name | autoweek.cz

Evropský trh - klid před bouří

Evropský trh - klid před bouří

19.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej nových osobních aut v zemích EU během března vzrostl o 10,8 %. Znamená to největší meziroční nárůst za mnoho let. Navzdory tomu analytici i nejvyšší představitelé automobilek varují, že v Evropě tiká časovaná bomba.

První čtvrtletí na evropských trzích skončilo meziročním nárůstem o 9,2 %. Na druhou stranu nelze zapomínat, že se srovnává s jedním z nejhorších výsledků historie. Bilance prvního letošního čtvrtletí je totiž stále o 9,8 % horší než za stejné období roku 2008. Zvýšení prodeje v EU dopomohl nárůst na čtyřech hlavních trzích s výjimkou Německa. Přispělo k tomu pokračování šrotovného na těchto trzích. Příznivý byl i jeden pracovní den navíc proti loňskému roku. Velký růst vykazuje Velká Británie - o 26,6 %, v Itálii to bylo o 19,6 % a ve Francii o 17,9 %.

K zemím s největším růstem prodeje osobních aut se řadí i Česká republika (+40,6 %), nicméně dobře víme, že meziroční srovnání našeho trhu je stále ještě ve velké míře ovlivněno daňovými změnami, které vstoupily v platnost vloni v dubnu.

K pesimismu vede pohled na vývoj v Německu. Na největším evropském trhu v září skončila státní podpora prodeje ve formě šrotovací prémie. V březnu se v Německu prodalo o 26,6 % aut méně než před rokem. Německo je na konci čtvrtletí i nadále evropskou jedničkou, nicméně jeho náskok před Itálií je už jen minimální.

 

Seat netěží z posilování domácího trhu

Velkým tahounem evropského růstu je především Španělsko. Nárůst o 63 % na tomto trhu je ale potřeba brát s rezervou vzhledem k tomu, že v této zemi se prodej nových aut vloni na jaře prakticky zastavil a loňská čísla byla kriticky malá. Nepříjemná pro koncern Volkswagen je skutečnost, že z tohoto dramatického růstu prodeje domácí výrobce Seat těží poměrně málo - růstem jen o 8 %.

Naopak velkým vítězem prvního čtvrtletí je rumunský výrobce levných aut Dacia, patřící Renaultu. Ta vykázala nárůst prodeje o 61 % především díky velkému zájmu o nový hatchback Sandero. A to mají Rumuni v kapse připraven další trumf v podobě extrémně levného SUV Duster.

Oba francouzské koncerny těží zejména z pokračujícího růstu francouzského trhu živeného pokračující vládní podporou prodeje.

Své postavení v březnu posílily obě korejské značky Hyundai a Kia, zatímco velké ztráty podle očekávání vykazuje Toyota (o 13,6 %). Jenže klesl prodej také dalších japonských automobilek, a to dokonce o 16 % u Hondy a dokonce 19 % u Suzuki. Pouze Nissan zaznamenal mezi japonskými značkami nárůst prodeje, a to dokonce o plných 42 %, i když to je do značné míry i obraz toho, že jeho loňský propad byl větší než u jiných.

 

Ford evropskou jedničkou

Prodej vozů značky Ford v březnu vzrostl meziročně o 16,1 % díky tomu, že tato značka dokáže hodně těžit z akcí podporujících prodej v některých zemích. Pokračující růst prodeje vozů značky Ford především na jeho nejím nejvýznamnějším trhu ve Velké Británii znamenal, že v březnové bilanci předstihla dlouhodobě kralující Volkswagen. Navíc Ford dosáhl největšího podílu na trhu od srpna 1998 a rekordní měsíční prodej dosáhl model Fiesta.

\"Vlády významnou měrou v loňském roce pomohly automobilovému průmyslu překonávat krizi, jenže krize stále není za námi. Ford vykázal velmi dobré prodejní výsledky během března i celého prvního čtvrtletí, nicméně většina \"šrotovacích\" prémií nyní končí, takže v následujících měsících nastanou velké změny,\" varuje vicepresident Ford of Europe Wolfgang Schneider. Podle Schneidera by proto vlády měly v následujících měsících přikročit namísto šrotovného k podpoře trhu formou snižování DPH nebo jiných daní. \"Daňové úlevy pro malá užitková auta by znamenaly významnou pomoc nejen pro malé podnikatele ale i hospodářství jako celek a samozřejmě by pomohly i automobilovému průmyslu,\" tvrdí šéf prodeje Ford of Europe Roelant de Waard.

 

Itálie varuje

Postupný konec šrotovného na nejdůležitějších evropských trzích je neodvratný a postupně začne měnit evropskou bilanci. Roelant de Waard odhaduje, že celoroční prodej nových aut v Evropě poklesne z loňských 15,85 milionu někam mezi 13,5 až 14,5 milionu aut. Všeobecně se předpovídá tvrdý dopad vývoje na masové producenty, zatímco výrobci exkluzivních aut očekávají pozvolné zlepšování situace.

Dramatický obrat se už v dubnu očekává především v Itálii. Vzhledem k ukončení šrotovného odhaduje asociace dovozců aut UNRAE pokles prodeje nejméně o 20 %, což naznačuje pokles objednávek o 30 %. Šéf značky Fiat Lorenzo Sistino pokles prodeje odhaduje v rozmezí 10 až 20 %. Šrotovné v Itálii, podporující prodej aut s nízkými emisemi, sice skončilo 31. prosince 2009, nicméně auta vyhovující všem kritériím bylo možné registrovat až do konce března.