name | autoweek.cz

Fiat má hodnotu šrotu (tvrdí agentury)

Fiat má hodnotu šrotu (tvrdí agentury)

21.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ratingová agentura Moody`s snížila ohodnocení obligací Fiatu rovnou o dva stupně z Ba1 na Ba3. Jejich kolegové od Merrill Lynch sdělili svým klientům, že dluhy Fiatu jsou bezcenným smetím.

Už zařazení do kategorie Ba znamená velmi pochybnou hodnotu finančních závazků. Jestliže se o Ba1 mluví jako o \"šrotu\", pak Ba3 je už \"bezcenným šrotem\". Moody`s k tomu navíc přidává negativní výhled do budoucna. Připomeňme, že minulý týden ratingová agentura Standard&Poors snížila hodnocení Itálii, kde je Fiat největším průmyslovým podnikem.

V případě Fiatu je pozoruhodné, co vlastně ratingové agentury označují jako důvod - je jím Chrysler. Mnohé pochybné dluhy Fiatu totiž pocházejí z Detroitu. Partnerství obou společností a jejich pokračující integraci agentury označují jako potenciální zdroj finančních problémů. Fiat získal podíl v Chrysleru od vlády USA v roce 2009 po bankrotu americké automobilky a v současné době kontroluje 53,5 % akcí a do konce roku chce svůj podíl zvýšit na 58,5 % (zbývajících 41,5 % patří odborářskému fondu VEBA).

Šéf Fiatu Sergio Marchionne s oblibou tvrdí, že automobilový průmysl v budoucnu eliminuje méně významné hráče. Podle Marchionneho zůstane kromě čínských výrobců jen pětice velkých automobilových producentů. Fiat-Chrysler samozřejmě řadí mezi ně. Problémem ovšem je, že příslušnost do oné elitní pětky závisí na úspěších na rozvíjejících se trzích, protože jenom tam je potenciál růstu. Jde především o Asii. Tam ale není po Fiatu (stejně jako Chrysleru) ani vidu ani slechu. Všichni získávají v Číně - kromě Fiatu a Chrysleru.

Fiat má silné postavení jen v Brazílii, což je jeho největší zdroj příjmů. Tam ovšem trh s osobními auty zpomalil tempo růstu a do brazilského trhu v poslední době investují i jiné automobilky. Pro Fiat má klíčový význam domácí italský trh, jenže ten má velké potíže. Při poklesu domácího prodeje klesá podíl Fiatu na evropském trhu z 8,3 na 7,4 %.

Marchionne stále slibuje, ale sliby neplní. Především zůstávají nenaplněny plány se značkou Alfa Romeo. Ambiciózní plán prodeje 500 000 aut v roce 2014 už byl zredukován na 400 000 vozů. Jenže jak jej má splnit, když se odsouvá dílčí kroky. Na rok 2014 slibované středně velké SUV bylo odloženo k ledu. Příchod kompaktního SUV byl přesunut z roku 2012 na 2013. Klíčovým modelem bude Giulia, ale ta nepřijde v roce 2012, ale až roku 2014. Také nový Spider byl odložen z roku 2013 na 2014. A co více - důležitý pro Alfu Romeo měl být vstup na severoamerický trh. Tam už byly uzavřeny smlouvy s prodejci, ale vše se měsíc od měsíce stále odkládá a tito prodejci už začínají být nervózní.

Výsledkem je, že hodnota akcií Fiatu od ledna do srpna klesla na polovinu. Není divu, že agentury jako Moody`s a Merrill Lynch ztrácejí ve Fiat důvěru. \"Odkládání uvedení nejdůležitějších nových modelů na trh bude znamenat oslabení celé skupiny, pokles podílu na trhu a rostoucí fixní náklady především v Evropě,\" předpovídá analytik Moody`s Falk Frey.

Marchionne ovšem neztrácí svůj pověstný optimismus. Na nedávné prezentaci značky Iveco, náležející do divize Fiat Industrial, prohlásil, že Fiat má dostatek likvidních prostředků aby přečkal i nové kritické období, které podle Marchionneho postihne v nejbližších měsících automobilový průmysl v souvislostí s krizí eurozóny. Pomoci by v nejhorším mohla právě osamostatnělá divize Fiat Industrial, která je vysoce zisková. Marchionne dokonce navzdory poklesu podílu na evropském trhu potvrdil, že letošní hospodářský plán platí. Jeho splnění by znamenalo, že Fiat dosáhne zisku po zdanění ve výši 2,1 miliardy eur při obratu přes 58 miliard eur.