name | autoweek.cz

Fúze z rozumu

Fúze z rozumu

27.05.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat Chrysler a Renault pokračují v jednání o spojení, které by jim mělo pomoci řešit akutní problémy, kterým čelí automobilový průmysl. Fiat Chrysler oficiálně nabídl spojení Skupině Renault a ta potvrdila, že se nabídkou se zájmem zabývá.
Život velkých výrobců automobilů je stále složitější. Nikdo v současné době nemá bezpečný plán vedoucí k úspěchu. Nikdo si netroufne odhadovat, zda budeme v nejbližší době jezdit na benzin, naftu, elektrický proud nebo s palivovými články na vodík, nemluvě o vývoji autonomní jízdy. To automobilky nutí hledat partnery, s nimiž se mohou podělit o rostoucí náklady na vývoj nových technologií. Společnost Fiat Chrysler (FCA) proto oficiálně navrhla Skupině Renault spojení dvou rovných. Pokud se jim podaří dospět k dohodě, zcela se tím změní rozložení sil v globálním automobilovém průmyslu.
 
Není tajemstvím, že společnost FCA už dlouho hledá potenciální partnery. Neuspěla s těmi, s nimiž už dřív spolupracovala, tedy s General Motors ani se Skupinou PSA. Proto přišla překvapující nabídka Renaultu. Přednosti spojení FCA a Renaultu se v minulosti mnohokrát zmiňovaly, jenže v cestě stály osobní animozity mezi jejich šéfy Carlosem Ghosnem a Sergiem Marchionnem. Ty znemožňovaly jakákoliv konstruktivní jednání, ačkoliv toto spojení přesně odpovídalo filosofii obou. To se zcela změnilo po loňském náhlém úmrtí Marchionneho a zatčení s následným odstraněním Ghosna ze všech vedoucích pozic.
 
Francouzská skupina Renault uvedla, že se nabídkou se zájmem zabývá a považuje ji za přátelskou. Podle zákulisních informací jsou spojení nakloněni všichni členové představenstva Renaultu s výjimkou zástupce odborů CGT. Na to pozitivně reagovaly i akciové trhy, takže hodnota akcií obou společností okamžitě poskočila - o 11,3 % v případě FCA a dokonce o 15 % u Renaultu
 
Vloni obě společnosti dohromady dodaly 8,7 milionu vozidel. Spojením tak může vzniknout třetí největší výrobce aut na světě za Toyotou a Volkswagenem s reálným potenciálem pro úspory kolem 5 miliard eur ročně.
 
Spojení dvou rovných samozřejmě vyvolává pochyby nad tím, jak to bude s vedením společného podniku a jak se budou řešit problematické situace, především nezbytná úsporná opatření spojená s propouštěním. Na to nejvyšší představitel FCA John Elkann připomíná, že Fiat a Chrysler mají za sebou deset úspěšných let v rámci přesně takovéhoto typu spojení.
 
FCA navrhuje sloučení akcií s rovnocenným podílem v kótované holdingové společnosti se sídlem v Nizozemsku, tzn. investoři v obou společnostech by vlastnili poloviční podíl v novém subjektu. Znamenalo by to zmenšení vlivu francouzské vlády na rozhodování. Proto odbory CGT požadují, aby v dohodě byla podmínka možností blokovat jakékoliv rozhodnutí francouzskou vládou. Holdingu by měl předsedat John Elkann, zatímco předseda Renaultu Jean-Dominique Senard by se stal generálním ředitelem. Podle šéfa FCA Michaela Manleyho mohou jednání o definitivní podobě dohody trvat i více než rok.
 
Problematickou je naprosto odlišná majetková struktura obou společností. Zatímco u FCA o všem rozhoduje rodina Agnelliů (zastupovaná Johnem Elkannem), která kontroluje rozhodující podíl 29 % akcií, u Renaultu dominují drobní akcionáři, takže zásadní vliv na rozhodování má francouzská vláda, která kontroluje 15,1 % akcií. Propojení Fiatu s politickým děním v Itálii a Renaultu ve Francii nemá nikde jinde obdoby. Politický vliv na zásadní rozhodnutí proto brání škrtům a propouštění. Je ale opravdu těžké si představit, že se oba partneři dokáží vyhnout propouštění ve Francii a zejména v Itálii. Právě to údajně chce FCA zakotvit do dohody.
 
Italský místopředseda vlády Matteo Salvini uvedl, že navrhovaná fúze by mohla být dobrou zprávou pro Itálii, protože by pomohla FCA k růstu a zachování pracovních míst. Francouzská vláda fúzi Renaultu s FCA v zásadě podporuje, ale chce znát víc podrobností. Zvláště ostražitá bude pokud jde o zaměstnanost. Jakákoli dohoda navíc podle vládní mluvčí nesmí stát v cestě alianci Renaultu s Nissanem.
 
Dohoda by samozřejmě měla velký dopad na Alianci Renaultu s Nissanem. Renault kontroluje 43,4 % akcií Nissan Motors, ale Japonci se nedávno vzbouřili a striktně odmítají možnost sloučení. K návrhu FCA se japonský výrobce ještě nevyjádřil. V případě spojení Renaultu s FCA, Nissanem a Mitsubishi by vznikl zdaleka největší výrobce aut na světě s ročním prodejem 15,6 milionu aut (podle údajů za rok 2018) proti 10,8 milionu u VW Group a 10,6 milionu u Toyoty.
 
FCA má vysoce ziskové značky Jeep a Ram v Severní Americe, ale v posledních letech dramaticky ztrácí pozice i peníze v Evropě, kde většina jejích výrobních závodů běží pod 50 % své kapacity a má velké problémy s novými emisními limity. Renault byl naopak průkopníkem v oblasti elektromobility a má technologie spalovacích motorů s relativně nízkou spotřebou paliva a nízkými emisemi. Je také silně zastoupen na mnoha důležitých rozvíjejících se trzích vč. Ruska, nemá ovšem zastoupení v USA. Obě společnosti jsou hodně slabé na největším trhu světa v Číně. Spojením by vznikla společnost disponující opravdu širokým spektrem značek - od nízkonákladových Dacie a ruské Lady až po luxusní Maserati.