a tak zbyli jen dva | Aktuality | autoweek.cz

A tak zbyli jen dva

A tak zbyli jen dva

03.09.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Počet členů detroitské velké trojky se snížil na dvojici, protože Fiat definitivně získal kontrolu nad Chryslerem. Keith Crain se v Automotive News zamyslel nad novou situací v americkém automobilovém průmyslu.

Fiat dokázal získat Chrysler za nepatrnou sumu v době, kdy ho nikdo jiný nechtěl. Nejenže existovala možnost, že Chrysler zbankrotuje. Řada lidí byla přesvědčena, že je to neodvratné.

Sergio Marchionne pokračoval v kouzlení stejně, jako předtím v případě Fiatu. Získal Chrysler a odvedl mistrovskou práci, když společnost postavil na nohy, a současně tiše propojoval Chrysler a Fiat a jejich firemní kultury.

Dokázal to nasazením neobvyklého množství jemu přímo se odpovídajících manažerů, nejdelší pracovní dobou a pokrytím největší zeměpisné rozlohy na světě. Všichni obdivují jeho výdrž i to, jak dokáže obhospodařovat všechny své BlackBerry, kterých je údajně celkem devět a komunikují ve třech jazycích.

Když ponecháme stranou, jak se tam dostal, Chrysler se opět stal pobočkou zahraniční společnosti. Chrysler už se snažil být německou firmou v rámci "spojení sobě rovných" aniž se k tomuto cíli alespoň trochu přiblížil. Snažil se mít majitele z Wall Streetu a pracoval bez nezbytného vedení majícího sebemenší povědomí o automobilovém průmyslu. A nyní, opět na pokraji katastrofy, se stal italskou společností. Zcela podle rčení do třetice všeho dobrého. Takže nyní tu zbyla jen velká dvojka.

Nikdo si nevěděl co si s Chryslerem počít když byl součástí německé společnosti. Nyní je ve vlastnictví Fiatu a podíl Fiatu v Chrysleru poroste. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl má stále více globální charakter, je na místě se zamyslet nad tím, zda je důležité, že Chrysler má zahraničního vlastníka. Problémem pro spojenectví Chrysler/Fiat totiž vůbec není to, kdo koho vlastní. Větším problémem je kdo vlastně co řídí a jak se obě společnosti dokáží integrovat do jediné efektivní, výkonné a ziskové. To nebude snadné. Pro Mercedes-Benz to nejen nebylo jednoduché, ale bylo to zhola nemožné.

Takže teď už víme přesně kdo vlastní Chrysler. Zbývá zjistit, kdo je jej bude řídit a odkud. Sergio Marchionne svou práci získáním většinového podílu v Chrysleru nezavršil, teprve ji začal.

Gimmi Sol ke Crainovu komentáři dodal:

Bob Lutz už v roce 1991 znemožnil prodej Chrysleru Fiatu. Spojení Fiat-Chrysler je vysněným sňatkem, k němuž došlo 20 let poté, kdy k němu mělo dojít. Je to velmi prosté. Daimler a Chrysler se k sobě nehodily, zatímco Fiat a Chrysler ano. Doplňují se navzájem po stránce zeměpisné i technologií, ale také postavením v segmentech trhu.

Ve stejné době, kdy Lutz znemožnil spojení Fiatu s Chryslerem, probíhala vážná jednání Fiatu se Saabem na základě úspěšné spolupráce na vývoji vozů Saab 9000/Alfa Romeo 166/Lancia Thema. Na poslední chvíli Švédové dali přednost prodeji GM. Saab, GM a Chrysler prošly bankrotem. Fiat nikoli. Stejně jako každá společnost má i Fiat své problémy, které byly dlouhou dobu brány na lehkou váhu. Fiat byl založen v roce 1899. Má tedy za sebou zkušenost ze 112 let překonávání podceňovaných problémů.