name | autoweek.cz

Eurokomisařka hlásí konec vznětových motorů

Eurokomisařka hlásí konec vznětových motorů

28.05.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Eurokomisařka pro průmysl Elżbieta Bieńkowska tvrdí, že diesel je mrtvá technologie. Evropa se podle ní musí vydat cestou, kterou ukázala Tesla Motors, tedy směrem k čistě elektricky poháněným autům. Proto EU finančně podpoří evropskou výrobu akumulátorů pro elektromobily.

Elżbieta Bieńkowska vystudovala orientální filologii. Po studiu vstoupila do politiky. Přestože nikdy neuspěla ve volbách, stala se postupně vedoucí obchodního sektoru úřadu Slezského vojvodství, šéfkou sekretariátu programu Evropské unie Phare INRED, v první vládě Donalda Tuska se stala ministryní regionálního rozvoje a posléze ministryní pro infrastrukturu a rozvoj. Tuto funkci opustila poté, co byla jako zástupkyně koalice Evropských lidových stran (jako členka Občanské platformy Donalda Tuska) jmenována členkou Evropské komise pod vedením Jeana-Clauda  Junckera.
 
V rozhovoru pro agenturu Bloomberg eurokomisařka pro vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky prohlásila, že by zákazníci v Evropě měli nasměrovat automobilový sektor směrem, který určila společnost Tesla, tedy k elektromobilitě.
 
„Auta s diesely končí. Myslím, že během pár let zcela zmizí. Je to technologie minulosti. Lidé už pochopili, že nelze mít zcela čistá auta se vznětovými motory bez NOx,“ tvrdí polská eurokomisařka.
 
Průlomovým okamžikem v jejím myšlení se stala aféra Volkswagenu s podváděním při měření emisí NOx v USA v roce 2015. To podle Bieńkowské zásadně ovlivnilo náladu ve společnosti a pohled občanů na emise a čistá auta. Podle jejího názoru tento skandál pomůže nasměrovat EU k technické revoluci v silniční dopravě. Evropa musí udržet své vedoucí postavení na světovém trhu s osobními auty tváří v tvář konkurenci přicházející z USA od automobilky Tesla (produkce Tesla Motors představuje 1,25 % celkové produkce automobilů v USA - pozn. autoweek.cz) a z Číny.
 
Bieńkowska uvedla, že arogance automobilek ve spojení s jejich tradičně úzkými vazbami na národní vlády způsobila, že návrh zákona byl původně upraven tak, jako by průmyslové přečiny byly bezvýznamné. Postupně se ale podle ní tyto postoje se změnily. K optimismu ji vede skutečnost, že Evropská komise zabezpečila finanční podporu pro výrobu akumulátorů v Evropě pro společnosti BMW AG, Daimler AG, BASF SE a Vattenfall AB

Diesely díky podpoře EU
Problémem je, že asi polovina vozidel v Evropě jezdí na naftu. Starší vznětové motory sice mohou působit v centrech měst větší znečištění ovzduší, ale současně díky vyšší účinnosti mají mnohem menší dopad na globální oteplování díky nižším emisím CO2. Právě na boj s globálním oteplováním se EU dosud zaměřovala, a proto nepřímo nutila automobilky používat víc vznětové motory u osobních aut. Dnes proto má několik států EU v čele s Německem problém splnit limity škodlivých látek v ovzduší měst kvůli emisím NOx ze vznětových motorů (problém s prachovými částicemi nelze jednoznačně svádět na vznětové motory). Striktní požadavky EU na emise CO2, provázené hrozbou vysokých finančních sankcí při jejich nedodržení v průměru všech prodaných aut, vedou automobilky k tomu, aby se zaměřily na elektromobilitu.
 
Jak vznětové motory svými emisemi znečišťují ovzduší?
Po stránce emisí CO2, které jsou v přímé úměře se spotřebou pohonných hmot, jsou na tom vznětové motory nejlépe. Je to dáno principem motoru, který má vyšší tepelnou účinnost než zážehový motor. Přitom zde je stále prostor pro další zlepšování. Současný odklon zákazníků od vznětových k zážehovým motorům má logický důsledek v růstu emisí CO2 u nových aut prodávaných v Evropě. Pokud by se metodika měření v reálném provozu RDE, zatím užívaná jen pro emise NOx, použila také u emisí CO2, pak by to ještě mnohem víc zvýhodnilo auta se vznětovými motory proti zážehovým.
 
Emise pevných částic se u turbodieselů zavedením vysoce účinných filtrů podařilo prakticky zcela eliminovat - DPF zachytávají více než 95 % pevných částic. Analýza částic z prostoru Neckartor ve Stuttgartu, což je místo s největším znečištěním ovzduší v celém Německu, ukazuje, že pouze 2 % ze zde zachycených částic pochází ze vznětových motorů. Mnohem víc jich je od pneumatik a brzd, takže je produkuje i provoz elektromobilů.
 
Emise CO/HC se po zavedení oxidačních katalyzátorů podařilo prakticky zcela eliminovat.
 
Jediným problémem pro vznětové motory jsou emise NOx. Splnit stávající emisní limity lze jen s použitím selektivní katalytické redukce SCR s přidáváním směsi AdBlue. Klíčovým faktorem přitom je inteligentní spolupráce motoru a systému dodatečného zpracování výfukových plynů. Nejnovější technický vývoj ukazuje, že by během krátké doby mohly být emise NOx u vznětových motorů sníženy na zlomek hodnoty požadované budoucími emisními limity bez potřeby nadměrných dodatečných nákladů ani použití speciálních nových technologií.
 
Použití nejmodernějších technologií pro splnění emisních limitů umožňuje vznětovým motorům udržet jejich jednoznačnou výhodu z hlediska emisí CO2 při stále ještě rozumných nákladech. Jak už bylo mnohokrát konstatováno - z hlediska znečišťování ovzduší dopravou diesel není problémem ale součástí řešení tohoto problému - pokud ho obdivovatelé Tesly nezakáží!