg. Přepravovat jej tedy lze nejen v dodávce, ale i v mnoha kombi či SUV. Naskytla se tedy unikátní příležitost vyzkoušet toto zařízení v praxi. Připojil se proto ještě jeden Citroen C-Zero společnosti Schrack Technik a mobilní nabíjecí stanice byla naložena do vozu Peugeot 3008 HYbrid4.

Start byl u budovy ČEZ, kde je veřejná dobíjecí stanice projektu FuturEmotion. Dobití akumulátorů bylo naplánováno v Humpolci, kde projektu vyšli vstříc v Městském úřadě a místním kině. Podmínky pro jízdu nebyly úplně ideální - před startem teploměr poklesl až pod nulu a jízda na zimních pneumatikách znamená větší valivý odpor. První etapa do Humpolce na vzdálenost 99 km znamenala v součtu stoupání a klesání současně celkové vystoupání o 290 m. Přesto nepředstavovala pro elektromobily žádný problém. Dobíjení pěti elektromobilů i s pomocí rychlodobíjecí stanice Schrack samozřejmě vyžadovalo určitý čas i při kombinaci rychlodobíjení a normálního dobíjení ze sítě 220 V.

Druhá etapa už byla pro elektrický pohon snazší, protože cíl byl naopak výškově celkově o bezmála 300 m níž a teploměr vystoupal na příjemných 16 ºC, ale její délka byla 107 km. Proto byla pro jistotu připravena druhá zastávka v Ostrovačicích v areálu společnosti Jerex.

Pětice elektromobilů cestu z Prahy na brněnské výstaviště zvládla bez problémů a skvěle se osvědčilo i rychlodobíjení z mobilní stanice Schrack.