name | autoweek.cz

Ford a Volkswagen představují novou alianci

Ford a Volkswagen představují novou alianci

15.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Volkswagen AG a Ford Motor Co. ohlásily, že spojí síly v oblasti užitkových vozidel a pick-upů. Současně oznámily, že zkoumají možnosti společného vývoje technických řešení pro elektricky poháněná a autonomní vozidla. Cílem jsou úspory v řádu miliard dolarů.
President a generální ředitel Ford Motor Company Jim Hackett a generální ředitel Volkswagen AG Herbert Diess partnerství obou společností oznámili na autosalonu NAIAS 2019 v Detroitu. Partnerství, které začne v roce 2022 prodejem užitkových automobilů a středně velkých pick-upů, nebude znamenat fúzi ani výměnu akciových podílů. Aliance bude řízena společným výborem, jehož členy budou generální ředitelé obou společnost. Jednání o spolupráci mezi oběma společnostmi začala v červnu 2018.
 
Jedná se o mnohem větší spolupráci
Jak uvedl generální ředitel společnosti Volkswagen Herbert Diess, obě společnosti rovněž podepsaly memorandum o porozumění týkající se společného vývoje elektricky poháněných a autonomních vozidel. Bílý dům tlačí na ukončení dotací na koupi elektricky poháněných vozidel, což ještě zvýší tlak na automobilky zlevnit výrobu elektromobilů aby do budoucna přestala být ztrátová.
 
Vznik aliance reaguje na rostoucí tlak na globální výrobce automobilů aby zvládali náklady na vývoj elektricky poháněných a autonomních vozidel a technologie, které zajistí splnění stále přísnějších emisních limitů pro milionů vozidel poháněných motory s vnitřním spalováním. Ford tak bude moci využívat novou platformu MEB, vyvinutou Volkswagenem speciálně pro elektromobily.
 
„Činnosti, které připojujeme k dohodě o alianci, mohou ovlivnit řadu našich obchodních plánů pro klíčové regiony. Těšíme se na to, že s vámi začneme sdílet řadu těchto detailů, a to už v příštích několika týdnech,“ sdělil generální ředitel Jim Hackett prostřednictvím e-mailu zaměstnancům Fordu.
 
Vzájemná výroba užitkových aut
Ford vyvine a bude vyrábět středně velké pick-upy pro obě společnosti na bázi stávající modelové řady Ranger. Ford také zajistí vývoj a výrobu větších užitkových vozidel pro evropské trhy (tzn. vycházející z řady Transit), zatímco společnost Volkswagen bude vyvíjet a vyrábět městský dodávkový automobil (tzn. na bázi modelové řady Caddy). Oba partneři odhadují, že velká užitková vozidla a pick-upy přinesou lepší provozní výsledky už od roku 2023.
 
Největší výrobce motorových vozidel na světě a jasná evropská jednička s automobilkou č. 2 v USA zkoumají možnosti užší spolupráce v reakci na obchodní problémy, které automobilky nutí přehodnotit, kde vyrábějí svá vozidla pro Evropu, Spojené státy a Čínu.
 
Zpomalení na největších světových trzích s automobily - v Číně a ve Spojených státech - zvyšuje tlak na snižování nákladů. Volkswagen by například rád využil volné kapacity v továrnách Fordu v USA k levnější výrobě svých osobních automobilů pro severoamerický trh. Ford má přebytečnou výrobní kapacitu také v Evropě, kde chce omezovat výrobu a bude muset propustit tisíce zaměstnanců. Volkswagen naopak zvažuje možnost výstavby nového výrobního závodu v jihovýchodní Evropě, kde má Ford málo využitý závod v rumunské Craiově.
 
Velká hra i pro oba ředitele
Spolupráce s Volkswagenem je důležitým krokem pro Jima Hacketta, který v květnu 2017 převzal vedení Fordu od Marka Fieldse s cílem urychlit rozhodovací procesy a snížit náklady. Jenže nic z toho se mu zatím nepodařilo. Investoři začali být nespokojení jak s klesající cenou akcií společnosti Ford, tak s nedostatkem podrobnějších informací o směřování společnosti v rámci Hackettem ohlášeného plánu restrukturalizace automobilky slibující úspory ve výši 11 miliard dolarů.
 
Jeho partner Herbert Diess se ujal vedení Volkswagenu teprve letos na jaře. Protože přišel od BMW, je prvním vrcholným představitelem VW, který nemůže být spojován s aférou Dieselgate, takže může bez obav ze zatčení cestovat do Spojených států. Diess už v pondělí uvedl, že Volkswagen bude v USA investovat 800 milionů dolarů na výstavby továrny na výrobu elektromobilů ve městě Chattanooga ve státu Tennessee. Tím přiměl presidenta Spojených států Donalda Trumpa, který se jinak netají svým odporem k německým automobilkám, aby k tomuto kroku poblahopřál městu a státu.
 
Tisková zpráva k uzavřené alianční dohodě
 
Volkswagen AG a Ford Motor Company zahájily globální alianci
 
- Aliance využívá silné stránky dvou světových automobilů k lepší konkurenceschopnosti, inovacím a službě zákazníkům
- Aliance nezahrnuje vzájemné vlastnictví akcií mezi oběma společnostmi
- Cílem obou společností je od počátku roku 2022 dodávat globálním zákazníkům středně velké pickupy a v Evropě pokračovat s lehkými užitkovými vozidly
- Dohody o lehkých užitkových vozidlech a pickupech jsou zaměřeny tak, aby každé ze společností přinesly v roce 2023 větší efektivitu při velkoobjemovém prodeji
- Volkswagen a Ford se rovněž zavázaly ke zkoumání potenciální spolupráce v oblasti elektrických vozidel, autonomních vozidel a služeb mobility
 
DETROIT, 15. ledna 2019 - Volkswagen AG a Ford Motor Company dnes oznámily první oficiální dohodu o rozsáhlé alianci, která oběma společnostem umožní zvýšit konkurenceschopnost a lépe sloužit zákazníkům v době rychle se měnícího odvětví.
 
Generální ředitel společnosti Volkswagen Dr. Herbert Diess a generální ředitel společnosti Ford Jim Hackett potvrdili, že se společnosti mají počínaje rokem 2022 v úmyslu vyvíjet užitková vozidla a středně velké pickupy pro globální trhy. Aliance bude pracovat efektivně ve velkém a umožní oběma společnostem sdílet investice do architektury vozidel, které poskytují možnost využívat odlišné schopnosti a technologie. Společnosti odhadují, že spolupráce v oblasti užitkových vozidel a pickupů povedou od roku 2023 k lepším ročním provozním výsledkům před zdaněním.
 
Kromě toho společnosti Volkswagen a Ford podepsaly memorandum o porozumění, jehož cílem je prozkoumat spolupráci na vývoji autonomních vozidel, služeb mobility a elektrických vozidel a začali zkoumat příležitosti. Obě společnosti také sdělily, že jsou v budoucnu otevřeny uvažovat o dodatečných programech pro vozidla. Týmy budou v nadcházejících měsících pokračovat v práci na podrobnostech.
 
„V průběhu času tato aliance pomůže oběma společnostem vytvořit hodnotu a uspokojit potřeby našich zákazníků a společnosti," řekl Hackett. „Přinese to nejen značnou efektivitu a pomůže oběma společnostem zlepšit jejich kondici, ale také nám poskytne příležitost spolupracovat na formování další éry mobility.“
 
Diess dodal: „Volkswagen a Ford budou využívat naše kolektivní zdroje, inovativní schopnosti a doplňující se pozice na trhu aby ještě lépe sloužily milionům zákazníků po celém světě. Současně bude aliance základním kamenem naší snahy zlepšit konkurenceschopnost.“
 
Alianci, která nevyžaduje vzájemné propojení mezi těmito společnostmi, bude řízena společným výborem. Tento výbor povedou Hackett a Diess a bude zahrnovat vedoucí pracovníky obou společností.
 
Spolupráce v oblasti užitkových vozidel a pickupů
Ford a Volkswagen obchodují po celém světě ve velkém s užitkovými vozidly a pickupy. Nesou populární jména jako například Ford Transit a Ranger, stejně jako Volkswagen Transporter, Caddy a Amarok. Kombinovaný objem prodeje lehkých užitkových vozidel v roce 2018 dosáhl celosvětově přibližně 1,2 milionu vozů, což představuje nejvyšší objem spolupráce v rámci automobilového průmyslu.
 
Očekává se, že poptávka po středně velkých pickupech a užitkových vozidlech v příštích pěti letech po celém světě poroste. Aliance společnostem umožní sdílet náklady na vývoj, zvýšit jejich odpovídající výrobní kapacitu, podpořit schopnost a konkurenceschopnost jejich vozidel a přinášet efektivitu ve vynaložených nákladech při zachování odlišné charakteristiky značky.
 
V rámci aliance bude společnost Ford konstruovat a vyrábět středně velké pickupy pro obě společnosti. Jejich společné uvedení na trh se očekává již v roce 2022. Ford zamýšlí pro obě strany vyvíjet a vyrábět větší užitková vozidla pro evropské zákazníky a společnost Volkswagen má v úmyslu vyvíjet a vyrábět městský dodávkový automobil.