mercedes vision eqxx s dojezdem 1000 km | Aktuality | autoweek.cz

Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km

Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km

04.01.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Mercedes-Benz na veletrhu CES v Las Vegas představuje studii Vision EQXX. Elektromobil, který má být blízký sériové výrobě, má mít dojezd přes 1000 km na jedno nabití.
Původně to měla být velká senzace začátku roku na veletrhu spotřební elektroniky CES 2022 v Las Vegas. Jenže Mercedes-Benz, podobně jako mnoho dalších firem, na poslední chvíli svou účast v Las Vegas kvůli pandemii odvolal. Proto se premiéra studie Vision EQXX odehrála pouze virtuálně. To ovšem nečiní toto unikátní vozidlo méně atraktivní.
 
Mercedes-Benz již modelem EQS prokázal, že je na špici pokud jde o dojezd. Stalo se tak ale za cenu extrémního rozměru, a tedy i hmotnost akumulátoru, což lze jen těžko pokládat za přínos pro životní prostředí. Nyní předvedl Vision EQXX s ještě delším dojezdem ze stejné kapacity akumulátoru, ale také současně s extrémně vysokou účinností.
 
Vision EQXX má být nejúčinnější Mercedes-Benz, jaký byl kdy vyroben se spotřebou energie méně než 10 kWh/100 km (u EQS to je 19,8 kWh/100 km). Ze současné sériové produkce vykazuje nejlepší hodnotu Dacia Spring 12,1 kWh/100 km, vozítko Citroën Ami dokonce 6,7 kWh/100 km ovšem s dojezdem jen 75 km.
 
Koncept Vision čerpá ze zkušeností získaných při vývoji monopostů pro formuli 1 a formuli E. Díky tomu má akumulátor se stejnou kapacitou 100 kWh jako v EQS poloviční objem a o třetinu nižší hmotnost. Účinnost přenosu energie z akumulátoru přes trakční elektromotor s výkonem 150 kW až na kola je 95 % v porovnání se 75 % u EQS a 30 % u vozidel se spalovacím motorem. Dojezd dále o 25 km prodlužuje dobíjení využívající solární panely na střeše. Použití architektury 900 V urychlí rychlé dobíjení akumulátoru.
 
Vision EQXX se chlubí součinitelem aerodynamického odporu cx pouhých 0,17, tedy nižším než u nejmodernějších sériových vozů. K nízkému součiniteli se přidává i minimalizovaná čelní plocha menší než u Mercedes CLA. Má rozvor náprav 280 cm a hmotnost 1750 kg.
 
Na obří tablet Tesly Mercedes reaguje obrazovkou s uhlopříčkou 47,5“ (120 cm) rozprostírající se přes celou šířku vozu.
 
„Mercedes-Benz Vision EQXX ukazuje jak si představujeme budoucnost elektromobilů,“ řekl generální ředitel Mercedes-Benz Ola Källenius. Prototyp vyrobený během 18 měsíců nyní bude do poloviny roku testován v různých typech provozu.
 
„Pravděpodobně budeme první, kdo ukáže vůz s dojezdem 1000 km v reálném provozu s tak malým akumulátorem. Některé konstrukční prvky prototypu budou ve vozidlech Mercedes-Benz EQS k dispozici během dvou až tří let,“ řekl technologický ředitel (CTO) Markus Schaefer. Odmítl ale upřesnit kdy bude akumulátor umožňující dojezd 1000 km uveden na trh. O tom, kdy se takovéto vozidlo začne prodávat, má být podle Schaefera rozhodující požadavek trhu na základě toho, až se ukáže, jaký dojezd zákazníci skutečně očekávají a co by za to byli ochotni zaplatit.
 
Ohledy na životní prostředí má podtrhovat i použití recyklovaných materiálů - veganská kožená sedadla vyrobená z mycelia na bázi kořenové struktury hub, koberečky jsou vyrobeny z bambusových vláken a zadní podlaha z odpadu, jako jsou plasty, lepenka a dokonce i dětské plenky. Odpad při výrobě se snížil použitím 3D tisku.

  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km
  • Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1000 km