name | autoweek.cz

Firmy omezily nákup aut

Firmy omezily nákup aut

09.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dramatický propad registrací nových osobních automobilů v prosinci způsobil celkový meziroční pokles o 3,7 %. Pokles ale vykazují jen firemní zákazníci - soukromníci vloni koupili osobních aut víc než před rokem. Odchod od turbodieselů způsobil dramatický růst průměrných emisí CO2.
V roce 2018 bylo v České republice registrováno celkem 261 437 nových osobních automobilů, 20 225 lehkých užitkových automobilů, 1203 autobusů, 9894 nákladních vozidel, 3706 nových traktorů. V předchozím roce to bylo 271 595 nových osobních automobilů, 19 398 lehkých užitkových automobilů, 804 autobusů, 10 008 nákladních vozidel a 4121 traktorů.
 
Celkově tedy registrace nových osobních vozů v roce 2018 klesly oproti předchozímu roku o 10 158 vozů (-3,74 %), zatímco nových lehkých užitkových vozů naopak vzrostly o 827 vozů (+4,26 %). U nových nákladních vozů klesly o 114 vozidel (-1,14 %). Registrace nových autobusů vzrostly o 399 vozidel (+49,63 %). Registrace nových traktorů loni klesly o 415 kusů (-10,07 %). Celkově registrace nových přívěsů a návěsů vzrostly o 2528 kusů (+6,76 %).
 
Vývoj registrací v roce 2018 byl i v České republice podobný jako v jiných evropských zemích, tedy ovlivněn zářijovým zavedením homologací s novou metodikou měření emisí WLTP. V důsledku toho výrazně narostly u osobních vozů registrace v srpnu a posléze v září a říjnu dramaticky poklesly. Proti tomu registrace lehkých užitkových vozidel se vyvíjely bez ovlivnění WLTP se stabilním mírným růstem. Registrace nákladních vozidel v podstatě stagnují, protože dopravci sice mají hodně zakázek, ale čelí velkému nedostatku řidičů.
 
Na rozdíl od jiných zemí ale v České republice přišel v prosinci výrazný propad registrací, který se projevil ve všech kategoriích - u nových osobních vozů klesly meziročně o 26,55 %, u lehkých užitkových vozů o 17,54 %, u nákladních vozů o 22,25 a u traktorů o 65,76 %. Pouze u autobusů vzrostly meziročně o 50,86 %.
 
Pokles registrací nových osobních aut jde plně na úkor firemní klientely, protože soukromníci vloni koupili o 3090 nových aut víc než o rok dřív.
provozovatel 2018 2017 rozdíl
ks podíl ks podíl
firemní 189 368 72,43 % 202 616 74,6 % -13 248
soukromá 72 069 27,57 % 68 979 25,4 % +3 090
 
Ve shodě s tím je i odklon kupujících od vznětových motorů, které u nových aut kupují především firmy, a růst prodeje aut se vznětovými motory. Pozoruhodný je úbytek prodeje vozů na CNG, který je ale do značné míry způsoben nedostatkem vozů Škoda Octavia G-tec ve druhé polovině roku. Růst registrací vozů s hybridním (vč. plug-in hybridů) a elektrickým pohonem může vypadat dramaticky (+71 % resp. + 101 %), nicméně jejich podíl na trhu je i nadále zanedbatelný (1,85 % resp. 0,24 %). Důsledkem přesunu zájmu kupujících od vznětových k zážehovým motorům ovšem má za následek výrazný růst průměrné hodnoty emisí CO2 ze 123 g/km v roce 2017 na loňských 128 g/km, což je výrazně v rozporu se snahou EU (připomeňme, že cílem pro rok 2021 je celoevropský průměr 95 g CO2/km). Podíl na tom má i přetrvávající zájem českých kupujících o vozy s pohonem všech kol, který kromě Švýcarska nemá v Evropě obdoby.
 
pohonné hmoty 2018 2017 rozdíl
ks podíl ks podíl
benzin 175 276 67,04 % 158 796 58,46 % +16 480
nafta 78 991 30,21 % 102 641 37,79 % -23 650
hybrid 4 831 1,85 % 2 826 1,04 % +2 005
CNG 1 936 0,74 % 2 890 1,06 % -954
LPG 816 0,31 % 1 200 0,44 % -384
elektromobily 618 0,24 % 307 0,11 % +311
4x4 44 827 17,15 % 49 689 18,30 % -4 862
 
Podobně předešlé trendy potvrzuje i vývoj s ohledem na typy karoserií, kde pokračuje jasný příklon k vozům SUV všech velikostí na úkor kombi, MPV i sedanů.
 
karoserie 2018 2017 rozdíl
ks podíl ks podíl
SUV 77 053 29,47 % 65 974 24,29 % +11 079
kombi 62 330 23,84 % 72 813 26,80 % -10 483
hatchback/liftback 44 531 17,03 % 45 765 16,85 % -1 234
MPV 31 285 11,97 % 37 669 13,86 % -6 384
sedany 28 594 10,94 % 30 483 11,20 % -1 889
mini 6 963 2,64 % 6 553 2,41 % +410
víceúčelové 5 400 2,07 % 7 332 2,69 % -1 932
sportovní + kupé  1 758 0,67 % 2 069 0,75 % -311
 
Vítězové a poražení roku 2018 (značky osobních vozů s prodejem nad 100 aut ročně)
  vítězové 2018 2017 rozdíl podíl
1. Lexus 408 307 101 132,9 %
2. Peugeot 10 789 8 613 2 176 125,3 %
3. Subaru 1 370 1 124 246 121,9 %
4. Citroën 6 720 5 576 1 144 120,5 %
5. Suzuki 4 530 3 787 743 119,6 %
6. Toyota 9 813 8 328 1 485 117,8 %
7. Volvo 2 220 1 962 258 113,1 %
8. Kia 10 439 9 231 1 208 113,1 %
  poražení 2018 2017 rozdíl podíl
1. Audi 2 825 4 486 -1 661 63,0 %
2. Fiat 2 152 3 035 -883 70,9 %
3. Opel 6 030 7 890 -1 860 76,4 %
4. Ford 12 839 16 644 -3 805 77,1 %
5. Alfa Romeo 170 219 -49 77,6 %
6. BMW 5 803 7 392 -1 589 78,5 %
7. Seat 6 067 7 535 -1 468 80,5 %
8. Mercedes-Benz 7 136 8 545 -1 409 83,5 %
9. Nissan 5 463 6 273 -810 87,1 %
10. Renault 9 898 11 224 -1 326 88,2 %
  Trh - celkem 261 437 271 595 -10 158 96,3 %
 
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů v roce 2018 vzrostly meziročně o 3,8 % na 177 117 vozidel, přičemž jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku. Alarmující je podíl vozidel starších 10 let, který činí 51,64 %. Zvláště zarážející je skutečnost, že legislativa v ČR i nadále připouští, aby u nás bylo nově registrováno 32 185 automobilů starších 15 let, které se všude jinde v Evropě vyřazují z provozu.