name | autoweek.cz

Fisker připravuje Atlantic

Fisker připravuje Atlantic

16.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čtyřdveřový čtyřmístný Atlantic je prvním ze tří vozů připravovaných Henrikem Fiskerem v rámci jeho projektu Nina. Atlantic a jeho sourozenci by měl napravit pošramocenou pověst značky způsobenou potížemi s přípravou výroby velkého modelu Karma.

Autosalon v New Yorku zaznamenal další náznak možného odklonu od elektromobility. Na nejnavštěvovanějším autosalonu ve Spojených státech, pokládaném za nejvýznamnější přehlídku z hlediska budoucího vývoje prodejnosti, byly vystaveny jen dva nové vozy s elektrickým pohonem s možností dobíjení ze zásuvky - Infiniti LE (Luxury Electric, což je v podstatě exkluzivní verze Nissanu Leaf) a sedan Fisker Atlantic. Fisker Atlantic přitom nebyl ani vystaven v hlavní hale, protože Fisker Automotive nechtěla ubírat pozornost od svého klíčového modelu, velkého luxusního sedanu s elektrickým pohonem a prodlouženým dojezdem Karma, jehož už se prodaly tři kusy s cenou v rozmezí 95 900 až 108 900 USD. Atlantic by se měl prodávat za méně než poloviční cenu aby se mohl stát konkurencí pro vozy jako je BMW řady 3 či Audi A4. Měl by tedy oslovit mladší klientelu než velký vůz Karma.

Atlantic má stejný princip elektrického pohonu jako Karma, tedy pohon zadních kol elektromotorem napájeným z lithio-ionových akumulátorů s prodlouženým dojezdem umožněným pomocným spalovacím čtyřválcem BMW. Atlantic se ale má nabízet i ve verzi s pohonem všech kol. Henrik Fisker tvrdí, že Atlantic je rodinný sedan poskytující svobodu, protože jej nepoutá omezení dané kapacitou akumulátoru. V interiéru dominuje dřevo - různé druhy ze všech koutů světa, takže jejich doprava moc neladí s odkazy na ekologičnost použitých materiálů, stejně jako "zelené" kupující asi nenadchne použití potahů z pravé kůže.

Henrik Fisker říká, že jeho firma nedělá koncepty, takže vystavovaný vůz v podstatě odpovídá tomu, jak se bude vyrábět a prodávat. Ostatně i Karma se za několik let putování po autosalonech do zahájení výroby prakticky nijak nezměnila.

V čele automobilky sídlící v kalifornském Anaheimu stojí bývalý špičkový manažer Chrysleru Tom LaSorda. Tvrdí, že výrobu modelu Atlantic bude možné spustit bez ohledu na to, zda firma dostane státní dotaci pro podporu ekologických vozidel nebo ne. Henrik Fisker získal od amerického ministerstva energetiky bezúročnou půjčku ve výši 529 milionů dolarů, ale přišel o ni vloni na konci roku vzhledem k tomu, že nedodržel časový plán spuštění výroby modelu Karma. Fisker ale nadále s ministerstvem energetiky jedná o znovuotevření přístupu k těmto milionům. Fisker Automotive původně chtěla Atlantic vyrábět společně s modelem Karma ve své továrně ve státě Delaware, ale nyní se hledá jiné řešení.