name | autoweek.cz

Evropský trh v poklesu

Evropský trh v poklesu

20.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Registrace nových osobních aut v Evropě z první čtvrtletí poklesly o 2,3 % proti stejnému období loňského roku, kdy na důležitých trzích, kromě Německa, prodeji pomáhaly státní podpory. Pokles ale zdaleka nepostihuje všechny značky.

Vzpamatování se německého trhu po loňském dramatickém propadu, následujícím po skončení \"šrotovného\" pomáhá především Volkswagenu (se čtvrtletním nárůstem o 5,6 %) a Opelu (+13,8 %, jenže propad prodeje značky Opel byl v posledních dvou letech velmi dramatický) v posilování postavení. Nadprůměrné zvýšení objemu prodeje v rámci koncernu Volkswagen opět dosáhla značka Škoda (+8,3 %). Zlepšené výsledky vykazují také exkluzivní značky BMW (+11,5 %), Audi (+7,7 %) a v mnohem menší míře i Mercedes-Benz (+3,8 %, ale v březnu to bylo -0,8 %).

Po měsících bojů s poklesem objemu prodeje se úsměv vrací do tváří zástupců Mitsubishi (+32,8 %) a Nissanu (+20,5 %).

Naopak velmi dramatický pokles zájmu zákazníků postihuje Fiat (-25,7 %), Ford (-13,5 %, v březnu dokonce o 16 %) a v menší míře i všechny tři francouzské značky. Zastavit už déle trvající pokles objemu prodeje se nedaří Hondě (-12,1 %) a zejména Mazdě (-20,3 %). Zástupci zmíněných značek obvykle dávají pokles do souvislosti s ukončením šrotovného na důležitých trzích. Jenže jiné značky, které na šrotovném rovněž vydělávaly na tom tak špatně nejsou (mj. i Škoda). Problémem Fiatu je mnohem více skutečnost, že už několik let neuvedl na trh žádný nový model. Šéf Fiatu Sergio Marchionne, který se v poslední době věnoval mnohem více Chrysleru, už dal najevo, že nyní svou pozornost zaměří právě na Fiat, jehož podíl na trhu už poklesl na 6,7 %, zatímco ještě před rokem byl 7,9 %.

V případě Fordu by se situace měla velmi brzy změnit, protože v nejbližších týdnech bude zahájen prodej nové generace nejdůležitějšího modelu pro evropský trh Focus. Předběžné reakce prodejců naznačují, že se jej zákazníci už nemohou dočkat.

Připomeňme, že prodej nových aut v Evropě se v posledních třech letech propadl ze 16 milionů vozů v roce 2007 na loňských 13,8 milionu. Náznakem zlepšení ale je situace v Německu, kde vládní podpora skončila jako první a po loňském očekávaném propadu se situace zvolna začala zlepšovat (ale nezapomínejme, že srovnáváme s rekordně nízkým prodejem roku 2010) a podobný trend se objevuje ve Francii.

Dva z nejdůležitějších trhů Evropy, tedy Německo a Francie už tedy vykazují růst - v porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku o 13,9 % resp. 8,9 %. Naopak pokračuje pokles ve Velké Británii (-8,7 %), Itálii (-23,1 %) a Španělsku (-27,3 %). Největší propad vykázalo Řecko (-57,4 %), naopak prodej rostl ve většině nových zemí Unie, nejvíce v Lotyšsku (+131,7 %), což ale bylo dosaženo při prodeji pouhých 1902 aut za tři měsíce. Česká republika se meziročním zvýšením prodeje o 6,8 % řadí do průměru nových zemí EU, což znamená, že je vysoko nad průměrem celé EU.