name | autoweek.cz

Evropský luxus s elektrickým pohonem

Evropský luxus s elektrickým pohonem

24.04.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šanghajský autosalon se je nejsledovanější událostí v automobilovém průmyslu - nejen proto, že se jedná o nejvýznamnější autosalon po dlouhé době, ale i pro jeho zaměření na elektricky poháněná vozidla v kombinaci s postavením Číny jako nejvýznamnějšího trhu na světě.
Zahraničním výrobcům na úspěchu v Číně hodně záleží, a to zejména v letošním roce, kdy jsou trhy jinde po světě stále v útlumu. Stejně jako domácí, tak i zahraniční výrobci se v Šanghaji prezentují především vozy s elektrickým pohonem. Jenže přítomnost na čínském trhu a účast na autosalonu už dnes zde není zárukou úspěchu. Čínská konkurence udělala obrovský pokrok a v některých oblastech, jako jsou například komunikační a informační systémy nebo autonomní řízení, už se pozvolna dostává do čela vývoje. Zatímco čínské automobilky nabízejí elektrický pohon pro všechny - od miniaut přes střední třídu až po supersporty, mezi zahraničními značkami dominují luxusní elektromobily.
 
Mezi událostmi, které budily největší pozornost, patřilo představení produkční podoby kompaktního SUV EQB od Mercedesu-Benz, které se během roku 2021 začne prodávat postupně po celém světě. EQB, zamýšlený jako sedmimístný vůz dlouhý 469 cm, se ovšem brzy setká s rostoucí konkurencí ve světě crossoverů, proti nimž nebude bojovat nízkou cenou. EQB měl odstartovat snahu Mercedesu prosadit se na trhu elektromobilů mnohem víc, než současně uvedeným sedanem EQS, který se zařadí k tomu nejdražšímu, co bude mezi s elektrickým pohonem k mání. EQS se krátce před zahájením autosalonu představil světu nejprve virtuálně a v Šanghaji je poprvé k vidění i v realitě.
 
Nový reprezentant elektrického pohonu u BMW v podobě crossoveru iX šokuje „pročínským“ exteriérem v kombinaci s prostornou kabinou a minimalistickým interiérem. Je z velké části vyroben z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, takže je lehčí, což se projevuje na delším dojezdu, ovšem jak je tato na energii nesmírně náročná technologie šetrná k životnímu prostředí je otázkou. BMW iX používá nejnovější operační systém infotainmentu Operating System 8 a aktuální generaci elektrického pohonu BMW iDrive.
 
Audi se společně se dvěma místními partnery FAW a SAIC mocně rozbíhá, přičemž samozřejmě sází na elektromobilitu. V Čchang-čchunu budou od roku 2024  z montážní linky sjíždět nejnovější modely založené na technologické platformě PPE. Koncept Audi A6 e-tron ukazuje, jak by mohly vypadat: 496 cm dlouhý Sportback s akumulátorem 100 kWh slibuje dojezd přes 700 km. Zatím ještě kamufláží pokryté Audi concept Shanghai SUV od SAIC Audi je dlouhé 487 cm má samozřejmě také elektrický pohon. Bez kamufláže a s technickými detaily bude odhaleno ve druhé polovině letošního roku.
 
Zatímco Audi již pracuje s architekturou PPE, základní koncernová značka Volkswagen sází na platformu MEB. V Šanghaji ukazuje další z řady elektromobilů ID. Crossover ID.6 je zde hned ve dvou verzích - zatímco u společného podniku SAIC-VW se nazývá ID.6 X, u FVW je to ID.6 Crozz. S délkou 488 cm je o 30 cm delší než evropský model ID.4, což vytváří prostor pro třetí řadu sedadel. V Číně se bude ID.6 nabízen s pohonem zadních nebo všech kol. I když je oficiálně ID.6 oficiálně určen jen pro Čínu, jeho uvedení do Evropy údajně není zcela vyloučeno.
 
Maserati využilo autosalon v Šanghaji k předvedení SUV Levante s hybridním pohonem spojujícím 2,0 l zážehový motor se 48 V hybridním systémem pro dosažení maximálního výkonu 243 kW (330 k).
 
Elektrický pohon předvedly i japonské značky. Toyota konceptem crossoveru bZ4X, který byl vyvinut ve spolupráci se Subaru a jehož sériová verze má být v prodeji v polovině roku 2022, současně uvádí svou značku pro elektromobily bZ. Ta má v plánu už brzy nabízet rovnou 15 nových modelů. Model bZ4X používá novou platformu e-TNGA umožňující i použití pohonu všech kol.
 
S konceptem SUV e:prototype přichází Honda. Design je údajně hodně blízký sériovému vozu jako jsme to viděli u minivozu Honda e.
 
Šanghajský autosalon je také místem, kde jsme poprvé mohli vidět produkční verzi vozu Cadillac Lyriq, která, jak se zdá, při přechodu od loni předvedeného konceptu k podobě připravené pro sériovou výrobu ztratila jen velmi málo. Bude používat hnací ústrojí Ultium od GM s jediným trakčním elektromotorem o výkonu 250 kW (340 k) a se 100 kWh akumulátorem. Proti evropským prémiovým crossoverům by elektrický „Caddy“ neměl být zdaleka tak drahý.