name | autoweek.cz

Fiat pokračuje v ovládání Chrysleru

Fiat pokračuje v ovládání Chrysleru

15.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat zvýšil svůj podíl v Chrysleru na 30 % a připravuje další navýšení na 46 % a poté získání majority 51 %. Analytici jsou fascinování rychlostí, s jekou šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne zvládá proměnu Chrysleru.

Spojení Fiatu se skupinou Chrysler podle všeho funguje dobře, neboť italská společnost zvýšila svůj celkový podíl v detroitské automobilce z 25 na 30 %. Tisková zpráva Chrysleru uvádí, že „zvýšení je výsledkem toho, že společnost dosáhla druhého ze tří milníků souvisejících s výkonností, které byli nastíněny v nedávném dodatku k operační dohodě z 10. června 2009, která rozšiřuje partnerství mezi Chryslerem a Fiatem a zlepšuje postavení skupiny Chrysleru na mezinárodním trhu.“

Zmíněným milníkem byl požadavek, aby kumulativní výnosy skupiny Chrysler z prodeje mimo USA, Kanadu a Mexiko (země NAFTA) dosáhly více než 1,5 miliardy dolarů. Dalším požadavkem byl souhlas Fiatu se třemi následujícími podmínkami:

- nejméně 90 % prodejců Fiatu v Brazílii bude distribuovat jeden nebo více produktů Chrysleru (včetně přejmenovaných produktů prodávaných pod značkami skupiny Fiat)

- nejméně 90 % prodejců Fiatu v Evropské unii bude distribuovat jeden nebo více produktů Chrysleru (včetně přejmenovaných produktů prodávaných pod značkami skupiny Fiat)

- kompenzace Chrysleru za to, že Fiat nebo jeho pobočky budou využívat mimo oblast zemí NAFTA technologie Chrysleru

Po navýšení podílu Fiatu na 30 % je rozdělení akcionářů skupiny Chrysler následující: 59,2 % odborová organizace UAW VEBA, 30 % Fiat, 8,6 % Ministerstvo financí USA a 2,2 % kanadská vláda.

Pro další navýšení podílu na 35 % Fiat musí splnit další požadavek, podle kterého v USA začne vyrábět automobil se spotřebou do 5,9 l/100 km na platformě Fiatu. Dalších 16 %, nezbytných pro naprosté ovládnutí Chrysleru, bude na Fiat převedeno na základě finančních transakcí které zajistí úplné uhrazení vládních půjček.

Chrysler v poslední době představuje nové nebo velmi přepracované modely. Celkem už představil 16 novinek a připravuje další v rámci zcela nové obchodní strategie zdůrazňující jeho americký původ pod heslem \"Imported from Detroit\". Toto vysoké tempo bude pokračovat i na nadcházejícím mezinárodním autosalonu v New Yorku. Tam se chystá premiéra zatím nejmenovaného sériového modelu a studie vozidla inspirovaného závody.

Detroitská automobilka rovněž uvedla, že v New Yorku představí novou strategickou iniciativu pro zlepšení servisní činnost a prodeje dílů. V rámci tohoto projektu začne servisní divize Chrysleru Mopar nabízet i díly od skupiny Fiat.

Podle nejnovějších informací Chrysler Group LLC brzy představí postup refinancování částek, které musí splatit vládám Spojených států a Kanady. Dluh Chrysleru ve výši 7,4 miliardy dolarů vznikl různými formami státních půjček, jimiž Obamova vláda v roce 2009 zachránila automobilku před bankrotem. Podle oficiálně nepotvrzených informací ale Chrysler z této částky už vloni koncem roku americkému ministerstvu energetiky uhradil 3 miliardy dolarů.

Čtveřice bank Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citygroup a Bank of America údajně jedná s Chryslerem o převzatí uvedeného dluhu. Banky by poté měly Chrysleru zabezpečit potřebnou i likviditu.

Splacení státních půjček umožní, aby Fiat definitivně získal v Chrysleru majoritu 51 %, což je hlavním cílem šéfa obou společností Sergia Marchionneho. Ten hodlá po dosažení majority obě skupiny integrovat do jediné společnosti. Podle Marchionneho by státní půjčky mohly být uhrazeny do června. Analytici na posledních Marchionneho iniciativách oceňují především rychlost, s níž se celý proces uskutečňuje. Vše nasvědčuje tomu, že by se mu mohlo podařit naplnit jeho cíl, aby se obě skupiny spojily už do března 2012, což se ještě před pár týdny zdálo jako nereálné.

Marchionne s neuvěřitelnou energií kontroluje veškeré dění v obou firmách, což vyžaduje neustálé lety mezi Turínem a Auburn Hills v Michiganu. Jeho spolupracovníci jej přezdívají SM, The Boss či Il Dottore. Jeho poslední kroky ale ukazují, proč mu v Turíně také říkají Il Cinghialone (Divočák) nebo Il Falco (Sokol).

Spojení obou skupin by učinilo Chrysler velmi přitažlivým pro investory, takže by se jeho akcie mohly nabídnout i na burze. Jejich hodnota jakožto globálně působící společnosti by výrazně vzrostla.

V roce 2010 hospodaření Chrysleru skončilo ve ztrátě kvůli splácení 1,23 miliardy dolarů americké a kanadské vládě.