name | autoweek.cz

Fiat Panda s mnoha technickými inovacemi

Fiat Panda s mnoha technickými inovacemi

13.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Třetí generace Fiatu Panda přijíždí na nové platformě a s novými motory. Výroba se navíc stěhuje z Polska na Sicílii.

Fiat představil třetí generaci Pandy na autosalonu ve Frankfurtu. Jenže kromě vystavení černého vozu tam byl hodně skoupý na informace. Přitom toho zajímavého toho na tomto autě je po technické stránce mnoho.

Nová Panda je při nezměněném rozvoru 2300 mm s délkou 3650 mm o 114 mm delší než vůz druhé generace. Rozchod kol je vpředu 1407 mm, vzadu 1397 mm (1393 mm u verze AWD). Ač na první pohled není na designu patrná proti předchůdci patrná zásadní proměna, ve skutečnosti těch novinek nová Panda nabízí mnoho.

Základem pro novou Pandu je nová platforma Fiat Mini. Tato platforma umožňuje jak použití pohonu předních kol, tak i pohon všech kol AWD. Nová platforma vychází z architektury druhé generace Pandy (používá se i u Fiatu 500 a Fordu Ka), ale přináší rozšířené možnosti včetně použití různých délek rozvoru. Přední náprava je tradiční se vzpěrami typu McPherson, vzadu je náprava s torzní příčkou, která je zde překonstruovaná. Nová platforma už byla kromě Pandy použita také u nové Lancie Ypsilon (ta má rozvor prodloužený 2390 mm), ale také u severoamerické verze Fiatu 500 (vyrábí se v Mexiku a má rozvor 2300 mm). Kromě toho se na tomto základě připravuje ještě další model, zatím známý jen pod kódovým označením Project 3xx.

Nová je také konstrukce nosné struktury karoserie. Ta poskytuje o 5 % větší tuhost v krutu a lépe tlumí hluk a vibrace. Větší tuhosti bylo dosaženo do značné míry větším použitím tváření za tepla (u 11 % komponent, což je mj. dvojnásobek než u Škody Yeti či Mercedesu třídy E). Především ale byla nosná struktura překonstruována z hlediska zvýšení bezpečnosti v případě nehody. Na jedné straně se významnou měrou zvýšila tuhost prostoru pro cestující (především díky tužší podlaze, zesílených předních sloupků, ale i vyztužené struktury dveří a středních sloupků), ale současně byly vytvořeny i nové deformační struktury lépe absorbující energii nárazu.

Zlepšila se též aerodynamika. To se projevuje nejen snížením součinitele aerodynamického odporu z 0,33 na 0,32, což Pandu řadí mezi nejlepší v tomto segmentu, ale také výrazným snížením aerodynamického hluku.

Zážehové motory jsou tři - modernizovaný čtyřválec 1,2 l FIRE o 51 kW (69 k) při 6000/min v kombinaci s přímo řazenou převodovkou a nové dvouválce 0,9 l - turbodmychadlem přeplňovaný TwinAir TC se 62,5 kW (85 k) při 5500/min a 145 N.m při 1900/min (s přímo řazenou i samočinnou převodovkou) a nepřeplňovaný TwinAir o 48 kW (65 k) s přímo řazenou převodovkou. Kromě toho bude v nabídce také turbodiesel 1,3 l MultiJet II. generace s výkonem 55 kW (75 k) při 4500/min a točivým momentem 190 N.m při 1500/min. Tento motor je kombinován s přímo řazenou převodovkou a systémem Start&Stop.

Motory TwinAir TC a MultiJet se nabízejí rovněž ve verzi s pohonem všech kol AWD s elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojkou, novou šestirychlostní převodovkou s velmi krátkou jedničkou a s jinak konstruovanou zadní nápravou.

Motor FIRE se vyrábí i ve variantě EasyPower kombinující spalování benzinu s LPG, zatímco 0,9 TwinAir turbo může jako Natural Power kombinovat benzin s CNG (v této verzi vůz má zadní nápravu jako varianta AWD).

Mohu konstatovat, že chování vozu s přeplňovaným dvouválcem TwinAir TC bylo nejen pro mne velmi příjemným překvapením. Při zkoušení ještě zamaskované Pandy nedaleko Bělehradu tento motor zaujal i představitele konkurenčních automobilek. Tento motor je navíc velmi dobře vyvážený, takže s ohledem na přenos vibrací jasně předčí tříválcovou konkurenci.

Zavazadlový prostor vzrostl o 10 l na 216 l resp. o 36 l na 811 l při sklopení asymetricky dělených zadních sedadel (ta se mj. dají i podélně posouvat až o 160 mm). Interiér zaujme řadou nově řešených prvků, i když někdy měla atraktivita designu trochu navrch nad praktičností. Velkou pochvalu každopádně zaslouží velké ovladače na volantu. Ke zlepšení využití vnitřního prostoru přispěla mj. i zcela nová konstrukce sedadel. To zároveň umožnilo prodloužit rozsah jejich nastavení. Přitom se pozměněným tvarem zvýšila i ochrana proti hyperflexi krční páteře v případě nárazu zezadu.

Fiat Panda je dalším miniautem vybaveným systémem preventivní ochrany před nárazem v městském provozu LSCM (Low Speed Collision Mitigation), který při rychlosti do 30 km/h rozpozná stojící překážku ve vzdálenosti 10 až 12 m a svým zásahem dokáže předejít kolizi (jde o obdobný systém jako u Volkswagenu up! či Škody Citigo).

Patrně nejvíce rozpaků u nové Pandy budí rozhodnutí přestěhovat výrobu z polské továrny v Tychách, která vyniká nejvyšší kvalitou výroby mezi evropskými závody Fiatu, do italského Pomigliano d`Arco nedaleko Neapole, což je naopak závod, který z hlediska kvality nemá nejlepší pověst. Nová Panda by se v České republice měla začít prodávat od března 2012.