evropský trh segment po segmentu (aktualizováno) | Aktuality | autoweek.cz

Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)

Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)

12.09.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Detailní statistiky prodeje osobních aut v Evropě za první pololetí 2011 podle magazínu Automotive News Europe k nimž Luca Ciferi připojil analýzy vývoje jednotlivých tržních segmentů.

Být velký se vyplácí, neboť prodej SUV a exkluzivních vozů v prvním pololetí vzrostl. Programy na podporu prodeje na hlavních evropských trzích dávno skončily, ale dědictví šrotovného podle JATO Dynamics i v prvním letošním polotetí ukusovalo z prodeje miniautomobilů, subkompaktů a kompaktů. Automobily z těchto tří klíčových segmentů měly největší prospěch ze šrotovného. To mnoha lidem umožnilo zbavit se v letech 2009 a 2010 svých starých aut. Automobily ze segmentů velkých a exkluzivních automobilů a SUV, kterým se lidé v období šílenství kolem pobídek vyhýbali, se odrazily ode dna. Mezi nejprodávanější modely se řadí Dacia Duster SUV i Audi A7.

Proměna segmentů v prvním pololetí -

- vítězové

elektrické automobily +930 %

malá SUV +81 %

velké exkluzivní vozy +62 %

- poražení

kupé -21 %

miniautomobily -19 %

exkluzivní kupé -12 %

 

Miniautomobily

Dominantní pozici v segmentu miniautomobilů si udržel Fiat. Jedničkou je Panda a dvojkou model 500. Všechny modely z první pětice se prodávají v nižším objemu než v loňském roce, což způsobilo že prodej v rámci segmentu v prvním pololetí klesl o 19 %.

1. Fiat Panda

109 410

2. Fiat 500

91 148

3. Renault Twingo

69 760

4. Peugeot 107

49 489

5. Citroen C1

45 792

Segment celkem

644 070

 

Malá auta

Ford Fiesta má pohodlný náskok před Volkswagenem Polo, ale celkový prodej vozů z největšího evropského segmentu se v porovnání s prvními šesti měsíci roku 2010 snížil o 9 %.

1. Ford Fiesta

207 865

2. Volkswagen Polo

196 781

3. Opel/Vauxhall Corsa

178 391

4. Renault Clio

167 939

5. Fiat Punto

132 228

Segment celkem

1 832 322

 

Kompaktní vozy

Volkswageb Golf byl v prvním pololetí nejprodávanějším evropským vozem a objemem prodeje 257 977 vozů tento hatchback překonal celkový prodej 15 z 25 segmentů monitorovaných magazínem ANE. Celkově zůstal objem prodeje na stejné úrovni jako vloni.

1. Volkswagen Golf

257 977

2. Ford Focus

165 222

3. Opel/Vauxhall Astra

164 617

4. Nissan Qashqai

117 792

5. Renault Mégane

108 125

Segment celkem

1 626 495

 

Střední třída

Volkswagen Passat se díky nárůstu prodeje o 30 % v prvním pololetí nachází na svém tradičním místě na špici segmentu střední třídy. Sledovat můžeme závod o třetí místo, na kterém by stárnoucí Ford Mondeo mohl být předstihnut novým Peugeotem 508.

1. Volkswagen Passat

126 598

2. Opel/Vauxhall Insignia

76 602

3. Ford Mondeo

46 929

4. Peugeot 508

40 244

5. Citroen C5

36 816

Segment celkem

440 626

 

Velké automobily

V první polovině roku segmentu velkých automobilů dominovala Škoda Superb. Prodejem 30 893 těchto vozů Škoda v tomto období předstihla všechny své konkurenty dohromady. Renault vstupuje do segmentu na třetí pozici s důrazným nástupem nového modelu Latitude.

1. Škoda Superb

30 892

2. Subaru Legacy/Outback

7 122

3. Renault Latitude

6 259

4. Citroen C6

554

5. Chrysler 300

405

Segment celkem

45 980

 

Kupé

Jeden z nejvíce konkurečních závodů v Evropě o pozici nejprodávanějšího kupé probíhá mezi Renaultem Mégane Coupé a Volkswagenem Scirocco. Peugeot RCZ se umístil na třetím místě. Francouzské automobilky mají tři modely v pětici nejprodávanějších modelů.

1. Renault Megane

18 534

2. Volkswagen Scirocco

15 205

3. Peugeot RCZ

9 555

4. Opel/Vauxhall Astra

4 462

5. Renault Laguna

2 924

Segment celkem

55 133

 

Roadstery

V čele segmentu stojí Peugeot 207CC, ale může se stát cokoli, neboť rozdíl mezi první a pátou pozicí je jen 3846 vozů. Renault se v rámci první pětice opět umístil na čtvrtém místě díky prudkému nárůstu prodeje nového Mégane Coupé-cabrio.

1. Peugeot 207CC

11 655

2. Smart ForTwo

9 230

3. Peugeot 308CC

8 965

4. Renault Mégane

8 454

5. Volkswagen Eos

7 809

Segment celkem

59 134

 

Malé minivany

Příchod nového Opelu/Vauxhall Meriva otřásl segmentem malých minivanů. Meriva v první polovině roku 2010 ztratila svou vedoucí pozici ve prospěch Citroenu C3 Picasso, ale na konci roku stála v čele a v prvním pololetí 2011 získala velký náskok. Také Hyundai ix20 je vyhledávaným automobilem.

1. Opel/Vauxhall Meriva

77 821

2. Citroen C3 Picasso

38 984

3. Renault Modus/Grand Modus

27 000

4. Hyundai ix20

25 853

5. Kia Venga

24 845

Segment celkem

260 007

 

Střední minivany

Nový C-Max posunul Ford na druhou pozici v segmentu. Ačkoli prodej modelu C-Max se od prvního pololetí 2010 zdvojnásobil, tento střední minivan má před sebou ještě dlouhou cestu aby dohnal Renault Scénic na první pozici.

1. Renault Scénic/Grand Scénic

84 507

2. Ford C-Max/Grand C-Max

68 102

3. Volkswagen Touran

65 854

4. Citroen C4 Picasso

61 045

5. Opel/Vauxhall Zafira

40 874

Segment celkem

390 007

 

Velké minivany

Na vrcholu segmentu velkých minivanů se udržel Peugeot 5008 i přesto, že byl jediným modelem v nejprodávanější pětici, jenž v prvním pololetí zaznamenal pokles prodeje. Těsný souboj o druhé místo svádí Ford S-Max a nový VW Sharan.

1. Peugeot 5008

39 371

2. Ford S-Max

26 154

3. Volkswagen Sharan

24 329

4. Mercedes Vito/Viano

15 613

5. Ford Galaxy

14 349

Segment celkem

152 236

 

Vany odvozené z LUV

Volkswagen Caddy se prodral na špičku díky 28 692 prodaným vozům a ve srovnání s prvním pololetím roku 2010 zaznamenal nárůst 31 %. Tomuto úseku trhu, jenž po šesti měsících poklesl o 10 %, dlouhá léta dominují Citroen Berlingo a Renault Kangoo.

1. Volkswagen Caddy

28 692

2. Citroen Berlingo

25 410

3. Renault Kangoo

19 875

4. Peugeot Partner/Ranch

19 444

5. Fiat Fiorino/Qubo

11 434

Segment celkem

125 739

 

Malá SUV

Dacia Duster si udržuje dominantní postavení v segmentu malých SUV. Nízkonákladový model z rumunské pobočky Renaultu zakončil rok 2010 na první pozici třebaže na trh přišel teprve v dubnu. Jeho náskok se po ročním prodeji zvýšil, a to přesto, že působí v segmentu, v němž všichni konkurenti zaznamenávají ztráty.

1. Dacia Duster

76 204

2. Suzuki SX4

19 080

3. Fiat Sedici

8 862

4. Suzuki Jimny

7 402

5. Toyota Urban Cruiser

3 968

Segment celkem

122 530

 

Střední SUV

Nejprodávanějším středně velkým SUV v Evropě je Volkswagen Tiguan. O druhé místo v tomto segmentu zápasí tři modely. Hyundai ix35 má malý náskok před Fordem Kuga, zatímco nová Kia Sportage má rovněž dobrou šanci dokončit rok mezi nejlepší trojkou.

1. Volkswagen Tiguan

62 710

2. Hyundai ix35

39 934

3. Ford Kuga

38 751

4. Kia Sportage

32 682

5. Mitsubishi ASX

26 730

Segment cekem

325 067

 

Velká SUV

Na první příčce segmentu velkých SUV zakončil první pololetí Volkswagen Touareg díky 90% meziročnímu nárůstu prodeje. Druhá generace Touaregu měla premiéru začátkem minulého roku. Nový Nissan Pathfinder měl v prvním pololetí dobré výsledky a mohl by rok ukončit na čtvrtém místě.

1.Volkswagen Touareg

11 762

2. Hynudai Santa Fe

6 520

3. Toyota Land Cruiser

5 994

4. Mitsubishi Pajero/Montero/Shogun

3 802

5. Nissan Pathfinder

2 277

Segment celkem

36 617

 

Exkluzivní mini

Nejmenší model značky Audi vstoupil do segmentu na první pozici. Audi A1 debutoval koncem roku 2010, takže se nezapojil do loňské soutěže. Stoupající Lancia Ypsilon by mohla předstihnout klesající Mercedes třídy A na třetí příčce.

1. Audi A1

54 712

2. Mini hatchback/Clubman

46 598

3. Mercedes třídy A

28 970

4. Lancia Ypsilon

28 488

5. Alfa Romeo Mito

24 657

Segment celkem

196 271

 

Exkluzivní malé

Navzdory poklesu prodeje o 26 % Audi A3 v prvním pololetí v rámci segmentu nadále překonávalo BMW řady 1. Nejzajímavější souboj v tomto úseku trhu probíhá o třetí místo mezi Alfou Romeou Giuliettou a Mercedesem třídy B.

1. Audi A3

69 136

2. BMW řady 1

57 290

3. Alfa Romeo Giulietta

46 232

4. Mercedes třídy B

45 138

5. Mini Countryman

25 522

Segment celkem

264 262

 

Exkluzivní nižší

O vedení v tomto segmentu vedou těsný souboj Audi A4 a Mercedes třídy C. Příchod upravené třídy C a 12% pokles prodeje modelu A4 v první polovině roku znamená, že Mercedes za svým soupeřem v prvním pololetí zaostává jen o 2415 prodaných vozů.

1. Audi A4

85 139

2. Mercedes třídy C

82 724

3. BMW řady 3

71 154

4. Volvo V50

22 785

5. Saab 9-3

7 473

Segment celkem

290 653

 

Exkluzivní střední

Příchod nové generace BMW řady 5 proměnil vyrovnaný závod v prodejní smršť. Prodej řady 5 se v prvním pololetí zvýšil o 74 %, zatímco prodej jeho hlavního soupeře, Mercedesu třídy E, za první pololetí klesl o 10 %.

1. BMW řady 5

77 480

2. Mercedes třídy E

50 766

3. Audi A6

38 225

4. Volvo V70

24 796

5. Volvo V60

22 668

Segment celkem

271 964

Velké exkluzivní

Nástup Audi A7 otřásl segmentem, v němž zpravidla svádějí těsný souboj modely BMW řady 7, Mercedes třídy S a Audi A8. Nyní by tyto tři vozy měly bojovat o druhé místo, neboť náskok A7 je příliš velký.

1. Audi A7

10 419

2. Mercedes třídy S

5 878

3. Audi A8/S8

5 379

4. BMW řady 7

5 039

5. Porsche Panamera

3 002

Segment celkem

34 047

 

Exkluzivní kupé

Zápas o pozici nejprodávanějšího exkluzivního kupé v Evropě je těsný. Audi A5 má malý náskok před kupé Mercedes třídy E a kupé BMW řady 3. Prodej všech tří modelů v první polovině roku poklesl a nejstrmější propad, o 18 %, zaznamenal model třídy E.

1. Audi A5/S5

10 359

2. Mercedes třídy E

9 711

3. BMW řady 3

9 558

4. BMW řady 1

7 381

5. Audi TT Roadster

7 317

Segment celkem

57 989

 

Exkluzivní roadstery

Mini Cabriolet si v první polovině roku udržel první pozici v segmentu zásluhou 11% nárůstu prodeje. Tvrdá konkurence jej čeká od kabrioletu Mercedesu třídy E, jehož prodej v první polovině roku 2011 vzrostl téměř o 40 %.

1. Mini Cabriolet

13 392

2. Mercedes třídy E

9 369

3. BMW řady 1

8 603

4. Audi A5

8 274

5. Mercedes SLK

7 988

Segment celkem

83 989

 

Exkluzivní střední SUV

Na první příčce segmentu se drží BMW X1 navzdory nástupu Q5 od konkurenčního Audi. Oba modely v prvním pololetí zvýšily prodej. Volvo XC60 na třetí příčce by mohla předstihnou nová generace BMW X3.

1. BMW X1

41 212

2. AUdi Q5

35 625

3. Volvo XC60

28 371

4. BMW X3

27 231

5. Mercedes GLK

16 808

Segment celkem

165 132

 

Exkluzivní velká SUV

Prodej vozů v tomto segmentu vzrostl o 4 % zásluhou nárůstu prodeje nejprodávanějšího modelu v tomto segmentu BMW X5, stejně tak jako čtvrtého Porsche Cayenne a pátého Audi Q7. Range Rover Sport zaznamenal v prvním pololetí 7% pokles.

1. BMW X5

13 404

2. Mercedes třídy M

9 955

3. Land Rover Range Rover Sport

9 878

4. Porsche Cayenne

8 797

5. Audi Q7

7 529

Segment celkem

85 297

 

Exotické automobily

Audi R8 vede s nejmenším náskokem ze všech modelů na prvních příčkách. V segmentu exotických automobilů překonalo nové Ferrari 458 jen o pouhých 12 vozů. Ferrari California mezitím kleslo na pozici čtvrtého nejprodávanějšího vozu z kategorie nejdražších automobilů, neboť jeho prodej v prvním pololetí klesl o 37 %.

1. Audi R8

845

2. Ferrari 458

833

3. Bentley Continental GT

686

4. Ferrari California

607

5. Aston Martin Vantage

502

Segment celkem

5 411

Elektromobily

V čele prodeje elektrických vozů v Evropě stojí Mitsubishi i-MiEV. Vzhledem k tomu, že druhý v pořadí, Peugeot iOn a třetí Citroen C-Zero jsou z modelu i-MiEV odvozeny, Mitsubishi si po technické stránce v první polovině roku připsal 70 % prodeje v tomto segmentu.

1. Mitsubishi i.MiEV

1 750

2. Peugeot i0n

961

3. Citroen C-Zero

957

4. Nissan Leaf

580

5. Smart ForTwo Electric

474

Segment celkem

5 222

 

  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
  • Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)