name | autoweek.cz

Experimentální Mercedes-Benz F 800 Style

Experimentální Mercedes-Benz F 800 Style

02.03.2010 | Antonín Matějka | Aktuality

Studie pětimístné  limuzíny vyšší třídy kombinuje účinné technologie pohonu s jedinečnými bezpečnostními a komfortními funkcemi spolu s emotivním ztvárněním.

Při délce 4,75 metru nabízí F 800 Style velkorysý vnitřní prostor s inteligentní koncepcí sezení, ovládání a zobrazování. Světově jedinečná je nově vyvinutá flexibilní multifunkční platforma pro velké limuzíny. Je vhodná jak pro elektrický pohon s palivovými články, tak pro Plug-in hybridy. Obě varianty studie F 800 Style umožňují lokálně bezemisní mobilitu na prémiové úrovni spojenou s běžným každodenním provozem a jízdním zážitkem z nabízené dynamiky.

 

F 800 Style s Plug-in-Hybrid


Pohonná jednotka výkonného Plug-in-hybridu je složená z benzinového šestiválce V6 s přímým vstřikem paliva příští generace o výkonu kolem 200 kW (272 k), z hybridního modulu dávající výkon asi 80 kW (109 k) a lithium-ionového akumulátoru. Díky silnému hybridnímu modulu jak po stránce výkonu tak točivého momentu  jezdí F 800 Style ve městě téměř výhradně na elektrický pohon a tím bez lokálních emisí. Dojezd v elektrickém modu má F 800 Style s pohonem Plug-in-hybrid až 30 kilometrů. Certifikovaná spotřeba činí 2,9 litrů benzinu na 100 kilometrů. Z toho vyplývá extrémně nízký obsah CO2 ve výfuku  - 68 gramů na kilometr. Mimořádně vysoká účinnost umožňuje Mercedesu s Plug-in hybridním pohonem jízdní výkony na úrovni sportovního vozu (0 – 100 km/h během 4,8 s, nejvyšší rychlost 250 km/h). Rychlostní maximum v elektrickém provozu je 120 km/h. Jsou tak splněny nároky kladené na jízdu po dálkových komunikacích. Výzkumný F 800 Style je dalším důležitým krokem Plug-in-hybridu směrem k jeho zralosti pro trh. Již u příští generace třídy S počítá Mercedes s tím, že do nabídky bude zařazen model s touto technologií.

 

F 800 Style  s elektrickým pohonem s využitím technologie palivových článků


Také varianta s elektrickým pohonem na základě technologie palivových článků nabízí F 800 Style radost z jízdy a potřebnou dynamiku. Asi 100 kW (136 k) elektromotor vytváří suverénní točivý moment kolem 290 Nm. Potřebný elektrický proud dodávají palivové články, kde vzniká z chemické reakce vodíku s kyslíkem probíhající přímo na palubě automobilu. Jedinou emisí při této reakci je čistá vodní pára. Komponenty pohonu palivovými články pocházejí ze systémové stavebnice E-Drive, kterou Mercedes-Benz vyvinul pro různé druhy elektromobilů. U nového výzkumného vozu Mercedesu jsou palivové články umístěny v jeho přední části, zatímco kompaktní elektromotor se nachází u zadní nápravy. Za opěradly zadních sedadel umístěné lithium-ionové akumulátory jsou obdobně jako čtyři nádrže pro vodík v této části vozu nejlépe chráněny před následky nehody. Dvě z nich mají své místo ve středním tunelu mezi cestujícími a druhá dvojice je uložená pod zadními sedadly.

 

Celá řada inovací


Kromě jedinečné multifunkční platformy velké limuzíny pro různé druhy pohonu a kombinace různých alternativních technologií pohonu nabízí F 800 Style ještě řadu dalších technických inovací. Patří k nim např. zajímavé řešení dveří. Zatímco dveře v přední části mají konvenční způsob uchycení na A-sloupcích s možností jejich otevření ve velkém úhlu, jsou zadní propojeny s uvnitř zabudovaným otočným ramenem a při otevírání se posouvají směrem dozadu. Protože jejich vedení je v těsné blízkosti karoserie, mají cestující nastupování a vystupování v úzkých parkovacích mezerách výrazně snazší. Nový je také ovládací a zobrazovací systém s kamerou a dotykovou plochou, přičemž dotyková plocha (touchpad) má svoje místo na vyvýšené střední konzoly vedle řidiče. Kamera pak přenáší formou živého obrazu prsty ruky z touchpad na centrální displej kokpitu. Řidič tak vidí před sebou posouvající se obrysy svých prstů, přičemž všechny funkce na displeji jsou stále viditelné a je možné tyto lehkým tlakem na touchpad vyvolat. Protože ovládání je velice jednoduché a komfortní, není pozornost řidiče tolik odváděna od dění na silnici, což má svůj podíl na dalším zvyšování aktivní bezpečnosti. Funkce DISTRONIC PLUS vybavená asistencí pro dopravní zácpu, kterou Mercedes-Benz vyvinul jako první na světě, je schopná sledovat vpředu jedoucí vůz i do zatáčky. Řidič tedy nemusí sám řídit, systém tuto činnost za něho přebírá až do rychlosti cca. 40 km/h.  Inovovaný ochranný systém PRE-SAFE 360o , který nyní sleduje i prostor za vozidlem, má za úkol ještě dále zvýšit pasivní bezpečnost, když řádově v milisekundách před hrozícím nárazem zezadu aktivuje brzdy. Již stojící automobil je při nárazu zabrzděný a nemůže tedy dojít k sekundárnímu střetu jakým je třeba katapultování postiženého vozu do křižovatky nebo na přechod pro chodce.