name | autoweek.cz

EU bude jednat s automobilkami

EU bude jednat s automobilkami

07.10.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská unie bude příští týden jednat s vedoucími představiteli automobilového, chemického a strojního průmyslu. Budou se projednávat možnosti výroby akumulátorů v EU s cílem uchovat konkurenceschopnost evropských producentů proti jejich konkurentům z Asie a USA.
Představitelé automobilek Renault a Daimler, německé chemické skupiny BASF a strojírenské firmy Siemens, zástupci skupiny Volkswagen, výrobce akumulátorů Saft Group, patřícího do koncernu Total, dodavatele automobilového průmyslu Continental a skupiny Umicore, dodávající technologické materiály, patří k těm, kteří byli pozváni do Bruselu na setkání ve středu 11. října.
 
Místopředseda Evropské komise Slovák Maroš Šefčovič (foto) k tomu uvedl, že EU by měla finančně podpořit vytvoření konsorcia pro zajištění výroby akumulátorů pro vozidla s elektrickým pohonem. Šefčovič už před časem představil svou ideu vytvořit pro oblast akumulátorů pro elektromobily podobné konsorcium, jako je společnost Airbus v leteckém průmyslu. Jeho projekt okamžitě získal velkou podporu, například od skupiny Volkswagen.
 
„Naší snahou je zabezpečit výrobu v EU, kompletní výrobní řetězec včetně recyklace. Podpora zavádění baterií je nutností, pokud skutečně chceme přejít k elektromobilitě a dosáhnout rozšíření alternativních pohonů do ulic evropských měst. Máme k dispozici prostředky, abychom mohli podpořit výzkum, budování infrastruktury i trh,“ řekl Šefčovič.
 
„Evropa potřebuje „Airbus“ pro baterie,“ uvedl ke Šefčovičovu projektu Egbert Lox, viceprezident firmy Umicore, který vyrábí materiály pro automobilový průmysl a dobíjecí baterie.
 
Evropské automobilky jsou nuceny pod tlakem unijních emisních limitů postupně přecházet na výrobu elektromobilů. Jenže v Evropě neexistuje žádný větší producent akumulátorů. Ty se v současné době vyrábějí především v Asii. Na světovém trhu dominují japonské firmy Panasonic a NEC, korejské LG a Samsung, čínské společnosti BYD a CATL a americká společnost Tesla.
 
Pokud se prodej elektrických vozidel zvýší v měřítku, jaké očekává řada automobilek, pak by podle analytiků Bernstein Research přišlo vybudování evropských výrobních kapacit pro akumulátory až na 30 miliard dolarů. Podle nich je kritickým bodem plánů do budoucna právě otázka kde automobilový průmysl získá dostatek akumulátorů resp. surovin pro jejich výrobu v případě, že poptávka po elektromobilech skutečně dramaticky vzroste.
 
Podle Šefčoviče může EU podpořit budování výrobních kapacit na akumulátory částkou 2 miliardy eur. To se může zdát málo, ale každopádně je úsilí slovenského eurokomisaře užitečnější, než volání jeho kolegů po bezhlavém předepsání výrobních kvót na elektromobily.