mezi dovozci automobilů panuje mírný optimismus | Aktuality | autoweek.cz

Mezi dovozci automobilů panuje mírný optimismus

Mezi dovozci automobilů panuje mírný optimismus

08.01.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Porovnání výsledků registrací vozidel mezi roky 2021 a 2020 nemá vzhledem k dramatickým proměnám situace ve výrobě a dlouhodobě neuspokojované poptávce moc smysl. Důležitější je proto výhled do roku 2022 podle představitelů Svazu dovozců automobilů.
Registrace nových osobních automobilů v roce 2021 nepatrně vzrostly na 206 876 vozidel, přičemž se zásadněji nezměnil poměr firemních (75,7 %) a privátních automobilů (24,3 %). Výraznější nárůst se projevil u lehkých užitkových a nákladních vozidel a skutečně dramatický růst vykazuje prodej traktorů (je ale třeba připomenout, že do této kategorie se řadí i užitkové terénní čtyřkolky). Stejně jako v roce 2020 poptávka ve všech kategoriích značně převyšuje dodávky nových vozidel, takže čekací doba občas překračuje hranici 12 měsíců.
 
Pokles registrací elektromobilů a růst dovozu přestárlých ojetin
U osobních automobilů registrace vozů s alternativním pohonem vzrostly z 18 507 na 28 830 vozidel (+56 %). Osobních vozů s hybridním pohonem bylo registrováno 23 074 (v roce 2020 to bylo 12 674, meziročně +82 %), z toho ale plug-in hybridů bylo jen 3736 (2020: 1979 vozů, +89 %). Proti předpokladům se ovšem nezvýšily registrace plně elektricky poháněných vozidel - naopak u nich došlo k poklesu o 19 % na 2646 vozidel, což je stále marginální počet ukazující, že po těchto vozidlech není ze strany zákazníků poptávka. Zajímavostí je prvních 9 registrací vozidel s palivovými články na vodík - byť u nás zatím není žádná čerpací stanice na vodík.
 
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů meziročně vzrostly o 23,2 % na 185 663 vozů. Jejich průměrné stáří je 10,4 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 50,78 % a starších 15 let je 21,22 %, zatímco v roce 2009 se takto starých aut dovezlo jen 2,5 %. Jedná se o nejrazantnější růst objemu prodeje ojetin od roku 2008 a poprvé od té doby převýšil dovoz ojetin registrace nových automobilů.
 
Trocha optimismu pro rok 2022
Bilanční tisková konference nebyla zajímavá ani tak prezentací statistických údajů, ale stala se vítanou příležitostí pro hodnocení loňského roku a výhledu do toho začínajícího ze strany představitelů Svazu dovozců automobilů.
 
Tajemník SDA Josef Pokorný konstatoval: „Trocha optimismu a snad pozitivní signál pro letošní rok vychází z toho, že i v roce 2021 byla velká poptávka po nových automobilech. Prodejci mají prázdné sklady, stejně jako jsou vyprázdněné autobazary. Pozitivním signálem je, že společnost je, navzdory všemu, relativně stabilizovaná a nedošlo k úplnému kolapsu ekonomiky.“
 
Předseda Výkonného výboru SDA a ředitel Citroënu ČR František Neumann uvedl: „Rok 2021 nebude rokem, na nějž budeme vzpomínat s nadšením. První pololetí sice přineslo naději na zlepšení, ale během druhého pololetí se vše pokazilo. Pozitivní je, že jsme celkově meziročně zaznamenali alespoň mírný růst. Klíčová nyní bude schopnost společnosti a průmyslu vyrovnat se s důsledky covidu a jeho dopadem na dodavatelské řetězce. Všichni máme velké portfolio klientských objednávek a stále je poptávka po nových autech, ale bude záležet na tom kdy se podaří je dodat. Fungování dealerské sítě je totiž pod tlakem růstu cen vstupů, energií ale i rostoucích požadavků na růst mezd. Přitom prodávají mnohem méně aut aby bylo možné generovat potřebný zisk. V roce 2022 tedy bude vlivem externích vlivů pravděpodobně docházet k redukci prodejních sítí, nicméně to je svým způsobem ozdravný proces. Předpokládám, že v roce 2022 budou pokračovat komplikace z roku 2021, takže budeme rádi za udržení úrovně prodeje jako v loňském roce. Do budoucna hledíme s opatrným optimismem při vědomí všech rizik. Aktivujeme krizové plány, vracíme se k práci z domova a podobně. Rozhodně letošní rok nebude jednoduchý.“
 
Martin Peleška, generální ředitel Toyota Central Europe, doplnil: „Chtěl bych vyzdvihnout důležitost prodejní sítě - to jsou stovky firem a tisíce zaměstnanců, kteří prožili velmi těžké dva roky, když museli na každodenní bázi sledovat všechny změny, okamžitě je realizovat a řešit mnoho problémů. Je na ně vyvíjen enormní tlak ačkoliv jsou relativně málo vidět.“
 
Jan Hurt, jednatel společnosti Porsche ČR, konstatoval: „Je vidět, že je zde stále velká potřeba individuální mobility, takže jsme rozhodně do budoucna optimisty. Máme u nás enormní potřebu obnovy vozového parku a abychom ji skutečně dosáhli, tak by se roční prodej měl blížit hranici 300 000 vozů ročně. Druhý rok jsme v rámci EU pod vlivem součtu emisí všech nově registrovaných vozidel a z tohoto pohledu je prodej čistě elektricky poháněných vozidel lehce nad 1 % velmi tristní. Není podstatné, zda došlo k mírnému poklesu nebo růstu, protože potřebujeme dosáhnout jejich podíl trhu kolem 10 %. Svaz dovozců proto vyvinul mnoho iniciativ aby se tato situace změnila.“
 
Generální ředitel Hyundai Motor ČR Martin Saitz dodal: „Věřím, že se letos posuneme dál z hlediska celkového trhu. Očekáváme pomalý růst výroby, takže krize se bude projevovat ještě během prvního čtvrtletí. Ve druhém čtvrtletí by se měla situace stabilizovat a druhé pololetí už bude pozitivní a projeví se snaha uspokojit čekající objednávky. Musíme se postavit čelem k elektromobilitě a její podpoře. Čím déle s ní budeme otálet, tím víc nás to bude mrzet. Proto to musí být naše priorita.“
 
Podpora elektromobility nemusejí být dotace
Josef Pokorný se přidal: „Spolupracujeme se Sdružením automobilového průmyslu, s nímž jsme v loňském roce připravili Memorandum k podpoře ekologické dopravy. Pracujeme na zákonech, které se ale nepodařilo schválit. Především se nepodařilo zjednodušit pravidla pro opravy elektricky poháněných automobilů z hlediska kvalifikace pracovníků. To značně komplikuje práci autoservisů. Rovněž u nás chybí povinné kvóty podílu ekologicky poháněných vozidel při vyhlašování velkých výběrových řízení. Nemáme dořešeno mnoho dalších věcí, které už v sousedních zemích dokázali zvládnout. Pro růst prodeje elektromobilů je důležité vytvořit příslušný právní řád. Musíme si také uvědomit, že přetrvávající minimální prodej elektromobilů u nás bude mít do budoucna vliv i na to, jaká auta se u nás budou vyrábět.“
 
Martin Peleška dodal: „Utekla nám propagace elektromobility. Musíme ji zbavit vnímání, že je to jen nařízení z Bruselu. U hybridního pohonu už to funguje i bez dotací protože je uživatelsky přívětivý a ne proto, že jeho použití někdo diktuje. To je důležité potenciálním zákazníkům ukazovat a ne na pár let ohýbat trh dotacemi.“
 
Martin Saiz: „Potřebujeme pozitivní osvětu elektromobility. Dosud ji média u nás prezentují velmi negativně. Také je potřeba budovat infrastrukturu, protože ta omezuje použití elektromobilů. Třetí důležitá věc je podpora firem aby se elektromobily pro ně staly dostupnější. To by do budoucna generovalo i elektromobily pro trh ojetých vozidel. Struktura trhu naznačuje, že poptávka zde bude. Nejde ani tak o přímé dotace z českého rozpočtu, ale o využití Evropských fondů, které jsou k dispozici na dotování budování infrastruktury. Potřebujeme tedy lépe využít dostupné zdroje a mít pozitivní přístup namísto přetrvávajícího boje mezi podporovateli a odpůrci elektromobility.“
 
„Mnohokrát jsme se přesvědčili, že největšími kritici elektromobility jsou ti, kteří v elektromobilu nikdy nejeli,“ doplnil Josef Pokorný.
 
František Neumann dodal: „Při propagaci elektromobility bychom neměli hledat absolutní řešení pro všechny, ale jít metodou menších kroků, hledat co zákazníci skutečně potřebují aby mohli elektromobily racionálně využívat. Pokud někdo jezdí pravidelně každý den 20-30 kilometrů, tak nepotřebuje dojezd přes 500 kilometrů a nelze očekávat, že si budou elektromobily pořizovat ve velkém lidé bydlící na sídlištích.“
 
První vozidla na vodík
Martin Peleška uvedl k zahájení prodeje vozu Toyota Mirai s palivovými články: „Prodej vozidel na vodík je pro Toyotu věcí propagace značky a jejích schopností zvládnout tuto technologii. Proto dovážíme model Mirai i když zatím v České republice není k dispozici potřebná infrastruktura a jediná dostupná možnost tankování je v Drážďanech. Zásadní zlom v přijetí této technologie totiž přináší možnost svezení se v tomto automobilu. Proto je pro nás velmi důležitá každá testovací jízda. Je to pionýrská práce spojená s prezentací této technologie.“
 
Martin Saiz za Hyundai dodal: „Z hlediska objemu prodeje jsou možnosti vozidel na vodík zatím jen velmi omezené. Jedná se především o marketingovou aktivitu. Nebudeme proto prodávat vozidla s palivovými články dokud u nás nebude k dispozici první veřejná plnicí stanice na vodík. Ta by po mnoha odkladech měla být otevřena na Barrandově v prvním čtvrtletí letošního roku. Hned poté ale začneme model Nexo prodávat i v České republice. Jsme připraveni rozvíjet prodej vozidel na vodík a plánujeme investice do této technologie. Informace o tom, že bychom tuto technologii chtěli opustit, nejsou pravdivé. Do budoucna nicméně očekáváme reálné poptávku hlavně na užitková vozidla, nákladní automobily a autobusy. I v těchto oblastech Hyundai urychluje vývoj, protože nechceme pracovat jen na elektromobilech s akumulátory, ale chceme být technologicky neutrální.“