muž, který z milionářů udělal miliardáře | Trendy | autoweek.cz

Muž, který z milionářů udělal miliardáře

Muž, který z milionářů udělal miliardáře

26.07.2009 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Wendelin Wiedeking měl kontrakt s Porsche až do roku 2012. Rodiny Porschů a Piechů byly připraveny Wendelinu Wiedekingovi za jeho rezignaci odstupné vyplatit rekordních 140 milionů eur. 

Na uvedené sumě se dohodli předseda představenstva Wolfgang Porsche a člen řídícího výboru Hans-Michel Porsche. Jenže odboráři, zastoupení v představenstvu, by takovou sumu nepřijali. Proto došlo k dohodě na 50 milionech eur.

Němečtí politici ale odstupné pro Wendelina Wiedekinga označují za nemravné, byť on sám prohlásil, že polovinu ze sumy, kterou dostane za odchod z vedení Porsche, věnuje na charitativní účely. Může si to dovolit. Jeho roční příjem v roce 2007 dosáhl 80 milionů eur, protože byl odvozován z výše zisku firmy. V roce 1993, kdy byla dohoda o jeho mzdě uzavřena, nikdo netušil, že dosáhne takové výše a Wiedeking se stane nejvýše placeným manažerem v Německu.
O Wendelinu Wiedekingovi se říkalo, že rodiny Porschů a Piechů změnil z milionářů v miliardáře. Co vedlo k jeho odchodu? Na to se musíme podívat trochu do historie.

 

Rodiny Porsche a Piech
Komanditní společnost Porsche KG se v roce 1972 proměnila v akciovou Porsche AG. Rozhodli o tom její zakladatelé Ferry Porsche a jeho sestra Louise Piechová. Dospěli k tomu poté, co uznali, že jejich děti nejsou schopny se navzájem dohodnout na budoucím směrování firmy.

Důvodem k tomu byly především investice do motoristického sportu, které vyžadovaly projekty technického šéfa sportovního oddělení Ferdinanda Piecha motivované jeho osobními spory s Butzim Porschem.

Piech v roce 1969 inicioval výrobu závodních superautomobilů Porsche 917. Ty staly jedněmi z nejúspěšnějších v historii a pomohly posunout značku z výrobce malých sporťáků na bázi VW v konkurenta Ferrari. Výroba modelu 917 ale firmu přivedla na pokraj bankrotu.

Ferry a Louise se proto dohodli, že ve vedení automobilky už nikdy nebude nikdo z obou větví rodu. Ferry Porsche tedy předal vedení firmy dlouholetému zaměstnanci Ernstu Fuhrmannovi a Ferdinand Piech odešel pracovat mimo Porsche.

Ferdinand Piech po krátkém působení u Mercedesu-Benz přešel k Audi - nejprve jako konstruktér a posléze se stal šéfem automobilky. Odtud postoupil na místo koncernového šéfa Volkswagenu (1993-2002). Po nuceném odchodu do důchodu přešel do pozice předsedy dozorčí rady, odkud nadále nepřímo řídí veškeré dění v koncernu tím, že na rozhodující pozice prosazuje své lidi.

Designér modelu 911 Butzi Porsche založil vlastní designérské studio Porsche Design, které navrhuje luxusní zboží, ale vůbec se nezabývá auty.

 

Hra procent
V akciové společnosti Porsche AG náleží veškerá rozhodovací práva rodinám Porsche a Piech. Butzi kontroluje největší část rozhodovacích pravomocí (13,6 %) a Ferdinand Piech je druhým nejsilnějším s 12,8 %.

Protože Ernest Piech už před lety prodal své akcie rovným dílem členům obou větví rodiny, náleží Porschům 53,7 % a Piechům 46,3 %. Rodina Porsche ve skutečnosti kontroluje ještě více, protože sestra Ferdinanda Piecha Louise Daxer-Piechová ještě před svou smrtí vytvořila v roce 2003 spolu se svými bratranci Butzim a Gerhardem soukromou firmu, do níž všichni tři převedli své akcie, takže klan Porsche ve skutečnosti kontroluje 61,9 % a Piechové jen 38,1 %. Piechové ale mají právo veta ve všech klíčových rozhodnutích.

To vše je dobré si připomínat při posuzování následujících událostí, které rozhodovaly o tom, zda ovládne Porsche Volkswagen nebo Volkswagen Porsche.

 

Cesta vzhůru
Wendelin Wiedeking se stal výkonným šéfem Porsche v roce 1993 v době, kdy byla situace automobilky po řadě chybných rozhodnutí předchozích šéfů kritická. Proměnil automobilku v jednu z nejefektivnějších a nejziskovějších vůbec.

Zrušil výrobu neziskových modelů, takže zbyla jen klíčová modelová řada 911. Postupně pak rozšiřoval výrobní program o zcela nové modely. Byl v tom velmi úspěšný, protože se mu dařilo s každým novým modelem rozšířit i objem výroby a především zisk.

V říjnu 2005 se Wiedeking s Wolfgangem Porschem rozhodli investovat do koupě 18,5 % akcií koncernu Volkswagen Group. V červnu 2006 svůj podíl Porsche zvětšilo na 25,1 %, což mu umožnilo blokovat rozhodnutí představenstva. V březnu 2007 už podíl Porsche AG ve Volkswagenu dosáhl 30,9 %, což podle německých zákonů znamenalo převzetí kontroly nad společností. Porsche AG to přišlo na 5,8 miliard eur. Pro rodiny Porsche a Piech, ale i menší akcionáře to ovšem ve skutečnosti znamenalo zisk, protože díky dividendám od Volkswagenu mohlo Porsche vykázat zisk ve výši 6,3 miliardy eur.

Jenže Volkswagen je současně chráněn tzv. zákonem VW, který vládě spolkové země Dolní Sasko, které patří 20,1 % akcií, zaručuje právo blokovat jakékoliv rozhodnutí představenstva, a tím v podstatě znemožnit kontrolu na koncernem jakémukoliv většinovému vlastníkovi. Tento zákon je sice objektem kritiky Evropské komise, ale jeho platnost dosud nebyla zrušena. Jeho zrušení požadovalo i vedení Porsche. V září 2008 Porsche AG se 35,8 % získalo většinu hlasovacích práv.

 

Cesta dolů
V té době se proti převzetí Volkswagenu Porschem postavily odbory a současně narůstalo napětí mezi Wolfgangem Porschem a Ferdinandem Piechem. Piech si ale za objekt své kritiky vybral Wiedekinga.

Wiedekingovi Piech nemohl odpustit, že v roce 2006 nejenže odmítl jeho nabídku, aby ve vedení Volkswagen Group vystřídal Bernda Pischetsriedera, ale naopak využil svých akcií aby Pischetsriedera podpořil. Piech se nicméně s pomocí odborů Pischetsriedera nakonec zbavil.

Wiedeking navíc opakovaně kritizoval modelovou politiku VW Group (tedy Piechovu modelovou politiku), především model Phaeton a vše, co se dělo u značek Bugatti a Seat. Wiedeking přitom měl plnou podporu Wolfganga Porscheho a tedy celého rodinného klanu Porsche.

V červnu 2007 byl vytvořen nový holding Porsche Automobil Holding SE, jehož součástí se stala i společnost Porsche AG. V říjnu 2008 vedení Porsche SE ohlásilo úmysl získat během roku 2009 75 % akcií VW Group a v lednu 2009 jeho podíl vzrostl na 50,8 %.

Dramatický pokles prodeje nových aut v roce 2008, především na klíčovém trhu pro Porsche v USA, ale firmu nečekaně dostal do potíží, takže v lednu 2009 poprvé v historii vykázala dluh ve výši 9 miliard eur.

Přesto si v březnu Porsche SE poprvé požádalo o bankovní úvěr na nákup dalších akcií Volkswagenu. Do července 2009 dluh Porsche SE narostl na 10 miliard eur. Vedení Deutsche Bank začalo na akcionáře Porsche AG tlačit, aby tento dluh co nejdříve uhradili. Dozorčí rada proto rozhodla navýšit základní jmění o 5 miliard eur a schválila přijmout rozsáhlou investici z Kataru, aby se završilo převzetí Volkswagenu Porschem. Proti tomu se postavil Ferdinand Piech a inicioval nabídku odkoupení Porsche SE Volkswagenem.

Na nekonečném nočním jednání 23. července se Wolfgang Porsche s Ferdinandem Piechem dohodli přijmout nabídku Volkswagenu. Aby k tomu mohlo dojít, museli se zbavit Wiedekinga. Ten jejich nabídku odstupného ve výši 50 milionů eur přijal a rezignoval na svou funkci. Původně se předpokládalo, že by měl Wiedekingovo místo zaujmout dosavadní finanční šéf Holger Haerter, ale ten rezignoval spolu s Wiedekingem (Haerter za to dostane 12,5 milionu eur). Novým výkonným šéfem Porsche byl jmenován dosavadní šéf výroby Michael Macht, pokládaný za Wiedekingova muže.

Majitelé Porsche SE současně uvedli, že jako základ pro připravované spojení s Volkswagen Group zvýší základní majetek společnosti o 5 miliard eur.

 

Rodina Porsche-Piech
Ferdinand Porsche (1875-1951) - Aloisia Johanna Kaes
- Louise Porsche (1904-1999) - Anton Piech
-- Ernst Piech (1929) - prodal své akcie
-- Louise Daxer-Piech (1932-2006)
-- Ferdinand Karl Piech (1937) - člen představenstva Porsche AG, předseda dozorčí rady Volkswagen Group
--- Ferdinand Piech jr. - investor, člen představenstva Porsche AG
-- Hans-Michael Piech (1942) - právník, člen představenstva Porsche AG, předseda dozorčí rady Porsche AG
- Ferdinand Anton Ernst "Ferry" Porsche (1909-1998) - Dorothea Reitz
-- Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche (1935) - designér, čestný předseda představenstva Porsche AG bez hlasovacích práv
--- Ferdinand Oliver Porsche (1961) - právník, člen představenstva Porsche AG
-- Gerhard Porsche (1938)
-- Hans-Peter Porsche (1940) - inženýr, člen představenstva Porsche AG
-- Wolfgang Porsche (1944) - obchodník, předseda představenstva Porsche AG
Pozn.: ze třetí generace jsou uvedeni jen potomci aktivní ve firmě

 

Rozšiřování modelové nabídka Porsche pod vedením W. Wiedekinga
1993 911/Carrera 928
1996 911/Carrera Boxster
2003 911/Carrera Boxster Cayenne Carrera GT
2005 911/Carrera Boxster Cayenne Carrera GT Cayman
2009 911/Carrera Boxster Cayenne Cayman Panamera

  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře
  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře
  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře
  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře
  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře
  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře
  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře
  • Muž, který z milionářů udělal miliardáře