name | autoweek.cz

Evropské ztráty

Evropské ztráty

03.11.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předběžné údaje o říjnovém prodeji nových osobních aut v Evropě ukazují, že na nejdůležitějších trzích pokračuje dvojciferný pokles s hodnotami na úrovni nejhorších měsíců předchozích dvou let. Komentáře Automotive News dokládají, že to, spolu se snižováním cen, působí hlubokou krizi.

Během října prodej nových osobních aut v Německu, Francii, Španělsku a Itálii opět výrazně poklesl v porovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy v těchto zemích probíhaly podpůrné akce neboli šrotovné. V Německu, Itálii a Španělsku od ukončení tamních šrotovacích prémií i nadále pokračuje pokles prodeje.

Ve Španělsku, kde byl automobilový trh krizí nejvíce zasažen, šrotovné skončilo až počátkem července a současně byla zvýšena DPH, takže pokles zájmu o nová auta (v říjnu to bylo v meziročním srovnání o 26,9 %) je naprosto logický.

Ve Francii bude až do konce roku šrotovací prémie ve výši 500 eur. V porovnání s loňským rokem, kdy se vyplácelo šrotovné ve výši 1000 eur, zde během října prodej nových aut poklesl o 18,7 %, ale v porovnání za deset měsíců vykazuje Francie meziroční pokles jen o 1,4 % díky velmi úspěšným prvním čtyřem měsícům letošního roku.

V Německu byl v září přijímán meziroční pokles 18 % jako náznak zlepšení, protože byl dosud nejmenší. Jenže v říjnu opět vzrostl na 20 %, takže se v Německu od počátku roku prodalo o 26,8 % aut méně než vloni. Přitom v Německu šrotovné skončilo dříve než v jiných zemích - už na konci loňského září.

Největší meziroční pokles registrací nových vozů hlásí Itálie - o 28,82 %. Naopak v Belgii, kde šrotovné nebylo zavedeno, prodej během října vzrostl o 9,68 %.

Podle informační skupiny Promotor se jedná o největší prodejní krizi od roku 1993 a přelomu let 2008/2009. Francouzská průmyslová asociace CCFA předpovídá, že listopad a prosinec budou ještě horší, protože se letošní výsledky srovnávají s měsíci s největší podporou prodeje, kdy se kupující snažili maximálně využít 1000 euro nabízených při výměně starého vozu za nový.

Šéf oddělení výzkumu automobilového průmyslu francouzské společnosti Cetelem Flavien Neuvy k tomu říká: \"Po skončení šrotovacích prémií se francouzský ale i ostatní evropské trhy vracejí ke svým základům a ty nejsou dynamické. V současné době se autem jezdí méně a auta jsou stále spolehlivější, takže si je zákazníci ponechávají déle - v průměru 8,5 roku. Otázkou proto už není jak dopadne konec letošního roku, ale jak se bude vyvíjet rok 2011.\"

Pokles prodeje v Evropě ale působí automobilkám mnohem větší problémy, než se na první pohled zdá. Na menší zájem kupujících o nová auta po skončení nebo při neexistenci šrotovného totiž vesměs reagují zvýhodněnými cenovými nabídkami. Zatímco v předchozích letech ceny klesaly v průměru o 1 % ročně, za prvních osm měsíců letošního roku to bylo o 3 % (do hodnocení jsou zahrnuty i slevy a motivační akce).

Automobilky si navzájem stěžují na agresivní politiku slev a mimořádných nabídek konkurence a všechny tvrdí, že jsou přinuceny jen reagovat na situaci na trhu. Podle finančního šéfa Fordu Lewise Bootha mnozí prodejci konkurenčních značek na konci roku sami zaregistrovávají auta o něž není zájem a posléze je prodávají za cenu ojetých.

Podle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho je současné snižování cen na evropských trzích destruktivní, protože devalvuje zůstatkovou hodnotu aut. Marchionne tvrdí, že se to v takové míře neděje nikde jinde než v Evropě. \"Chtějí vyrovnat pokles zájmu o auta aby udrželi své továrny v provozu za každou cenu,\" tvrdí Marchionne.

Prodejní šéf Renaultu Jerome Stoll připouští, že jeho značka na to musí reagovat a snižuje ceny: \"Soutěž v Evropě je stále agresivnější a my musíme bojovat o náš podíl na trhu, protože získávání nových zákazníků by nás přišlo mnohem dráž než udržení těch stávajících.\"

Prodejní šéf Volkswagenu Christian Klinger ale tvrdí, že jeho společnost dokáže odolávat tlaku na ceny, protože uvádí na trh modely, o které je mezi kupujícími velký zájem: \"Jsme na tom dobře a nic nenaznačuje tomu, že by se to mělo změnit.\" Analytik Stuart Pearson ze společnosti Morgan Stanley tento dvojrychlostní cenový vývoj potvrzuje: \"Nové modely lépe odolávají tlaku konkurence a udržují si cenu i po ukončení šrotovného. Zákazníci budou platit za novinky, ale jsou ochotni vynaložit jen tolik, kolik za staré modely. Proto předpokládám, že Hyundai a Kia si ve střednědobém výhledu udrží své pozice.\" Právě obě korejské značky spolu s Fordem, Volkswagenem, Peugeotem a Citroenem jsou na tom dobře s ohledem na načasování uvádění důležitých modelů na trh v nejbližší době.

Pokles prodeje spolu se snižováním cen způsobil, že se v Evropě ve třetím čtvrtletí dostávají do červených čísel Ford, GM (Opel/Vauxhall a Chevrolet), Fiat a Toyota, ač vloni touto dobou vykazovaly zisk.

Podle Maxe Warburtona ze společnosti Bernstein zůstane evropský trh i nadále ztrátovým, protože během ekonomické krize zde došlo jen k minimálnímu snižování produkce: \"Kromě exkluzivních značek nikdo v Evropě prodejem aut nedosáhne operačního zisku.\"