name | autoweek.cz

Ford mění styl

Ford mění styl

03.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncept čtyřdveřového kupé Ford Evos není zajímavý ani tak dnes takřka nezbytným hybridním pohonem s možností dobíjení jako tím, že signalizuje radikální proměnu designu značky.

Ford na autosalonu ve Frankfurtu předvede koncept sportovního kupé Evos, který by se v konečné podobě mohl stát dlouho očekávaným nástupcem legendárního modelu Capri.

Evos je unikátním návrhem. Ford totiž v posledních letech nepředváděl designérské studie. Vystavované koncepty ve většině případů byly připravovanými sériovými vozy. V podobě, v jaké bude tento vůz vystaven ve Frankfurtu, se samozřejmě nedočká výroby. Současně je ale jisté, že mnohé z toho, co se ve voze objevuje, ale i koncepce designu, především digitální přístrojová deska, naleznou poměrně brzy odezvu v sériové produkci.Čtyřdveřový čtyřmístný fastback kromě hybridního pohonu s možností dobíjení (Plug-in) jeho lithio-ionových akumulátorů zaujme i snahou rozšířit možnosti poskytování informací řidiči.

Řidiči se nabízí mnohem více informací o tom, co jej na čeká na cestě. Současně by se mu mělo usnadnit rozhodování o tom, aby se k němu dostávalo jen to, co jej skutečně zajímá. Průkopnické je vyhodnocování klimatických podmínek, přičemž tmu, jaké je aktuální počasí, se uzpůsobuje i funkce mnoha systémů ve voze.

Ford Evos má vnější rozměry blízké kompaktnímu modelu Focus - délka je 4500 mm a rozvor náprav 2740 mm. Je dílem stylistů ze studia v Kolíně nad Rýnem. Koncept zaujme čtyřmi vzhůru výklopnými dveřmi, ale to je detail, který je zde jen na efekt a nemá žádný praktický význam.

Evos je především zkušební sondou, která má připravit potenciální zákazníky na radikální proměnu designu. \"\"Přichází nová generace zákazníků, kterou fascinují možnosti nových technologií s nimiž pracujeme,\" říká šéf designu Ford Motor J. Mays.

J. Mays o Evosu řekl: \"Chtěli jsme, aby se Evos stal jasnou zprávou o tom, kam směřuje design Fordu - k autům, která je potěšením řídit, vypadají exkluzivně a především jsou senzačně krásná. První plody této naší vize přijdou dříve, než předpokládáte - uvidíte je spíš za čtyři měsíce než za čtyři roky.\"

Tím naznačil, že už v Detroitu by se měl představit nástupce amerického sedanu střední třídy Fusion, přičemž v rámci nové strategie \"One Ford\" se stejný vůz posléze stane i nástupcem evropského Mondea. Nová generace Mondea by měla mít premiéru snad už v březnu 2012 na autosalonu v Ženevě.

Nový styl ale nepřevezmou úplně všechny modely Fordu. Neobjeví se například u Fordů F150 a Mustang, protože to podle J. Mayse nejsou globální ale jen regionálně navrhované vozy.

Design Evosu přináší novou fázi toho, co Ford označuje jako \"Kinetický design\". Ten byl uveden v roce 2005 konceptem Iosis, který ohlásil přechod od předchozího stylu \"New Edge\", a v sériové podobě se nejprve objevil u Mondea a jeho vrchol přinesla nová generace modelu Focus. Novým stylem by Ford chtěl své vozy posunout ještě blíž k tomu, co nabízejí exkluzivní značky aniž by to znamenalo proměnu Fordu v prémiovou značku, tedy alespoň co se cen týče.

Na přídi konceptu Evos zaujmou především radikálně zmenšené přední světlomety využívající technologii LED. Ford se zde vydal podobnou cestou jako Audi, ale v úplně jiné interpretaci. Dalším stylistickým prvkem, který se přenese do sériové produkce, je klenutý oblouk střechy. V případě futuristicky pojatého interiéru sice je na první pohled design vzdálený realitě, ale mnohé komunikační prvky by se v sériové produkci měly objevit už brzy.