name | autoweek.cz

Evropská krize se prohlubuje

Evropská krize se prohlubuje

17.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Během září dosáhl prodej nových aut v Evropě nejnižší hodnoty za dva roky. Dopady finanční krize už zasáhly i donedávna odolávající Německo. Důsledkem je omezování výroby, které postihuje nejen západní Evropu, ale i levněji vyrábějící továrny na východě.

 

Září bylo už 12. měsícem v řadě znamenajícím meziroční pokles prodeje, tentokrát dokonce s největším propadem zaznamenaným od roku 2010. Za devět měsíců se v Evropě prodalo o 7,6 % aut méně než před rokem.

Nejvýznamnější změnou posledních týdnů je skutečnost, že se propad prodeje začal naplno projevovat i v Německu. V září se v Německu prodalo nejméně aut během jednoho měsíce měsíc za posledního dva a půl roku.

Nejvíce klesající zájem o nová auta dopadá na francouzské výrobce PSA Peugeot Citroen s Renaultem a na Fiat, protože i nadále je pokles prodeje největší v zemích, které jsou pro jejich výsledky klíčové. V září byl nejvíce postižen dosud relativně odolávající Renault poklesem prodeje o 29,5 %, zatímco churavějící Fiat ztratil dalších 18,5 %. Krize ze stejných důvodů těžce dopadá i na Ford (-14,9 %) a problémy má i GM (-16,2 %), protože k potížím Opelu s Vauxhallem (-15,6 %) se přidal propad prodeje Chevroletu o 20,2 %. Dvojka evropského trhu francouzský PSA na tom relativně lépe s meziročním poklesem "jen" o 8,1 %.

Pokles německého trhu způsobil, že už i Volkswagen v září vykázal pokles prodeje v porovnání s loňským rokem. Koncern Volkswagen v září prodal o 8,0 % aut méně a značka Volkswagen dokonce o 13,8 %, protože koncernovou bilanci vylepšuje rostoucí prodej vozů Audi o 1,4 %. Volkswagen už na tento vývoj zareagoval omezením objednávek u subdodavatelů s plánem snížit výrobu o 10 %. Postavení Volkswagenu se nicméně i v září zlepšilo, protože kvůli problémům konkurence opět vzrostl jeho tržní podíl.

Bilanci Volkswagenu vylepšuje rostoucí zájem o koncernové vozy ve východní Evropě. Díky tomu může bratislavský závod pracovat na plný výkon, zatímco nedaleká továrna v Trnavě omezuje výrobu vzhledem k poklesu prodeje koncernu PSA od začátku roku o 13,0 %. Od počátku roku se Volkswagen drží dobře s poklesem jen o 1,2 %, přičemž Audi vykazuje růst o 4,8 % a značka Škoda o 0,1 %. V souvislosti s tím stojí za připomenutí, že Volkswagen v uplynulých deseti letech snížil počet zaměstnanců o 16 500 a uzavřel pět výrobních závodů. Výsledkem toho je, že nyní prakticky všude vyrábí na samé hranici výrobní kapacity, zatímco PSA, Fiat a Opel se pohybují mezi 66-75 %, takže nemohou dosáhnout ziskovosti.

Posílení prodeje v září o 10,5 % hlásí značka BMW jakožto vedoucí exkluzivní značka evropského trhu, zatímco jeho rival Mercedes-Benz zaznamenal pokles prodeje o 6,4 %, takže se za devět měsíců dostal do ztráty 2,1 %.

V kontrastu s evropskými automobilkami i nadále posilují své postavení korejské značky Hyundai (v září +3,9 % a za devět měsíců +9,3 %) a Kia (v září +3,4 % a za devět měsíců +20,0 %). Těm se nyní vracejí investice do budování továren v České republice a na Slovensku a navíc nyní těží z velkých investic do vývoje nových modelů. Podobně jako u Volkswagenu i jejich továrny v Nošovicích a Žilině pracují na hranici plánované kapacity.

Klesající prodej přitom tvrdě dopadá na výrobu aut nejen v západní Evropě, ale i na východě. Suzuki muselo snížit produkci v maďarské Ostřihomi, kde vyrábí i pro Opel a Fiat. Stejně tak v Polsku se snižuje výroba v továrnách Fiatu a Opelu vzhledem k jejich celoročnímu poklesu prodeje o 16,8 % resp. 15,2 %.

Automotive News udělalo zajímavé srovnání, podle něhož celkový podíl VW Group, Mercedesu-Benz, Hyundaie a Kia vzrostl ze 30 % v roce 2010 na současných 35,5 %, zatímco společný podíl Renaultu, PSA, Fiatu a Opelu poklesl ze 38,6 % na 33,3 %.

Pokračující recese v 17 zemích eurozóny vede analytiky agentury Bloomberg k odhadu, že stávající trend klesajícího prodeje nových aut bude pokračovat nejméně dalších 12 měsíců. Snižuje se totiž koupěschopnost obyvatel a současně firemní zákazníci nemají dostatek prostředků na nové investice. K tomu se očekává růst průměrné míry nezaměstnanosti v eurozóně ze současných 11,3 % na 11,6 %.

Šéf Fiatu a současný president evropské asociace automobilek ACEA Sergio Marchionne předpovídá, že by se propad prodeje měl zastavit během příštího roku, nicméně hospodářské výsledky automobilek budou záviset na vývoji cen.