name | autoweek.cz

Fiat ukončí výrobu Pandy Classic, nástupce zatím neznámý

Fiat ukončí výrobu Pandy Classic, nástupce zatím neznámý

04.11.2012 | Peter Homola | Aktuality

Polská automobilka Fiat Auto Poland sídlící ve městě Tychy koncem letošního roku ukončí výrobu modelu Panda Classic. Tato skutečnost i chybějící informace o novém modelu pro tuto továrnu opět vedou ke kritice politiky Fiatu v polských médiích.

 

Výroba Pandy, která se dnes jmenuje Panda Classic, začala v Tychách v roce 2003. Fiat svůj nový model tehdy původně představil pod jménem Gingo, ale po protestu firmy Renault kvůli podobnosti se slovem Twingo se Italové rozhodli pro osvědčené jméno Panda.

Polská Panda, kterou lze také nazývat Panda druhé generace, se stala velice úspěšným modelem. Do konce září 2012 bylo vyrobeno přibližně 2,15 miliónu vozů, z toho šly více než 2 miliony na vývoz. Panda byla v posledních letech nejvyráběnějším modelem továrny v Tychách.

Některá polská media vyčítají Fiatu, že zastavuje výrobu polské Pandy Classic kvůli tomu, aby se lépe prodávala nová Panda vyráběná v Itálii.

Kritika byla tak silná, ze Fiat v Polsku vydal tiskovou zprávu ve které dementuje “nepravdivé informace v některých médiích”. Podle Fiatu jsou příčinou zastavení výroby Pandy Classic nové homologační předpisy, které vstoupí v platnost začátkem roku 2013. Adaptace Pandy Classic by si údajně vyžádala příliš velké investice.

Polská media začala kritizovat Fiat koncem roku 2009, kdy bylo poprvé oznámeno ze se nová generace Fiatu Panda nebude vyrábět v Tychách, ale v italské továrně Giambattista Vico v Pomigliano d'Arco.

Fiat místo nové Pandy umístil do své polské továrny novou generaci Lancie Ypsilon, jejíž sériová výroba začala na jaře 2011. Ale jak plánovaná tak skutečná výroba modelu Ypsilon je podstatně nižší než v případě Pandy.

V Polsku se kritizuje, že rozhodnutí o přesunutí výroby Pandy do Itálie bylo čistě politické a tím pádem záměrně oslabilo pozici polské továrny.

Fiat Auto Poland v Tychách je největší automobilkou koncernu Fiat v Evropě. Polská továrna přitom má lepší výsledky než italské závody jak po stránce produktivity, tak po stránce kvality. I šéf Fiatu Sergio Marchionne přiznal, ze rozhodnutí o modelu Panda mělo politický podtext. Marchionne přitom úspěchy polské továrny argumentoval v Itálii při snaze o zlepšení výsledků italských závodů Fiatu.

“Pět továren Fiat Group Automobiles v Itálii dohromady vyrábí 650 000 automobilu ročně a zaměstnává téměř 22 000 lidí. V Polsku jediná továrna vyrábí přibližně stejný počet automobilů s méně než třetinou lidí”, prohlásil Marchionne například v prosinci 2009 v Římě na setkání se zástupci italské vlády a odboru.

Ukončení výroby Pandy Classic by nebylo tak problematické, kdyby továrna v Tychách dostala do výroby další nový model. To však zatím oficiálně oznámeno nebylo. Ještě začátkem roku Marchionne sliboval, že do léta bude mít nový model pro Polsko.

“Během nejbližšího půl roku budu mít nové auto pro továrnu v Tychách”, řekl Marchionne v lednu na autosalonu v Detroitu v rozhovoru pro polský denník Rzeczpospolita. “Nemůže být ani řeči o tom, že by kapacity továrny v Tychách nebyly plně využity.” Marchionne svůj slib daný polské novinářce nesplnil, alespoň Fiat zatím žádný nový model pro Tychy neohlásil.

Fiat Auto Poland v loňském roce vyrobil 467 760 automobilů, o 12,3 % méně než v roce 2010. Hlavním výrobkem byl právě model Panda (dnes Panda Classic), kterého se vyrobilo 205 765 kusů. Na dalších místech následují modely Fiat 500 (149 659), Ford Ka (67 204), Lancia Ypsilon (37 560) a Abarth 500 (7572).

Zatím nejlepší výsledek dosáhla polská továrna v roce 2009, kdy výroba běžela díky šrotovnému v několika evropských zemích na plné obrátky a vyrobilo se rekordních 605 797 automobilu.

Letošní výsledek bude díky krizi na některých evropských trzích výrazně nižší než v roce 2011.